Olahraga Ketika Hamil Mudahkan Proses Bersalin....

Khas untuk kaum wanita...perbincangan permasaalah berkaitan wanita sebelum, semasa dan selepas beraktiviti.

Moderator: Freelance

User avatar
azlinazaini
Pendaki Gunung
Posts: 61
Joined: 20 Feb 2009, 10:35
Location: kl
Contact:

Olahraga Ketika Hamil Mudahkan Proses Bersalin....

Postby azlinazaini » 26 Jan 2011, 16:15

Sepanjang tempoh kehamilan, tidak bermakna anda tiba-tiba bertukar menjadi susuk tubuh yg ‘rapuh’, sehingga semua yg yg dilakukan harus dibuat dlm keadaan esktra hati-hati sampai menggerakkan tubuh utk olahraga pun cuba anda hindari. Bukan begitu caranya! Berhati-hati memang perlu, tapi kesihatan anda dan si bayi juga mesti diberi kutamaan.

Menurut satu kajian perubatan di Amerika, wanita hamil yg menjalani kegiatan olahraga, akan ‘menikmati hasilnya’, seperti ;

1) Kehamilan berjalan lancar
2) Proses melahirkan menjadi lebih mudah
3) Sembuh/sihat lebih cepat setelah melahirkan
4) Lebih mudah menepis galau, perasaan normal yg timbul setelah melahirkan.

Bagi anda yg memang rajin melakukan olahraga sebelum mengandung, teruskan, jgn menghentikannya. Yg penting kekerapan melakukan olahraga itu mestilah disesuaikan dgn bulan kehamilan.

Tapi bagi anda yg sememangnya jarang atau hampir tidak pernah berolahraga, mulailah melakukannya ketika tubuh berbadan dua. Tidak memudaratkan jika memulainya dgn secara perlahan-lahan. Yg penting olahraga itu mengikut jadual tetap dan teratur.

Dengan melakukan kegiatan sihat ini, bayi yg dilahirkan akan memiliki kapasiti yg lebih besar utk menyimpan oksigen dlm tubuhnya dan risiko berlebihan berat badan bayi dalam kandungan semakin mengecil. tetapi ingat jgn sampai dihidrasi ketika berolahraga, minumlah air pituh sekerap mungkin. Hentiak olahraga jika anda mulai berasa panas yg berlebihan.

American Journal of Public Health (1998) turut menjawab pertanyaan...’Perlukah wanita hamil berolahraga?’. Dalam kajian jurnal itu turut menegaskan keperluan senaman ini terhadap wanita hamil. Catatan kesihatan yg berasakan kajian ini menyebut adanya peningkatan bukti perubatan yg menunjukkan bahawa kegiatan olahraga adalah amalan yg sgt sihat dilakukan ketika wanita sedang hamil., Di samping itu, wanita hamil yg rajin berolahraga kebanyakannya berjaya mencapai waktu kandungan yg ideal iaitu sembilan bulan, berbanding wanita hamil yg malas berolahraga.

Apabila anda sudah mendapat ‘lampu hijau’ dpd doktor, segeralah melakukan olahraga itu sekurang-kurangnya tiga kali seminggu, 20 minit setiap kali melakukannya.

Jenis olahraga yg boleh dan mudah dilakukan seperti jalan kaki, berenang, megayuh basikal statik atau bergabung dgn kelas aerobik khusus utk wanita yg sedang hamil. Hindari dari berolahraga di tempat terbuka atau di bawah terik matahari, atau olahraga yg sifatnya melompat-lompat. Jangan melakukakan sit up dgn posisi kaki ditekuk kebelakang lutut. Gerakan yg ada hubungan dgn tidur terlentang dan target menyentuh ibujari kaki sebaik-baiknya tidak anda lakukan ketika kandungan berada pada tiga semesta pertama. Hindari juga olahraga yg seperti menunggang kuda apalagi mendaki gunung!

Persiapan ketika berolahraga juga mesti mesti lengkap seperti memakai supportive bra, kasut olahraga yg selesa dan berukuran sesuai serta sebotol air putih. Segera berhenti dari berolahraga jika anda mula terasa pening, kepanasan, sakit pada bahagian tertentu atau terasa mahu pengsan.

Beberapa doktor dan kajian yang dibuat oleh mereka, menunjukkan hasil susah payah anda berolahraga itu amat berguna ketika proses melahirkan.

Tambahan lagi, otot yg terbentuk dgn baik itu, mempermudahkan tubuh utk cepat ‘mengecil’ setelah melahirkan, sehingga anda akan kembali langsing sebaik sahaja habis tempoh berpantang.

Diet Selepas Melahirkan

Tubuh mengembang setelah melahirkan sudah pasti membuat ibu-ibu ‘ baru’ terburu-buru mencari cara utk mengembalikannya ke ‘ bentuk asal’. Uasaha ini tidak salah asalkan diet yg dilakukan itu tidak mempengaruhi keseimbangan keperluan nutrisi bagi anda mahupun si bayi. Menurut satu kajian yg ditulis dalam buku, medicine and Science in Sports and Exercise, vitamin V6 (suplement) adalah satu vitamin yg penting utk para ibu yg baru melahirkan.

Vitamin V6 berperanan dlm melancarkan ######bolisme tubuh dan meransang otak serta dapat menurunkan tingkat depresi yg biasa dialami oleh para-para ‘ibu baru’ ini. Untuk bayi apalagi, kerana keperluan vitamin V6 yg rendah akan berpengaruh terhadap pertumbuhan fizikal dan mentalnya.

Jika ingin merampingkan tubuh tapi anda masih menyusukan bayi, olahraga dan diet boleh anda lakukan asalakan anda tetap membekalkan vitamin V6, dlm doa yg lebih tinggi secara rutin. Vitamin ini akan membantu anda menjaga kadar vitamin ideal yg terkandung dlm air susu badan utk si bayi.

Kalau anda ingin menambah makanan segar selain suplement yg mengandungi vitamin V6, pilihlah makanan seperti kacang soya, ikan tuna, ikan salamon, bijirin dan hati.

Return to “Hal Ehwal Wanita”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 2 guests

cron