Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Isu-isu & gossip berkaitan dengan aktiviti luar

Moderator: kambinggurun

joun
Pendaki Gunung
Posts: 36
Joined: 25 Aug 2009, 18:55
Location: new castle
Contact:

Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by joun » 01 May 2010, 21:29

Assalamualaikum & Salam Sejahtera kepada semua warga pendaki dan warga GO..

Terlebih dahulu aku memohon maaf andai kata topik ini agak sensitif bagi sesetengah individu.Dizaman ini pelbagai barangan outdoor yg mahal2 telah mmpu dimiliki,segenap pelosok dan cerok akan diterokai asalkan ada individu yg menganjurkannya.Dan individu yg meminati xtvt ini terdiri drp pelbagai golongan spt vvip,golongan profesional hinggalah ke budak2 sekolah.Maknanya kita telah maju kedepan....

Tetapi adakah anda sedari masih ada pendaki2 yang:
-buang sampah merata..
-b*#ak kt trek@kat last water...
-Merosakkan harta awam,tandas,papan tanda dll. (teruk org nk buat kt dlm hutan tuu..)
-x jaga kebersihan kawasan perkhemahan
atau apa saja yg seangkatan dengannya.Jadi sama2lah kita pikir dan bincangkan......



..............................................
jeejoun@yahoo.com
http://jeejountravel.blogspot.com/

User avatar
lats840
Pendaki Gunung
Posts: 66
Joined: 07 Dec 2008, 09:07
Location: PD
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by lats840 » 03 May 2010, 09:09

huhuhu....
contoh yg menyedihkan....

kem kasut.... (14hb feb 2010)

Image

sape la yg 'kurang cerdik' yg buat mcm ni..
mcm2 bnde ade, lampu ufo pun die org buang...
tgh2 kem site lak tu...
tk patut.. tk patut...
hampeh...

:evil: :evil:

peace
Last edited by lats840 on 03 May 2010, 13:57, edited 1 time in total.
lats840

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by orga » 03 May 2010, 12:59

ni la masalah nye ada pendaki kelas 3..
ImageImageImage

petis tekan
Pendaki Gunung
Posts: 151
Joined: 28 Jun 2006, 20:53
Location: Birulautandalam

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by petis tekan » 03 May 2010, 13:32

mokkkk!!! lau camni pak bel.. pun xmau lepak dia cr tempat lain...huhuhu.. :(
aku lau larat lagi nk gak tlg ilang kan brg2 baek ni..hehehhee...

petis tekan
lesung pipit di pipi..

User avatar
soulfly
Kerabat Gunung
Posts: 1147
Joined: 18 Mar 2008, 15:57
Location: SENTUL

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by soulfly » 03 May 2010, 14:59

lagi 10 taun longgokkan sampah tu sama tinggi macam puncak yomblarrr..
lama sangat...

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 03 May 2010, 15:13

Kurangnya kesedaran.
Kita mendaki untuk apa.....
Menikmati alam > kalau gitu 10 taun lagi kita mendaki Gunung Sampah.
Bedebah betul.............

frostice
Pendaki Terlampau
Posts: 701
Joined: 09 Jan 2006, 10:43
Location: Middle Earth
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by frostice » 03 May 2010, 16:39

Adusss... kem kasut, ko pun sudah kena...
~Ain't No Mountain Too High~
KP Hiker's Club

User avatar
lats840
Pendaki Gunung
Posts: 66
Joined: 07 Dec 2008, 09:07
Location: PD
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by lats840 » 03 May 2010, 17:54

erm...
tu la, ape leh buat..
ari tu kalo skit, leh aku selit2 dlm beg...
skali 'segedebuk' mcm tu....
tak leh buat aper la...
kalo kluar kan isi perut beg aku pun blum tentu muat lg sampah tu...
hhuuhu...

:cry: :cry:

peace
lats840

joun
Pendaki Gunung
Posts: 36
Joined: 25 Aug 2009, 18:55
Location: new castle
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by joun » 03 May 2010, 20:55

Image
Image

sign board pun dibakarnya...

