Parang

Diskusi khas berkaitan peralatan review dan isu berkaitan.

Moderator: nadir

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Parang

Postby forestgump » 09 Nov 2008, 18:54

Saya nak rekomen Parang buatan Bidor dan Behrang - ramai tanya saya kat mana boleh tempah!!!!
Bidor - 05 434 6202 dan nama taukeh dia Mah Seng!
Behrang...betoi2 kat pekan Behrang.... masukje pekan, nampak ada jalan di sebelah kanan dan rumah batu 2 tingkat dan workshopnya di bawah.
Depa guna spring lock lori!
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Postby Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 10 Nov 2008, 09:24

Yang kat Behrang tu selalu aku pegi ada dua tiga kedai kat sana. Kedai ni jual barang pancing. Siap ada jual jala, jaring sampai Bubu yang orang asli buat punya. Pekan dia kecik sangat macam bandar tinggal je. Kedai batu dia pun macam zaman penjajah dulu.

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Postby matsaiko » 10 Nov 2008, 10:54

parang bidor mmg terbukti kuat

selain buat dari spring lock lori cam bro forestgump kata,besi dari rel ketapi dan besi pemotong besi pon tak kurang juga kuatnya.
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Postby JeNaL » 10 Nov 2008, 10:54

saya suka tempah parang kat kg padang changkat, bukit chandan, kuala kangsar. kat sana cara pembuatan traditional. dia punya finishing pun ok gak. kalau masuk je kg tu, ada byk buah rumah yg usahakan industri ni secara sepenuh masa. tapi yg paling saya suka tempah kat rumah abg din.
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Postby forestgump » 10 Nov 2008, 13:35

Yang kat Behrang tu selalu aku pegi ada dua tiga kedai kat sana. Kedai ni jual barang pancing. Siap ada jual jala, jaring sampai Bubu yang orang asli buat punya. Pekan dia kecik sangat macam bandar tinggal je. Kedai batu dia pun macam zaman penjajah dulu.
Kat Behrang tu, gi terus ke workshopnya.... jangan beli kat kedai runcit sebab depa bawa masuk parang dari semua tempat.
Dari jalan besar selepas jembatan, masuk kanan dan perhatikan lorong atau jalan kecil pertama di kanan - beloklah masuk dan workshopnya terletak kira2 100m.
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Postby forestgump » 10 Nov 2008, 13:37

saya suka tempah parang kat kg padang changkat, bukit chandan, kuala kangsar. kat sana cara pembuatan traditional. dia punya finishing pun ok gak. kalau masuk je kg tu, ada byk buah rumah yg usahakan industri ni secara sepenuh masa. tapi yg paling saya suka tempah kat rumah abg din.
Memang kat situpun ada orang buat parang tapi berdasarkan kpd pengalaman saya dan team saya, tak konsisten kualitinya.
Dulu pada lewat 80an kat Manong, ada seorang tua - dah kolu agaknya la ni - amat mahir membuat parang termasuk sarungnya sekali. Dengar cerita, rumah dan workshopnya dah tertinggal....
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Postby seper4alif » 10 Nov 2008, 17:19

heem jejauh sumenyer....

nih kat banting pon ada.. kancung darat, sebelum moreb....
03 31879181 (wak jai)

bahan dia spring lori gak. (nak convert spring sport pon boleeee ha haa)

cara pembuatan pon cara lama... bakau n ketuk....
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
AzmanZainal
Pendaki Gunung
Posts: 105
Joined: 02 Apr 2008, 08:55
Contact:

Postby AzmanZainal » 12 Nov 2008, 03:25

saya suka tempah parang kat kg padang changkat, bukit chandan, kuala kangsar. kat sana cara pembuatan traditional. dia punya finishing pun ok gak. kalau masuk je kg tu, ada byk buah rumah yg usahakan industri ni secara sepenuh masa. tapi yg paling saya suka tempah kat rumah abg din.
bukan dia dah tak buat ke orca? tu kampung belah mak saya tu. org kampung kata mmg dia buat parang best.. saya ada satu tapi dah lama tak guna berkarat dah.. berat takleh bawa masuk utan

