Resepi & menu masakan dlm hutan

Nak mintak tolong? atau nak tanya sesuatu? ada cadangan? poskan disini. Terima kasih
Denan
Pendaki Sondol
Posts: 411
Joined: 09 Feb 2011, 14:44
Location: USJ

Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Denan » 15 Jun 2011, 10:03

a'kum, saya nak bagi cadangan utk pihak admin buat satu forum utk resepi atau menu2 masakan yg biasa dihidangkan dlm hutan... so bg yg baru brjinak2 masuk hutan (cam saya nih) boleh blajar sket2 ngan abg2 otai dan gogo :mrgreen:
ni hanya cadangan tuan2 yg menentukan :minum:

User avatar
soulfly
Kerabat Gunung
Posts: 1147
Joined: 18 Mar 2008, 15:57
Location: SENTUL

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by soulfly » 15 Jun 2011, 12:48

di awal mendaki aku bawak brahim jer..
menu lain tak tau..
tapi sakang sudah maju.sudah boleh masak
ayam masak merah.
ayam goreng kunyit,
tomyam campur,kambing bakar
tahu goereng..
sambal ikan bilis,ikan masin gulai nenas
nasik briyani
nasi tomato,dan banyak lagi,

TQ,
lama sangat...

solo
Pendaki Tegar
Posts: 211
Joined: 06 Dec 2005, 17:43
Location: Bukit Lanjan
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by solo » 15 Jun 2011, 15:20

di awal mendaki aku bawak brahim jer..
menu lain tak tau..
tapi sakang sudah maju.sudah boleh masak
ayam masak merah.
ayam goreng kunyit,
tomyam campur,kambing bakar
tahu goereng..
sambal ikan bilis,ikan masin gulai nenas
nasik briyani
nasi tomato,dan banyak lagi,

TQ,
belahla...masak untuk ko sorang je
Hari
M: +6019 347 1239 ; E: 9W2ILD@gmail.com
WILD JUNCTION ( www.wildjunction.com)
9W2ILD (Niner Whiskey Too India Lima Delta)

Tropical Mountain Guide
Wilderness First Responder ( WMI of NOLS )
Nature Guide ( Licence # 9596 )

~ what we do in life, echoes in eternity

Denan
Pendaki Sondol
Posts: 411
Joined: 09 Feb 2011, 14:44
Location: USJ

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Denan » 15 Jun 2011, 16:13

di awal mendaki aku bawak brahim jer..
menu lain tak tau..
tapi sakang sudah maju.sudah boleh masak
ayam masak merah.
ayam goreng kunyit,
tomyam campur,kambing bakar
tahu goereng..
sambal ikan bilis,ikan masin gulai nenas
nasik briyani
nasi tomato,dan banyak lagi,

TQ,
tebaik nih... kalo boleh bagi resepi & cara2 nak buat paling tebaik :mrgreen:

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by nazryst » 15 Jun 2011, 18:29

di awal mendaki aku bawak brahim jer..
menu lain tak tau..
tapi sakang sudah maju.sudah boleh masak
ayam masak merah.
ayam goreng kunyit,
tomyam campur,kambing bakar
tahu goereng..
sambal ikan bilis,ikan masin gulai nenas
nasik briyani
nasi tomato,dan banyak lagi,

TQ,
belahla...masak untuk ko sorang je


ha ah blah laaa jugak...

User avatar
shah_1816
Pendaki Gunung
Posts: 146
Joined: 31 Jan 2011, 13:31

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by shah_1816 » 16 Jun 2011, 09:46

di awal mendaki aku bawak brahim jer..
menu lain tak tau..
tapi sakang sudah maju.sudah boleh masak
ayam masak merah.
ayam goreng kunyit,
tomyam campur,kambing bakar
tahu goereng..
sambal ikan bilis,ikan masin gulai nenas
nasik briyani
nasi tomato,dan banyak lagi,

TQ,
waaa..kalo masak mcm nih bleh wat kenduri kendara d' puncak...mewah sehh... :mrgreen: :mrgreen:

Denan
Pendaki Sondol
Posts: 411
Joined: 09 Feb 2011, 14:44
Location: USJ

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Denan » 16 Jun 2011, 10:50

di awal mendaki aku bawak brahim jer..
menu lain tak tau..
tapi sakang sudah maju.sudah boleh masak
ayam masak merah.
ayam goreng kunyit,
tomyam campur,kambing bakar
tahu goereng..
sambal ikan bilis,ikan masin gulai nenas
nasik briyani
nasi tomato,dan banyak lagi,

TQ,
waaa..kalo masak mcm nih bleh wat kenduri kendara d' puncak...mewah sehh... :mrgreen: :mrgreen:
ingat naik gunung nak ilangkan berat badan rupe nye bertambah2 lak berat :keke:

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 17 Jun 2011, 08:54

Biasanya saya buat yang mudah, senang dan rengan.
Saya la asal buleh makan dan kenyang.