..............................................
jeejoun@yahoo.com
http://jeejountravel.blogspot.com/

Freelance
Senator Gunung
Posts: 1355
Joined: 06 Dec 2005, 13:16
Location: Kuala Lumpur

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by Freelance » 04 May 2010, 10:16

ni la masalah nye ada pendaki kelas 3..
tulah orga.. kata dah naik gunung dah banyak kali.. macam2 gunung naik.. kata otai gunung.. eksyen kata dah habis G7.... :mrgreen: tapi disiplin hancuss..... aqu ingat kata adik aqu ni "kak.. depa ni nama je otai gunung.. tapi hampeh.. buang sampah merata2... adik aqu ni ler keje nya memang jadi sweeper sambil pungut sampah... bila dia ada, memang aqu dah prepare siap2 plastik sampah...aqu ni pun kalo time treking.. kt trek aqu nampak sampah kecik2 mcam bungkusan gula2 ke roti ke aqu tolong kutip masuk dalam poket seluar pendek aqu tu.. tu ler guna nya kenapa aqu pakai suar pendek tu senang aqu nak kutip sampah masuk dalam kocek seluar...tapi masih ada sikap manusia yang pengotor macam ni rupa... mungkin pembawaan dari rumah kot.. memang dia ni jenis pengotor.. kadang2 depan mata aqu main buang je sampah merata2... memang aqu sound ler... :tembak: tak pun depan2 dia aqu kutip sampah yang dia buang, masuk dalam poket aqu... :tembak:

Tenguk kem kasut tu mentang2 last kem kalo turun dari gunung ler... ... nak buang harta karun semua buang kt sini... sebab tak mau pikul beg berat sangat.. ni lah jadinya..

User avatar
Hangar 18
Kerabat Gunung
Posts: 1356
Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Location: Bkt Jalil
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by Hangar 18 » 04 May 2010, 11:09

kalo aku.... aku kurang minat kutip sampah cam lily. tapi aku tak wat le sampah kat trek maupun campsite.
penat tu kutip sampah kat trek.

aku rasa sebelum pergi mendaki setiap org tu perlu menanamkan dlm dirinya .. mereka adalah ahli xpdc bukannya peserta.

Freelance
Senator Gunung
Posts: 1355
Joined: 06 Dec 2005, 13:16
Location: Kuala Lumpur

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by Freelance » 04 May 2010, 11:21

kalo aku.... aku kurang minat kutip sampah cam lily. tapi aku tak wat le sampah kat trek maupun campsite.
penat tu kutip sampah kat trek.

aku rasa sebelum pergi mendaki setiap org tu perlu menanamkan dlm dirinya .. mereka adalah ahli xpdc bukannya peserta.
dah ada depan mata.. tgh syok2 treking.. ada lak sampul gula2 tu kt tgh jalan.... sakit mata aqu tenguk.. kadang2 time g aqu kutip.. bila balik ikut trek yang sama pun ada gak sampul gula2 lain lak.. aah yg ni sape wat.. dah sure ler grup yang sama wat keje ni kan... :tembak:
lagi sakit mata ni kalo tgk kawan lak buang sampah merata2 depan mata kita ni...... camner tu hehehe!!!

contoh macam ni lah.. ko tengah bawak keter kt jalan raya.. tgh concentrate bawak keter. tiba2 ada keter kt blah depan ni.. buang sampah kt luar tingkap keter.. adalak plastik besar gak lah... bila dah buang sure ler terbang ke belakang.. terkejut aqu dibuatnya tiba2 plastik tu kena depan cermin keter . sure lah ko bengangkan.. woo.. bahaya woo.. terkejut aqu.. ni lah sikap pemandu kereta malaysia yang tidak berhemah ni.. kadang2 air tin minuman pun buang kt jalan raya... :evil: bahaya betul leh mengundang kemalangan jalan raya...

yep sebagai ahli xpdc sudah tentu tau tanggungjawab masing2...sebab tu sebelum memulakan xpdc.. kita kena bagi briefing dulu... bila dah tau apa yang leh dan tak leh... kalo masih wat gak.. tu bermakna tak faham bahasa.. :mrgreen:

User avatar
Hangar 18
Kerabat Gunung
Posts: 1356
Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Location: Bkt Jalil
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by Hangar 18 » 04 May 2010, 12:23

briefing sebenarnya tak cukup masa untuk menerangkan ttg sesuatu xpdc.
sepatutnya taklimat xpdc diadakan. (skrg ni taklimat xpdc dah jarang dilakukan disebabkan kekangan waktu memasing) aku pun terlibat.
senang citer... ayat mudah sewang/meeting sebelum xpdc.
namun begitu taklimat xpdc pun biasa ringkas & berkisar ttg xpdc tu aje. nak panjang masuk kelas rembau le.

apa2 pun.. gogo perlu terangkan kepentingan & bagaimana seseorg itu untuk menjadi ahli xpdc bukannya jadi peserta xpdc.