User avatar
askwhat
Pendaki Gunung
Posts: 20
Joined: 14 Sep 2008, 01:08

Postby askwhat » 12 Nov 2008, 14:40

heem jejauh sumenyer....

nih kat banting pon ada.. kancung darat, sebelum moreb....
03 31879181 (wak jai)

bahan dia spring lori gak. (nak convert spring sport pon boleeee ha haa)

cara pembuatan pon cara lama... bakau n ketuk....
salam bro tumpang lalu...
org banting ke?
kat mana ye yang kat kanchong darat tu....
saya org banting...
tak tau la ader tempah parang kant banting...

petis tekan
Pendaki Gunung
Posts: 151
Joined: 28 Jun 2006, 20:53
Location: Birulautandalam

Postby petis tekan » 12 Nov 2008, 18:36

heem jejauh sumenyer....

nih kat banting pon ada.. kancung darat, sebelum moreb....
03 31879181 (wak jai)

bahan dia spring lori gak. (nak convert spring sport pon boleeee ha haa)

cara pembuatan pon cara lama... bakau n ketuk....
salam bro tumpang lalu...
org banting ke?
kat mana ye yang kat kanchong darat tu....
saya org banting...
tak tau la ader tempah parang kant banting...


wslm.. seper4alip ni bukang org banting...tapi org2 bUnting...hahahaha.. :evil:..peace not war.. :D :D

askwat; if u want to go there.. ckp omputeh tu..hehehe.. uma wak jai ni,jmp petonas kanchong darat u masuk kiri,pastu simpang yg ke 3 u masuk kanan then u trus je smp jmp kedai buat pago ruma blah kanan..tu la dia.. namo kg kawe lupo la... :oops:

berakit sungai mane(gambo avatar u) sungai pahang yg 8 hari tu ke? :|
petis tekan
lesung pipit di pipi..

gogoyeaha
Otai Gunung
Posts: 897
Joined: 07 Dec 2005, 20:29

Postby gogoyeaha » 12 Nov 2008, 18:44

nak tanya:
lingkungan harga parang tempah ni berapa ye?
samada made in behrang, bidor, kg padang changkat, bukit chandan, kuala kangsar & banting.

User avatar
crampizium
Pendaki Gunung
Posts: 143
Joined: 21 Nov 2006, 15:19
Location: Depan Laptop
Contact:

Postby crampizium » 12 Nov 2008, 18:47

heem jejauh sumenyer....

nih kat banting pon ada.. kancung darat, sebelum moreb....
03 31879181 (wak jai)

bahan dia spring lori gak. (nak convert spring sport pon boleeee ha haa)

cara pembuatan pon cara lama... bakau n ketuk....
salam bro tumpang lalu...
org banting ke?
kat mana ye yang kat kanchong darat tu....
saya org banting...
tak tau la ader tempah parang kant banting...


wslm.. seper4alip ni bukang org banting...tapi org2 bUnting...hahahaha.. :evil:..peace not war.. :D :D

askwat; if u want to go there.. ckp omputeh tu..hehehe.. uma wak jai ni,jmp petonas kanchong darat u masuk kiri,pastu simpang yg ke 3 u masuk kanan then u trus je smp jmp kedai buat pago ruma blah kanan..tu la dia.. namo kg kawe lupo la... :oops:

berakit sungai mane(gambo avatar u) sungai pahang yg 8 hari tu ke? :|
petis tekan
nama kampung tu kampung baru lanjut ke?

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Postby Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 13 Nov 2008, 08:44

Kampong Baru Lanjut kat Sepang. Tepi KLIA tu. Ada gak orang buat parang tradisional kat situ.

Kat Banting yang top sekali Parang 222 kat Jenjarom kilang dia. Tapi ketuk hapa semua pakai mesin. Betul betul kat Pekan dia sebelah kanan. Kilang 222-A tu pecah dari kompeni 222 gak tapi ni Pakcik dia buat sekarang, kilang dia kat Jalan Sukepi Jenjarom.
Kalau Kanchong Darat kampong Misbun ni. Nanti aku cari Wak Jai tu. Tu Kampong Aku. Aku pun duduk situ sekarang. Cuma kampong ni besau sangat dan dulu lama aku tak balik kampong ... he he he.

