Re: SMS jadi penyelamat

Isu-isu & gossip berkaitan dengan aktiviti luar

Moderator: kambinggurun

Post Reply
User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Re: SMS jadi penyelamat

Post by rembau »

matsaiko dr KHK wrote:SMS jadi penyelamat

Oleh Mohd Jamilul Anbia Md Denin

HULU KLANG: Seorang pelajar perempuan Universiti Teknologi Mara (UiTM) yang diserang asma ketika mendaki Gunung Nuang, di sini, terselamat apabila dia sempat menghantar SMS kepada rakannya di Johor, untuk meminta bantuan kecemasan.

Mangsa yang berusia 19 tahun, didakwa terperangkap di puncak gunung terbabit bersama tiga rakan lain ketika masing-masing berusaha menawan puncak gunung setinggi 1,493 meter itu, kelmarin.

Jurucakap Jabatan Pertahanan Awam (JPA3) Wilayah Persekutuan berkata, pihaknya menerima maklumat daripada polis Ampang yang meminta bantuan untuk menyelamatkan mangsa sekitar jam 11 malam.

Menurutnya, mangsa yang terperangkap di puncak gunung itu menghantar SMS meminta bantuan teman lelakinya di Johor sebelum kejadian itu dilaporkan kepada polis,




Berikutan itu, seramai 21 anggota JPA3 terdiri 17 anggota dan tiga pegawai diketuai Lt Muda Shahrul Kamar Mohd Johari, dengan dipantau Ketua Operasi, Kapten Zulkarni Mohd Zain bergegas ke kawasan kaki gunung terbabit sebelum tiba di kawasan itu pada jam 1.45 pagi.




Menurutnya, seramai 12 anggota JPA3 dibantu tiga polis dan seorang Rela mula mendaki gunung berkenaan sekitar jam 2.20 pagi.

"Anggota JPA3 mengalami sedikit kesukaran untuk mendaki gunung berkenaan berikutan cuaca gelap selain cerun curam.

"Bagaimanapun, selepas berusaha mendaki hampir empat jam, anggota JPA3 akhir berjaya menemui empat penuntut perempuan UiTM yang terperangkap di puncak gunung berkenaan," katanya.

Menurutnya, ketika ditemui, tiga daripada mangsa luka ringan manakala seorang lagi mengalami asma. Mereka turut menggigil kesejukan akibat suhu rendah di kawasan itu.

"Berikutan itu, anggota JPA3 terus memberikan rawatan kecemasan kepada semua mangsa yang dalam keadaan keletihan dan tidak bermaya.

"Mangsa yang berusia 19 hingga 25 tahun bagaimanapun tidak dapat dibawa turun ke kaki gunung berikutan hujan lebat pada pagi itu," katanya.

Difahamkan semua mangsa yang kali pertama mendaki gunung berkenaan bercadang berkhemah dan naik ke puncak gunung terbabit selepas mula mendaki pada petang sebelum kejadian.

"Anggota JPA3 yang berpengalaman dalam memberi rawatan kecemasan kemudian berjaya memulihkan pelajar wanita yang menghidap asma itu.

"Semua mangsa kemudian dibawa turun dari gunung Nuang dan selamat sampai di kaki gunung sekitar jam 4.20 petang. Mereka kemudian dibenarkan pulang ke rumah masing-masing," katanya.

Sementara itu, anggota JPA3 secara kebetulan turut berjaya menyelamatkan nyawa seorang pelajar kolej swasta yang mengikuti pendakian bersama kumpulan berasingan di gunung sama.

Difahamkan pelajar lelaki terbabit, Muhammad Hafizi Mat Zin,19, mengalami asma secara tiba-tiba sebelum diberikan bantuan kecemasan anggota JPA3.

Mangsa yang dikhuatiri semakin sakit kemudian dibawa turun dari gunung berkenaan sebelum dihantar ke Hospital Ampang menaiki ambulans JPA3.

