1. Menyambungkan tali
2. Mudah dibentuk tetapi kurang kuat
B. Overhand on a bight
1. Buat gelung di hujung tali
2. Mudah dibentuk & diperiksa
3. Bila dikenakan beban susah utk dibuka & selalunya FO8 digunakan menggantikan ikatan ini.
C. Figure of 8 on a bight
1. Lebih selamat, kuat, kemas & simetri
2. Senang dibuka selepas dikenakan beban
3. Digunakan utk climbing secara top roping tetapi guna crab utk hubungkan gelung dgn harness
D. Munter/Italian hitch
1. Ikatan yg digunakan utk menggantikan belay device
2. Bentuknya hampir-hampir dengan clove hitch (separuh manuk)
E. Figure of 8 follow through
1. Digunakan utk menghubungkan tali pendaki kpd harness
2. Digunakan sebagai ikatan standard dalam climbing kerana kemas dan mudah diperiksa
3. Tali hujung yang tebih dimatikan (buat stopper)
F. Tape knot/water knot
1. Simetri & kuat, tetapi kurang selamat jika ikatan tidak diketatkan/kemas
2. Digunakan utk menyambungkan sling supaya menjadi gelung
3. Lebihkan sekurang-kurangnya 1 inci pada hujung utk elakkan daripada terlucut
G. Double fishermen's knot
1. Digunakan menyambung 2 tali yg licin & sama diameter
2. Ikatan ini berbentuk X yg simetri & mudah diperiksa
3. Boleh juga digunakan utk menyambung accessory cord (tali prusik)
4. Bila dikenakan beban, ikatan ini agak sukar utk dibuka
H. Clove hitch (simpul manuk)
1. Digunakan untuk buat sistem anchor semasa pendakian spt multi pitch
2. Senang utk dilaras supaya dapat membetulkan posisi belayer utk belay dan anchor.
I. Bowline/tindih kasih
1. Ikatan alternatif selain FO8 utk menghubungkan tali dengan harness
2. Jarang digunakan kerana mudah terlucut
3. Hujung tali hendaklah dimatikan (stopper) utk mengelakkan dari terlucut
J. Prusik
1. Dibentuk dengan melilit tali yg besar dgn tali kecil
2. Bila ditegangkan ia akan mencengkam tali yg besar
3. Digunakan utk back-up semasa abseiling
4. Digunakan utk ascending
5. lkatan ini akan tergelincir jika lilitan kepada tali besar kurang & kegelinciran ini akan menghasilkan haba & seterusnya boleh mencairkan tali yg kecil
6. Ikatan ini tidak sesuai dengan menggunakan sling
7. Lebih kecil diameter tali, lebih banyak lilitan diperlukan
K. Kleimheist
1. Fungsi seperti prussik tetapi menggunakan sling
2. Lebih banyak lilitan lebih baik
3. Ikatan ini sukar utk dilonggarkan setelah beban dikenakan
4. Boleh digunakan juga sebagai back-up semasa abseiling dan kerja-kerja menyelamat
1. Ikatan yg digunakan utk menggantikan belay device
2. Bentuknya hampir-hampir dengan clove hitch (separuh manuk)
Munter Hitch nie juga setelah menggantikan belay device boleh digunakan sebahagian dari Releaseable Abseil System(RAS).RAS ini bagus kalau dipraktikan tambah2 untuk persediaan kalau apa2 berlaku pada orang yang turun abseil..
mflc73
"life is one BIG ADVENTURE.No time for regrets,no time to get bored.We just have to KEEP GOING."
1. Ikatan yg digunakan utk menggantikan belay device
2. Bentuknya hampir-hampir dengan clove hitch (separuh manuk)
Munter Hitch nie juga setelah menggantikan belay device boleh digunakan sebahagian dari Releaseable Abseil System(RAS).RAS ini bagus kalau dipraktikan tambah2 untuk persediaan kalau apa2 berlaku pada orang yang turun abseil..
mflc73
"life is one BIG ADVENTURE.No time for regrets,no time to get bored.We just have to KEEP GOING."
ryu_kyo wrote:mflc73,
nk tanya,tak faham pasal statement ::oops:
RAS ini bagus kalau dipraktikan tambah2 untuk persediaan kalau apa2 berlaku pada orang yang turun abseil..
nape tak pakai belay/abseil device je utk rescue kalau ade ape2 yg berlaku pd org yg abseil tu je.
abang poji (mflc) - mohon am tolong jawapkan;- back to basic - ini merupakan teknik simpulan pengganti belay/abseil device. kalau guna simpulan nie lagi senang nk release dan tak perlu pakai byk device (kadang-kadang manusia terlupa). so elok tahu perkara asas sebelum belajar guna device.