Yang buat parang tradisional ni kat sini. Dulu la Wak Aros. tapi aku dengar Wak ni dah operate mata. ada selaput. Tak tau la buat parang lagi ke idak. Wak Amat Inci Tukang Besi. Sekarang anak dia buat lagi rasanya kat Jalan Pulai hujung sekali.

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Postby forestgump » 13 Nov 2008, 10:48

nak tanya:
lingkungan harga parang tempah ni berapa ye?
samada made in behrang, bidor, kg padang changkat, bukit chandan, kuala kangsar & banting.
Kena tengok jenis bentuk lah.... dan bersarung ataupun tidak.
Depa yg pi survival tu dapat mata 12 inci yang tidak bersarung - RM 15-00 satu.
Parang saya melengkung kedalam sedikit , style untuk buka rentis.
Hulu dan sarung di perbuat drpd pokok rengas muda. Mata di gamkan dengan gam Kaisoon - gam untuk tampal bot fibregalls serta di ikatkan lagi dengan paku di kiri dan kanan.
Satu lagi mata tajam ke depan, ibarat pisau besar, khas untuk bertempur tapi dah lama simpan dan jarang di gunakan.
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Postby JeNaL » 13 Nov 2008, 10:49

saya suka tempah parang kat kg padang changkat, bukit chandan, kuala kangsar. kat sana cara pembuatan traditional. dia punya finishing pun ok gak. kalau masuk je kg tu, ada byk buah rumah yg usahakan industri ni secara sepenuh masa. tapi yg paling saya suka tempah kat rumah abg din.
bukan dia dah tak buat ke orca? tu kampung belah mak saya tu. org kampung kata mmg dia buat parang best.. saya ada satu tapi dah lama tak guna berkarat dah.. berat takleh bawa masuk utan
ada lagi la... so far kat dlm kg tu memang rasanya dia yg paling best dan halus hasilnya seninya.... harga kat dia kalau parang yg dlm sekaki lebih sikit tu dlm RM60.
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Postby seper4alif » 13 Nov 2008, 14:27

heem jejauh sumenyer....

nih kat banting pon ada.. kancung darat, sebelum moreb....
03 31879181 (wak jai)

bahan dia spring lori gak. (nak convert spring sport pon boleeee ha haa)

cara pembuatan pon cara lama... bakau n ketuk....
salam bro tumpang lalu...
org banting ke?
kat mana ye yang kat kanchong darat tu....
saya org banting...
tak tau la ader tempah parang kant banting...


wslm.. seper4alip ni bukang org banting...tapi org2 bUnting...hahahaha.. :evil:..peace not war.. :D :D

askwat; if u want to go there.. ckp omputeh tu..hehehe.. uma wak jai ni,jmp petonas kanchong darat u masuk kiri,pastu simpang yg ke 3 u masuk kanan then u trus je smp jmp kedai buat pago ruma blah kanan..tu la dia.. namo kg kawe lupo la... :oops:

berakit sungai mane(gambo avatar u) sungai pahang yg 8 hari tu ke? :|
petis tekan
nama kampung tu kampung baru lanjut ke?
insya'allah petang nih saya ambik gambau n up kan deka sini....

cara pembuatan cara lama, bakar n ketok pakai tangan.... bentuk lak alhamdulillah apa yg saya hantar itu yg saya dapt.... so kepuasan tuh ada dah...

sarung lak klu nak belakang umah saya pon ada org tua buat kat dato harun klng lama. kayu pelbagai jenis. harga tak pasti lagi...
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Postby matsaiko » 14 Nov 2008, 10:47

bang forest
kalo ade info memana tukang wat hulu dan sarung dari kayu kemuning itam bgtau yer...lain kayu takmo hheeh :lol:
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