User avatar
kurmajalis
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 20 Feb 2009, 17:15
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by kurmajalis » 04 May 2010, 13:31

bawak petrol, bakar semua...
saya budak, nak belajar..

User avatar
lats840
Pendaki Gunung
Posts: 66
Joined: 07 Dec 2008, 09:07
Location: PD
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by lats840 » 04 May 2010, 13:39

mulia sungguh hati akak freelance, kalo smua org mcm ni...
bukan kate smpah, cebisan sampah pun tkde...
heheheh....

aku rse la, bnde2 mcm ni jd sbb 'makhluk' yg kurang cerdik tu tkde sivik minded...
agaknye la, dlm bilik tido die org sndiri pun buang smpah merata2...
huhuu..
yg aku pelik tu, die org buang tgh2 kem site...
berbulu jer mata aku tgk....

:evil: :evil:

peace
lats840

Freelance
Senator Gunung
Posts: 1355
Joined: 06 Dec 2005, 13:16
Location: Kuala Lumpur

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by Freelance » 04 May 2010, 13:40

bawak petrol, bakar semua...
nak bakar hutan ke apa ni? nak bakar sampah pun ada cara nya.. tak tau tanya orang yang lebih tau lagi.. :lidah:

Freelance
Senator Gunung
Posts: 1355
Joined: 06 Dec 2005, 13:16
Location: Kuala Lumpur

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by Freelance » 04 May 2010, 13:44

mulia sungguh hati akak freelance, kalo smua org mcm ni...
bukan kate smpah, cebisan sampah pun tkde...
heheheh....

aku rse la, bnde2 mcm ni jd sbb 'makhluk' yg kurang cerdik tu tkde sivik minded...
agaknye la, dlm bilik tido die org sndiri pun buang smpah merata2...
huhuu..
yg aku pelik tu, die org buang tgh2 kem site...
berbulu jer mata aku tgk....

:evil: :evil:

peace
adalah orang kata.. kalo kita nak tau orang tu pengotor ke tak? g je rumah dia.. tenguk bilik air pun dah cukup.. kalo kotor.. uhh orang tu bukan jenis pembersih nya.... :mrgreen:
kita leh tau sendiri.. cuba tanya diri sendiri .kalo kita makan gula2 ke guna tisu ke... korang buang merata2 ke... atau simpan poket.. kemudian baru buang.. kalo suka buang merata2.. kalo dah tabiat mcm ni.. kt mana2 pun akan wat gak.. macam orang perokok gak.. puntung rokok pun buang merata.. betul tak? kt hutan pun ada gak puntung rokok bersepah2...tak caya tanya pada diri sendiri..ahaks!!! :mrgreen:

petis tekan
Pendaki Gunung
Posts: 151
Joined: 28 Jun 2006, 20:53
Location: Birulautandalam

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by petis tekan » 04 May 2010, 15:54

pelik lak rasanyer.. dowang ckp kat gunung tahan kena declare sampah yg dibawa masuk sama byk dan d bawak kuar pong sama byk... :?
tapi kat len2 gunung xdak lak...? takut kena bayar denda eh...hehehehe...

petis tekan
lesung pipit di pipi..

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 04 May 2010, 16:22

bawak petrol, bakar semua...
Banyak nak belajar tuhhhh.
1. Bawak petrol bukan dalam tangki minyak =Fuel=. salah dari segi undang undang. Sebab tu kalau dalam tangki dinamakan Fuel. Dalam bentuk Fuel sahaja di benarkan bawa petrol. Boleh disabitkan sebagai membawa bahan letupan.
Ke 2. Bakar. Salah juga. Nak bakar hutan. Juga salah. Menyebabkan pembakaran terbuka.

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by JeNaL » 04 May 2010, 23:36

mmmm persoalannya

1. mcm mana nak bersihkan balik.... paling kuat pun 3 bulan,... pastu penuh balik

2. mcm mana nak terapkan nilai dan budaya menjaga kebersihan ni...mmmm mcm kata lily kat rumah pun dah nampak cermin sebenarnya...

3. sweeper A.K.A alam flora.... hehehe byk benor peranan lain yg lebih penting lagi yg perlu diberikan utk sweeper...

4. naik gunung A.K.A melancong,.... puncak untuk di tawan, grad dan log perlu menjadi keutamaan, bag berjenama bukan untuk diisi sampah....