Gunung Nuang dianggap kawasan berisiko tinggi kepada pengunjung berikutan pendaki kerap tersesat atau cedera ketika mendakinya.
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Post by JeNaL »

mmm ni yg ko ajak aku gi sana ke rembau...

betterman
Pemegang Amanah GO
Posts: 2828
Joined: 04 Dec 2005, 08:39
Location: Bawah beirut
Contact:

Post by betterman »

nie yang kita nak pegi itu hari nie
Getting to the summit is optional, getting down is mandatory...

-=[ RuFFHiKeR ]=-
Pendaki Tegar
Posts: 225
Joined: 15 Dec 2005, 00:53

Post by -=[ RuFFHiKeR ]=- »

Hamik kau! 21 org terus dtg rescue..

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Post by JeNaL »

ok dah selamat semuanya...tapi orang ramai khasnya pendaki di Nuang tak pernah ambik iktibar darinya....

frostice
Pendaki Terlampau
Posts: 701
Joined: 09 Jan 2006, 10:43
Location: Middle Earth
Contact:

Post by frostice »

Kalau keadaan pendaki amatur sesat mesat ni berterusan dan bertambah
akibat persediaan yang tidak rapi.
Nanti mesti pendaki lain (termasuk otai2) pun akan mendapat kesan
negatif. Kalau dah selalu sangat mcm ni nanti, silap2 kerajaan akan regulate satu peraturan baru utk control pendakian gunung.

Time tu mesti dah kena macam2 prosedur utk mohon mendaki jer..

Lembu punya tahi, kerbau tumpang semangkuk.
~Ain't No Mountain Too High~
KP Hiker's Club

User avatar
poncho
Senator Gunung
Posts: 1890
Joined: 05 Dec 2005, 15:59
Location: southern
Contact:

Post by poncho »

frostice wrote:Lembu punya tahi, kerbau tumpang semangkuk.
perghhhhhhhhh..gile aah :kah:
tapi memang betul pun. kita semua akan kena, pukul rata tanpa mengira ade buat salah atau tak pasal-pasal kena sekali..emm
if a tree falls in the woods... do all the other trees laugh at it?

Image Mounthopper

Freelance
Senator Gunung
Posts: 1355
Joined: 06 Dec 2005, 13:16
Location: Kuala Lumpur

Post by Freelance »

Ni bukannya kes sesat..kes ada penyakit....tapi cari penyakit...tapi kalo ada persediaan..rasanya pesakit asma pun leh mendaki gng gak...tapi bwk ler persediaan perubatan.... haler tu bwk... tak pasal2 kang kena wat CPR..kalo ikut pengalaman saya ada beberapa orang kawan saya yang mengidap asma tapi berjaya gak smpi ke puncak Kinabalu dan ada gak yg habis G7..ada gak asma teruk..tapi lepas xpdc mendaki gng..balik2 je check kt doktor..penyakit asma terus hilang... Tapi kalo dah rasa ada penyakit teruk..jgn ler amik mudah... merahsiakan ada penyakit.....org lain tak tau..kalo ada kes... sape yg susah... nanti disalahkan kepada penganjur gak... :evil:

User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Post by rembau »

Freelance wrote:Ni bukannya kes sesat..kes ada penyakit....tapi cari penyakit...tapi kalo ada persediaan..rasanya pesakit asma pun leh mendaki gng gak...tapi bwk ler persediaan perubatan.... haler tu bwk... tak pasal2 kang kena wat CPR..kalo ikut pengalaman saya ada beberapa orang kawan saya yang mengidap asma tapi berjaya gak smpi ke puncak Kinabalu dan ada gak yg habis G7..ada gak asma teruk..tapi lepas xpdc mendaki gng..balik2 je check kt doktor..penyakit asma terus hilang... Tapi kalo dah rasa ada penyakit teruk..jgn ler amik mudah... merahsiakan ada penyakit.....org lain tak tau..kalo ada kes... sape yg susah... nanti disalahkan kepada penganjur gak... :evil:
camne kalau worse senario tu terjadi...haler semua tak bawak...apa patut dilakukan oleh team member lain....