Along-X
Pendaki Tegar
Posts: 266
Joined: 28 Jan 2008, 14:38

Postby Along-X » 14 Nov 2008, 11:21

ramai gak org banting kat sini eak..
sama la ngan aku.. org kanchong darat gak..
umah betul2 sebelah kilang jual pokok kat belah kanan jalan.
selang 6-7 umah dari umah misbun sidek

tak pernah tau ader org at parang kat kanchong..
keke

**maklum la balik kg pun setahun sekali.. kekekeke
kishirosan.multiply.com
<b>X-TREKKER</b>
Mencari Rahsia Alam

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Postby seper4alif » 14 Nov 2008, 14:52

ramai gak org banting kat sini eak..
sama la ngan aku.. org kanchong darat gak..
umah betul2 sebelah kilang jual pokok kat belah kanan jalan.
selang 6-7 umah dari umah misbun sidek

tak pernah tau ader org at parang kat kanchong..
keke

**maklum la balik kg pun setahun sekali.. kekekeke
maaf kami bukan budak banting kami dak PJ.... kami pon macam kamu juga jarang balik rumah kami tuh pasal tau tempat org lain... haa haa
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

Along-X
Pendaki Tegar
Posts: 266
Joined: 28 Jan 2008, 14:38

Postby Along-X » 14 Nov 2008, 16:07

aku pun bukan dak banting gak...
kg je kat sana... asal org sana... :P
balik setahun skali time raye jer...
kishirosan.multiply.com
<b>X-TREKKER</b>
Mencari Rahsia Alam

User avatar
bEkamBinG
Ahli Kehormat GO
Posts: 232
Joined: 07 Jan 2006, 19:25

Postby bEkamBinG » 14 Nov 2008, 20:49

pehhh...senjate baik neee...

"Tai Ka Hai Tung Pau"

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Postby forestgump » 14 Nov 2008, 23:01

bang forest
kalo ade info memana tukang wat hulu dan sarung dari kayu kemuning itam bgtau yer...lain kayu takmo hheeh :lol:
Tukang buat sarung ada...cuma kamu dapatkan kayu kemuning tulah.
Tukang buat sarung parang kami di Ayer Kuning, Taiping dan sarung itu siap ada lubang kecil di bawah untuk pengaliran air serta nombor siri di hulu dan sarung agar tidak tersilap masuk. Designya simple je sebab nak bawa masuk htan dan lanyak mata serta sarung secukup2nya.
FUNCTION dan bukanya FORM falsafah parang dan juga semua peralatan kami.
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Postby Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 17 Nov 2008, 08:38

Alif
Aku dah survey tempat tu semalam (sabtu). Darection yang hang bagi tu silap sikit sebab alamat sebenarnya kena ikut Jalan Pulai (2 Simpang lagi selepas Petronas tu. Jalan Pulai tu tempat Kilang Kopi FAMA. Terus je sampai hujung jalan tu belok kiri. Jumpa Surau selang sebuah rumah ada sebelah kiri. Jumpa orang buat Grill. Dia kat belang sikit.'
Nama dia Wak Jai. Dan yang aku sebut Amat Inci Tukang Besi tu bapak dia. Sekarang Wak Jai yang buat. Nak buat parang cam mana pun buleh.
Kesimpulannya Wak Jai anak Wak Amat Inci. Tapi sekang orang pakai matrik kan jadi aku pangil dia Wak Sentimeter lah. :kah:

Semalam aku bukan nak tempah parang tapi aku cari satu barang yang terbuang semasa membuat barang besi. Taik Besi. Sebab ada sorang Vetina kat opis aku tu suka maen Momoh pakai antu punya. :tembak:

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Postby matsaiko » 17 Nov 2008, 10:22

bang forest
kalo ade info memana tukang wat hulu dan sarung dari kayu kemuning itam bgtau yer...lain kayu takmo hheeh :lol:
Tukang buat sarung ada...cuma kamu dapatkan kayu kemuning tulah.
Tukang buat sarung parang kami di Ayer Kuning, Taiping dan sarung itu siap ada lubang kecil di bawah untuk pengaliran air serta nombor siri di hulu dan sarung agar tidak tersilap masuk. Designya simple je sebab nak bawa masuk htan dan lanyak mata serta sarung secukup2nya.
FUNCTION dan bukanya FORM falsafah parang dan juga semua peralatan kami.
heheeh nak carik kemuning itam tu yg susah tu bang hehehe....tu yg tanya tuh
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Postby JeNaL » 17 Nov 2008, 10:57

bang forest
kalo ade info memana tukang wat hulu dan sarung dari kayu kemuning itam bgtau yer...lain kayu takmo hheeh :lol:
Tukang buat sarung ada...cuma kamu dapatkan kayu kemuning tulah.
Tukang buat sarung parang kami di Ayer Kuning, Taiping dan sarung itu siap ada lubang kecil di bawah untuk pengaliran air serta nombor siri di hulu dan sarung agar tidak tersilap masuk. Designya simple je sebab nak bawa masuk htan dan lanyak mata serta sarung secukup2nya.
FUNCTION dan bukanya FORM falsafah parang dan juga semua peralatan kami.
heheeh nak carik kemuning itam tu yg susah tu bang hehehe....tu yg tanya tuh
aku pernah jumpa org jual kayu ni kat kk.... besar sikit dr batang cangkul panjang satu meter.... dia jual dlm rm50
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Postby Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 17 Nov 2008, 11:38

Kat Tamu Kota Belud ada jual gak.
Tapi sebelum beli dapatkan pengesahan dari Jabatan Hutan dulu sebab saya tak pasti kayu ni termasuk dalam senarai barangan yang tidak buleh dibawa keluar atau dipindahkan dari tanah ke tanah. Maksudnya pemindahan dari Pulau ke Tanah Besar atau sebaliknya.

Saya pernah baca kayu Mohagany dan Kayu Berlian tidak boleh dibawa keluar dari Pulau Borneo.

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Postby matsaiko » 17 Nov 2008, 12:33

susah oo nak dpt kayu tu
yg dijual tepi jln tu kadang2 auta je hahaha
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
vanhemeir
Pendaki Hebat
Posts: 399
Joined: 12 Dec 2006, 13:47
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Postby vanhemeir » 17 Nov 2008, 23:28

apa keistemewaan kayu tu bang mat... sharelah sikit...

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Postby orga » 18 Nov 2008, 12:03

Image

ni ruper parang solid molid dr kayu kemuning hitam..
kayu dr utan belah Sabai..tukang dr Temerloh..
ImageImageImage

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Postby JeNaL » 18 Nov 2008, 13:53

orga, kalau tukang nak buat sarung dan hulu cantik kat kuala klawang pun ada gak... alamak mana aku letak dia punya contact ntah
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
nadir
Ahli Kehormat GO
Posts: 1586
Joined: 05 Dec 2005, 16:30
Location: Penang Darul Mamak
Contact:

Postby nadir » 18 Nov 2008, 15:43

fuh lawa seyyy orga! siap ada ukir kuda laut tuh...... geram aku nengok...
Ahmad Nadir Askandar
http://www.outdoordynamics.com.my - Buy outdoor gear online - free delivery !
Join us at FaceBook! - http://www.facebook.com/group.php?gid=340358030429

User avatar
yonrawk
Pendaki Sondol
Posts: 456
Joined: 03 Nov 2006, 11:11
Location: JB

Postby yonrawk » 18 Nov 2008, 16:34

Bro orga.... itu parang manyak cantik la...... itu buat masuk hutan ke buat semelih lombu???.... :mrgreen: :mrgreen:
He who makes beast out of himself, get rid of the pain of being a man~ Dr. Johnson (1709-1784)

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Postby matsaiko » 18 Nov 2008, 17:49

yg bestnye..ulu dia lagi lama dipegang lagi berkilat kayu tu..huhu
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Postby orga » 18 Nov 2008, 18:15

orga, kalau tukang nak buat sarung dan hulu cantik kat kuala klawang pun ada gak... alamak mana aku letak dia punya contact ntah
ye ke jenal..ko kasi je dia dok kg mana kt k.klawang tu..nnt aqu cari

nadir..sbb dia ukir kuda laut la parang ni jarang pakai..sebenarnya aqu pon tak brapa minat hulu yg ukir btk binatang..tp sayang jugak..