5. dulu minum air lopak masih suci.... sekarang last water point belum tentu boleh diminum...

6. mungkin ramai masih belum sedar....gunung dan puncak adalah punca segala punca air, dari atas turun ke bawah.... kita bertuah dikurniakan byk puncak , gunung dan ganang, kita dilembah menikmati kembali apa yg turun dr atas....

mmmmm
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by orga » 05 May 2010, 11:18

skang ni aqu tengok berak pon bole jumpa merata2..
kat atas batu pon bole..kt last waterpoint pon bole..
nk berak pon malas korek lubang..
pastu selet kt daun ngan kayu..aduhh
sapa la cikgu dorang nih..
ImageImageImage

Freelance
Senator Gunung
Posts: 1355
Joined: 06 Dec 2005, 13:16
Location: Kuala Lumpur

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by Freelance » 05 May 2010, 12:15

skang ni aqu tengok berak pon bole jumpa merata2..
kat atas batu pon bole..kt last waterpoint pon bole..
nk berak pon malas korek lubang..
pastu selet kt daun ngan kayu..aduhh
sapa la cikgu dorang nih..
masalahnya orga.. orang zaman sekarang ni masing2 gheti guna jamban pam je..ahaks!!! korek2 lubang tak gheti.. ahaks!!! :lol: :lol: :lol:
dulu2 kt kampung .pernah gak ler tenguk jamban baldi ni... uwek!!!!

User avatar
abe~G
Pendaki Tegar
Posts: 246
Joined: 20 Oct 2006, 15:19
Location: Manjung
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by abe~G » 06 May 2010, 00:09

hehehehe dah jadi cam tu semua pakat tak nak mengaku yer? hehehee.
kalau semua pendaki tak buang, ni dah pasti orang bunian kot!

hehehe ( mentaliti pendaki kelas ke 4)
gogo kena main peranan besar dalam bab ni , perlu di beri ingatan (taklimat) sebelum bermula xpdc kepada semua peserta tak kira lah baru ker lama ker (kira peringatan umum) kalau ternampak jer jangan segan silu terus jer sound.biar muka kasik tebal sikit.

kalau bukan gogo pun boleh sesama mengigati. kalau tak kita siapa lagi yang nak jaga rumah kedua kita tu..

User avatar
soulfly
Kerabat Gunung
Posts: 1147
Joined: 18 Mar 2008, 15:57
Location: SENTUL

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by soulfly » 06 May 2010, 03:17

skang ni aqu tengok berak pon bole jumpa merata2..
kat atas batu pon bole..kt last waterpoint pon bole..
nk berak pon malas korek lubang..
pastu selet kt daun ngan kayu..aduhh
sapa la cikgu dorang nih..
aku pernah kena,kat kem belumut..aku ingat mau turun ambik air.kat lopak air tuh..
aku pun mulalah menyelak daun2 kering kat tepi lopak air tuh..
macm gampang je...patutlah banyak langau depa boleh berak pulak kat tepi lopak tuh..
lama sangat...

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by matsaiko » 06 May 2010, 23:37

skang ni aqu tengok berak pon bole jumpa merata2..
kat atas batu pon bole..kt last waterpoint pon bole..
nk berak pon malas korek lubang..
pastu selet kt daun ngan kayu..aduhh
sapa la cikgu dorang nih..
aku pernah kena,kat kem belumut..aku ingat mau turun ambik air.kat lopak air tuh..
aku pun mulalah menyelak daun2 kering kat tepi lopak air tuh..
macm gampang je...patutlah banyak langau depa boleh berak pulak kat tepi lopak tuh..
kawan aku siap terpijak lagi taik kat belumut tuh
sandal teva tuhhhhhhh 8)
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by JeNaL » 07 May 2010, 10:10

kisah dan teladan mungkin dapat dari cerita ini;

copy from mutiply Jo Jo
http://sekuq.multiply.com/journal/item/ ... berekreasi

Apa tujuan lu orang semua berekreasi? keluar masuk hutan. mendaki sana-sini. redah sungai bagai. ada yang mancing tu mancing la.. dah tu plan makan sedap-sedap sambil melepak dekat puncak gunung. babiQ nya lah, masak nasik lauk papriklah, spageti la, ayam masak merahlah, daging kurma la.. pendek kata lu orang sanggup bawak macam-macam demi mencapai kepuasan makan tahap tertinggi.