Freelance
Senator Gunung
Posts: 1355
Joined: 06 Dec 2005, 13:16
Location: Kuala Lumpur

Post by Freelance »

rembau wrote:
Freelance wrote:Ni bukannya kes sesat..kes ada penyakit....tapi cari penyakit...tapi kalo ada persediaan..rasanya pesakit asma pun leh mendaki gng gak...tapi bwk ler persediaan perubatan.... haler tu bwk... tak pasal2 kang kena wat CPR..kalo ikut pengalaman saya ada beberapa orang kawan saya yang mengidap asma tapi berjaya gak smpi ke puncak Kinabalu dan ada gak yg habis G7..ada gak asma teruk..tapi lepas xpdc mendaki gng..balik2 je check kt doktor..penyakit asma terus hilang... Tapi kalo dah rasa ada penyakit teruk..jgn ler amik mudah... merahsiakan ada penyakit.....org lain tak tau..kalo ada kes... sape yg susah... nanti disalahkan kepada penganjur gak... :evil:
camne kalau worse senario tu terjadi...haler semua tak bawak...apa patut dilakukan oleh team member lain....
rembau..kalo lily lah ehh... kalo dah tau dak tu ada penyakit..tapi tak bwk ubat dia sendiri..dah tau ada penyakit tapi tak bwk ubat... memang kena sound ler pot pet pot pet hehehe!!!

Tgk situasi gak rembau... first aid wajib bawak... tapi kes2 kecederaan kecil leh ler bergantung pada first aid... yg ni kes besar2 dan penyakit serius ni memang amik tau ler... kita sebagai orang perseorangan kena tahu pertolongan cemas gak ni...

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2787
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Post by matsaiko »

lily punye first aid kit dah boleh bukak mini klinik bergerak dah :lol: :lol:
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

(Ö¿Ö)aRen
Pendaki Hebat
Posts: 305
Joined: 11 Mar 2006, 10:54
Location: Shah Alam.
Contact:

Post by (Ö¿Ö)aRen »

Freelance wrote:
rembau wrote:
Freelance wrote:Ni bukannya kes sesat..kes ada penyakit....tapi cari penyakit...tapi kalo ada persediaan..rasanya pesakit asma pun leh mendaki gng gak...tapi bwk ler persediaan perubatan.... haler tu bwk... tak pasal2 kang kena wat CPR..kalo ikut pengalaman saya ada beberapa orang kawan saya yang mengidap asma tapi berjaya gak smpi ke puncak Kinabalu dan ada gak yg habis G7..ada gak asma teruk..tapi lepas xpdc mendaki gng..balik2 je check kt doktor..penyakit asma terus hilang... Tapi kalo dah rasa ada penyakit teruk..jgn ler amik mudah... merahsiakan ada penyakit.....org lain tak tau..kalo ada kes... sape yg susah... nanti disalahkan kepada penganjur gak... :evil:
camne kalau worse senario tu terjadi...haler semua tak bawak...apa patut dilakukan oleh team member lain....
rembau..kalo lily lah ehh... kalo dah tau dak tu ada penyakit..tapi tak bwk ubat dia sendiri..dah tau ada penyakit tapi tak bwk ubat... memang kena sound ler pot pet pot pet hehehe!!!

Tgk situasi gak rembau... first aid wajib bawak... tapi kes2 kecederaan kecil leh ler bergantung pada first aid... yg ni kes besar2 dan penyakit serius ni memang amik tau ler... kita sebagai orang perseorangan kena tahu pertolongan cemas gak ni...
oohh tu pasai ler Lily brani wat samersok befusing....:keke: ya amponnnn :oops:

slmt berpuasa n maaf zaher batin Lily....mokekeke
hehe...Luv n peace♥♥♥

(ä¿ä)
aYen

Freelance
Senator Gunung
Posts: 1355
Joined: 06 Dec 2005, 13:16
Location: Kuala Lumpur

Post by Freelance »

Cheh ayen.... bak ayam golek sekor.. :evil: .. nasibaik tak patah riuk tulang2 aqu ni... hahaha!!!