yon..bila parang tu wat pakai kemuning hitam, maknanya parang ni jenis high performance..biasa kalo kayu baik mesti besi pon org carik yg baik gak..hehe

mat..dia punye bekilat mcm hari2 sapu kiwi kan..


sepanjang yg aqu tau..kemuning hitam jd pilihan sbb sifat2 kayu tu..ia keras tp mudah dibentuk..mmg susah nk retak atau pecah..lg satu sbb warna hitam kilatnye tu yg geram..rasa nk makan2 je..hehe
ImageImageImage

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Postby matsaiko » 18 Nov 2008, 18:24

mat..dia punye bekilat mcm hari2 sapu kiwi kan..
aku penah tgk pisau dapur sorg makcik yg dibuat dari kayu nih...ulu dia perghhh bekilat giler..yerlah hari2 guna potong bawang hehehe...
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Postby seper4alif » 18 Nov 2008, 19:46

Alif
Aku dah survey tempat tu semalam (sabtu). Darection yang hang bagi tu silap sikit sebab alamat sebenarnya kena ikut Jalan Pulai (2 Simpang lagi selepas Petronas tu. Jalan Pulai tu tempat Kilang Kopi FAMA. Terus je sampai hujung jalan tu belok kiri. Jumpa Surau selang sebuah rumah ada sebelah kiri. Jumpa orang buat Grill. Dia kat belang sikit.'
Nama dia Wak Jai. Dan yang aku sebut Amat Inci Tukang Besi tu bapak dia. Sekarang Wak Jai yang buat. Nak buat parang cam mana pun buleh.
Kesimpulannya Wak Jai anak Wak Amat Inci. Tapi sekang orang pakai matrik kan jadi aku pangil dia Wak Sentimeter lah. :kah:

Semalam aku bukan nak tempah parang tapi aku cari satu barang yang terbuang semasa membuat barang besi. Taik Besi. Sebab ada sorang Vetina kat opis aku tu suka maen Momoh pakai antu punya. :tembak:
kih kih kih pas nih ramai ler melapak kat umah wak jai tuh...

dengau citer dekat kawasan umah dia ada org buat keris... tapi tahh ler
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
vanhemeir
Pendaki Hebat
Posts: 399
Joined: 12 Dec 2006, 13:47
Location: Abu Dhabi, UAE
Contact:

Postby vanhemeir » 18 Nov 2008, 23:56

ni ruper parang solid molid dr kayu kemuning hitam..
kayu dr utan belah Sabai..tukang dr Temerloh..
ini macam parang orang silat jer...

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Postby orga » 19 Nov 2008, 01:36

err..betol, sebenarnya lain pattern parang lain kegunaannya..
bab ni aqu kurang konfiden nk terangkan kot..byk pendapat berbeza..hehe
ImageImageImage

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Postby JeNaL » 20 Nov 2008, 10:29

orga ni detail org yg aku kata tu;

RAZZAKraft
Tukang parang Hulu & Sarung (ukir), Sangkar Pikat / Jebak Tekukur / Ketitir

47 Rumah Rakyat Kg Larong, Kuala Kelawang.
019-2923683

Image
Image
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

lastman
Pendaki Terlampau
Posts: 615
Joined: 14 Jan 2008, 23:51

Postby lastman » 21 Nov 2008, 22:59

abah reen cr kemuning hitam yek??
amat payah cr kemuning hitam ni.dgr ade 'penjagenye'
xtau la betul x?dah lame gak aku cr kemuning hitam ni
sampai ke aring pg cr.kalo kemuning kuning senang
sangat dapat...1 call only....kwn2 medan mara kite dulu
pun bersepah kemuning kuning nieee...

mane mau cr yekkkkk


Return to “Peralatan”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest

cron