kemudian lu orang sakit-sakit perut dan nak terberi pula. dah tu, apasal lu orang boleh berak dekat tempat yang orang lain nak pacak khemah? dah la orang lain tu sampai waktu malam. orang lain tu pulak tak perasan sisa kumbahan lu orang tu lalu membentang ground bagai. lu orang tau tak, orang lain tu dah la makan, minum dan tidur kat jamban lu orang tuh? dan orang lain tu terus hilang mood nak makan disebabkan kebiadapan lu orang berak merata-rata?

lain kali nak berak lu orang cari la port yang sesuai dan agak2 xde orang dah nak berumah kat situ. jangan la lu orang melepas dekat tempat yang terang-terangan ada orang akan lepak. lu pikir la sendiri. lu tau tak, perasaannya sama macam lu orang makan nasik kat dalam tandas awam.

notakakiberbulu: lain kali lu orang jangan buat lagi. gua warning. kang x pasal-pasal kurap pulak lu orang punya bon***..INGAT!!!
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
soulfly
Kerabat Gunung
Posts: 1147
Joined: 18 Mar 2008, 15:57
Location: SENTUL

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by soulfly » 07 May 2010, 12:31

assalamualikum...
salam warga rekriasi,khasnya pendaki gunung,
cerita pasal sampah ni,dah lama kedengaran,cuma macm mana nk bertindak menangani permasalahan pasal sampah ni,
kalo nk dikira pendaki gunung di malaysia amnya,dah ramai,tapi bilangannya nampak macm sikit,kenapa?
apakah kita sesama pendaki tidak sebulu atau erti kata,ko ngan geng ko, aku ngan geng aku

ada diantara kita yang mendaki gunung agak kerap,dua minggu sekali pun ada,jadi..bayangkang kalo dalam masa dua minggu tuh..satu group ada 20 orang..kita ambik sorang yang buang sampah merata-rata,kalo setahun?
aku ucap terima kasih pada kengkawan yang dah buat project@oprasi membersih gunung nih...
teruskanlah usaha anda..

berbalik pada komuniti gunung nih..kenapa aku cakap komoniti gunung kita kecik/sikit,sebab kita tak bersatu,
apa kata kita sebagai pendaki,lupakan sekejap, aku2 kau2..

janganlah asyik nk cari nama dan kemegahan dengan group masing2 jer...
apa kata kita bergabung buat satu program,
program nih khaskan kepada pembersihan gunung2 di malaya ini

apa kata para GOGO lampirkan dalam programe anda tu, setahun skali khususkan pada program membersih sampah.....
insyaALLAH dalam masa 5 tahun gunung kita akn bersih semula....
lama sangat...

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by JeNaL » 07 May 2010, 15:21

hidup YB Mamak.....
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
khalid
Pendaki Tegar
Posts: 268
Joined: 01 Jun 2008, 10:50
Location: khtp, kulim
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by khalid » 07 May 2010, 15:51

sokong mamak 1st gogo utk trip bersih gunung malaya.

User avatar
soulfly
Kerabat Gunung
Posts: 1147
Joined: 18 Mar 2008, 15:57
Location: SENTUL

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by soulfly » 07 May 2010, 15:56

hidup YB Mamak.....
orang dah paggey YB nih yang leceh ni..hehe
sokong mamak 1st gogo utk trip bersih gunung malaya.
en khalid sebelum nih dah ramai dah GOGO, untuk buat trip buang sampah ni, kat atas gunung.. :lol:
insyaALLAH,.....
lama sangat...

User avatar
shahkakimodel
Pendaki Gunung
Posts: 21
Joined: 30 Mar 2010, 22:41
Location: Shah Alam

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by shahkakimodel » 07 May 2010, 18:31

huhuhu....
contoh yg menyedihkan....

kem kasut.... (14hb feb 2010)

Image

sape la yg 'kurang cerdik' yg buat mcm ni..
mcm2 bnde ade, lampu ufo pun die org buang...
tgh2 kem site lak tu...
tk patut.. tk patut...
hampeh...

:evil: :evil:

peace
skg nie smpah lgi tinggi dri ni wo..da mcm tapak plupusan dh..
.: HACC-sky's the limit :.

betterman
Pemegang Amanah GO
Posts: 2828
Joined: 04 Dec 2005, 08:39
Location: Bawah beirut
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by betterman » 07 May 2010, 23:56

tak pernah sampai lagi kem kasut nie. last gi yb dulu kem kasut nie tak wujud pon lagi.
Getting to the summit is optional, getting down is mandatory...