(Ö¿Ö)aRen
Pendaki Hebat
Posts: 305
Joined: 11 Mar 2006, 10:54
Location: Shah Alam.
Contact:

Post by (Ö¿Ö)aRen »

Lily ayam golek dah nek rege ler....klu telo pindang ada brani.... :keke:
hehe...Luv n peace♥♥♥

(ä¿ä)
aYen

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Post by nazryst »

Salam,

Kadang kadang aku cuba menyelami apakah dugaan seumpama ini boleh berlaku dan berulang ulang kali mesti dan wajib berlaku. Malahan dah menjadi rutin, daripada tahun ke tahun bertukar ke bulan ke bulan, minggu ke minggu, dan semestinya akan menjadi hari ke hari. Sekiranya permasalahan yang sama masih lagi berulang, alangkah meriah nya Projek Jiwa Murni Nuang (Krow) akan memberi nafas baru dalam ekosistem Nuang.

Lumrahnya pasti ada masyarakat pendaki yang akan bersuara "Mendaki Gunung Nuang senang sekarang ni, kau tak payah takut pasal sesat, sakit dan seumpanya. PASTI ada pasukan pemantau (Krow) berkaliber dibawah. Mereka pasti RESCUE punya kalau jadi apa apa." Dan timbul pulak satu gejala, orang lain berak, ada pulak pihak lain kena jadi Indah Water Konsortium (IWK).

Apapun, rasanya macam tak berfaedah ajer keluar media cetak tentang permasalahan yang berlaku. Kalau di baca pada fakta yang nak disampai kan "SEOLAH OLAH GUNUNG NUANG TU YANG SALAH". Timbul lah pulak perkara perkara MISTIK kononnya memang Nuang ni BERHANTU dan yang tak sepatutnya berlaku. Padahal punca penyebabnya melain tak bukan, masih ada golongan "bodoh sombong dan hantu" dalam menilai erti apa itu persediaan pendakian? (Ni mula laa nak kena masuk kan TATACARA yang aku rasa masalah berbangkit dah berjela jela maklumat dalam GO ni) sama ada tak sampai maklumat atau maklumat sampai tapi SUKA AMBIL MUDAH APA ORANG NAK SAMPAIKAN.

Moral:- Aku tak pernah jumpa lagi pendaki yang berpengalaman selalu mengambil mudah dan meremeh temehkan perkara perkara tak diduga. Selalunya makin lama berkecimpung di bidang pendakian, semakin takut dan waspada. Tidak terlalu ghairah dalam mencapai matlamat. SABAR

AKU BERPESAN PADA DIRIKU TERUTAMANYA
wasalam

User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Post by rembau »

lontaran ulasan pendapat yg bernas....

Xpeditor
Pendaki Gunung
Posts: 18
Joined: 01 Feb 2006, 00:42
Location: Ipoh

Post by Xpeditor »

--------------------------------------------------------------------------------
rembau kate "camne kalau worse senario tu terjadi...haler semua tak bawak...apa patut dilakukan oleh team member lain...."


ahaks rembau...mcm penah dengar jek ayat ini...tp aku setuju ler dgn rembau..asthma yg teruk klu berlaku kwsn sejuk umpama puncak atau sbgnyer mmg payah gak nk bg settle..pulak tuh nk bwak kuar ade le 3-4 ari jalan..problem dgn asthma nie klu menyerang penhidapnye agak berisiko tinggi sbb mase nk bg rawatan sblm ilang nafas ade le 2 minit kot..

yg risau selalu klu komersial xpedition cam yg aku tgk skrg nie..sbb kengkadang ade peserta yg x xpose penyakit die dan penganjur x aware..so yg penting sign dulu le borang pelepasan tanggungan...klu x leh kena sue..har..har..

anyway, lawak aside, yg penting suma trekker jaga le diri masing2..rescue may not arrive on time.
Fight No More
Dream No More
Walk No More
Let Nature Run its Course

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Post by JeNaL »

Xpeditor wrote:--------------------------------------------------------------------------------

yg risau selalu klu komersial xpedition cam yg aku tgk skrg nie..sbb kengkadang ade peserta yg x xpose penyakit die dan penganjur x aware..so yg penting sign dulu le borang pelepasan tanggungan...klu x leh kena sue..har..har..

anyway, lawak aside, yg penting suma trekker jaga le diri masing2..rescue may not arrive on time.
mmm BORANG PELEPASANG TANGGUNGAN...amat biasa di guna pakai oleh dive operator.

Post Reply