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by matsaiko » 08 May 2010, 03:04

tak pernah sampai lagi kem kasut nie. last gi yb dulu kem kasut nie tak wujud pon lagi.
uish ko biar btol bett ...rasanya ko penah lalu masa kite wat trans dulu...mgkn dulu tmpt ni tak dikenali sebagai kem kasut..juz dikenali sebagai LWP YB dari arah kem tudung periuk...
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

betterman
Pemegang Amanah GO
Posts: 2828
Joined: 04 Dec 2005, 08:39
Location: Bawah beirut
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by betterman » 08 May 2010, 07:38

itu le maksud aku reen...
masa last lalu dulu tempat nie belum dikenali sbg kem kasut.
sepanjang ingatan aku last water point YB ialah kat tudung periuk je reen.
kalau ada yang selepas tudung periuk tu aku mmg tak tau.
Getting to the summit is optional, getting down is mandatory...

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by matsaiko » 08 May 2010, 11:35

yup dulu tmpt ni tak dikenali..
aku ingat lg masa 1st aku ikut trek ni,pikul air dari tudung periuk huhuuh
tapi masa tu takde sampah langsung di 'kem kasut' nih...hutan lumut semata2
sekarang ni org siap buat campsite lg...dan lihatlah akibatnya...
kesian 'makhluk2' yg tinggal dikawasan tu...kita datang tmpt mereka dan kita kotorkan kawasan mereka......

kalau tak silap aku tahun 2007 aku,budin dan grup Hitachi (boleh refer kwang kwik@ potek) dah bakar kasi CLEAR semua sampah,botol dan kasut kat situ..tapi bila tgk balik pic ni adoiila...never ending isu la pasal bab sampah ni....
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
Hangar 18
Kerabat Gunung
Posts: 1356
Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Location: Bkt Jalil
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by Hangar 18 » 08 May 2010, 20:07

yup dulu tmpt ni tak dikenali..
aku ingat lg masa 1st aku ikut trek ni,pikul air dari tudung periuk huhuuh
tapi masa tu takde sampah langsung di 'kem kasut' nih...hutan lumut semata2
sekarang ni org siap buat campsite lg...dan lihatlah akibatnya...
kesian 'makhluk2' yg tinggal dikawasan tu...kita datang tmpt mereka dan kita kotorkan kawasan mereka......

kalau tak silap aku tahun 2007 aku,budin dan grup Hitachi (boleh refer kwang kwik@ potek) dah bakar kasi CLEAR semua sampah,botol dan kasut kat situ..tapi bila tgk balik pic ni adoiila...never ending isu la pasal bab sampah ni....
potek = kwang kwik ke?

natang mung wang...

betterman
Pemegang Amanah GO
Posts: 2828
Joined: 04 Dec 2005, 08:39
Location: Bawah beirut
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by betterman » 08 May 2010, 21:19

kat kem kasut nie ada water point ke?
aku last ikut trek nie pon tahun 2003...
mcm nak suruh pegi je nie huhu...

tapi sapa yang bukak kem kasut ye?
sebab kem tudung periuk dah ada...
perlu ke bukak kem lagi satu?
Getting to the summit is optional, getting down is mandatory...

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by matsaiko » 08 May 2010, 21:21

alamakkk
sori potek..sori malaysia huhuhhu :mrgreen:
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by nazryst » 09 May 2010, 19:33

kat kem kasut nie ada water point ke?
aku last ikut trek nie pon tahun 2003...
mcm nak suruh pegi je nie huhu...

tapi sapa yang bukak kem kasut ye?
sebab kem tudung periuk dah ada...
perlu ke bukak kem lagi satu?

kem kasut wujud sekitar tahun 2000 kot... kem tudung periuk 2002 ke 2003... tapi kalau dulu memang kem kasut ni last water point... dulu dulu seram jugak bila lalu kem kasut...

betterman
Pemegang Amanah GO
Posts: 2828
Joined: 04 Dec 2005, 08:39
Location: Bawah beirut
Contact:

Re: Masih ada pendaki yg mentalitinya kelas ke-3...

Post by betterman » 11 May 2010, 10:43

ooo dah lama rupanya kem kasut nie.
selama nie aku naik YB bawak air dari kem tudung periuk je. tak tau pulak ada waterpoint lain selepas kem tudung periuk. huhu
Getting to the summit is optional, getting down is mandatory...

Post Reply