Ikan bilis, garam, kunyit, halia, cili api, belacan, bawang, sedikit minyak masak, telor ayam (penting untuk protin walaupun ada orang cakap tak elok masuk utan bawak telur mentah) sy pun telor pong mentah he h he he he. Beras.

Takkan nak tulis cara masak. Mau tengok sy masak pun buleh. Datang jer kat kedai saya Depan Balai Polis Banting. Buleh sy belanja makan satay ha h ha ha lalalala

Denan
Pendaki Sondol
Posts: 411
Joined: 09 Feb 2011, 14:44
Location: USJ

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Denan » 17 Jun 2011, 09:35

Biasanya saya buat yang mudah, senang dan rengan.
Saya la asal buleh makan dan kenyang.

Ikan bilis, garam, kunyit, halia, cili api, belacan, bawang, sedikit minyak masak, telor ayam (penting untuk protin walaupun ada orang cakap tak elok masuk utan bawak telur mentah) sy pun telor pong mentah he h he he he. Beras.

Takkan nak tulis cara masak. Mau tengok sy masak pun buleh. Datang jer kat kedai saya Depan Balai Polis Banting. Buleh sy belanja makan satay ha h ha ha lalalala
waaaa... abg kamal tokey kedai mkn ke... insyaallah kalo keterlanjuran lalu sana boleh sggh mkn preee :lidah:
mari kekawan serbu kedai abg kamallll....!!!!!! :keke:

User avatar
soulfly
Kerabat Gunung
Posts: 1147
Joined: 18 Mar 2008, 15:57
Location: SENTUL

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by soulfly » 21 Jun 2011, 11:16

di awal mendaki aku bawak brahim jer..
menu lain tak tau..
tapi sakang sudah maju.sudah boleh masak
ayam masak merah.
ayam goreng kunyit,
tomyam campur,kambing bakar
tahu goereng..
sambal ikan bilis,ikan masin gulai nenas
nasik briyani
nasi tomato,dan banyak lagi,

TQ,
waaa..kalo masak mcm nih bleh wat kenduri kendara d' puncak...mewah sehh... :mrgreen: :mrgreen:
ingat naik gunung nak ilangkan berat badan rupe nye bertambah2 lak berat :keke:
jangan lah ko bawak cam nak buat kenduri..ayam ko bawak 4 ketul yang ber size 1 inhci setiap ketul
hahaha
lama sangat...

User avatar
shah_1816
Pendaki Gunung
Posts: 146
Joined: 31 Jan 2011, 13:31

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by shah_1816 » 21 Jun 2011, 15:49

adoyai..siap bagi saiz ayam "1inci seketul" yg tak bleh tahan tu.. :keke: :kah:

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 21 Jun 2011, 15:58

Kita minikan dia
atau istilah kini compress
Sebab semuanya harus dikecil dan diringankan :minum:

Tokwan
Pendaki Gunung
Posts: 130
Joined: 17 Jun 2011, 14:06

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Tokwan » 22 Jun 2011, 10:48

Tokwan masuk utan bawak:-
1. Beras yang dikisar (supaya senang masak nasi bubur -maklumla dah tua.
2. Halia (mau kasi itu bubur sedap sikit)
3. Telor
4. Kicap dalam botol ubat batuk.
5. Lada sulah
6. Garam MacD.
7. Kopi atau Gula atau Bovril (buleh buat minuman atau masuk dalam bubur)
8. QuakerOats campur Nestum campur susu tepung tarok dalam Plastik (masak air dan masukkan benda ni, buleh minum atau makan.
9. Minyak masak dalam botol plastik yang doktor kasi ubat tu.

Tu sajala...

User avatar
shah_1816
Pendaki Gunung
Posts: 146
Joined: 31 Jan 2011, 13:31

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by shah_1816 » 22 Jun 2011, 13:24

kene blajar dgn tuan kamal nih..tak penah buat lg compress makanan basah nih...kalo roti ke magi ke dgn pakaian tu biasa dh buat... :mrgreen: :mrgreen: :minum:

Tokwan
Pendaki Gunung
Posts: 130
Joined: 17 Jun 2011, 14:06

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Tokwan » 22 Jun 2011, 14:00

Kita minikan dia
atau istilah kini compress
Sebab semuanya harus dikecil dan diringankan :minum:
Tuan maksudkan dehydrated food ka?

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 22 Jun 2011, 15:24

Bukan.
Masih benda yang sama cuma dikecilkan untuk jimatkan berat dan ruang.
Eg - ayam, kita potong kecil kecil dan takde tulang. Maknanya daging sahaja. Tulang bukan buleh makanpun jadi tak payah bawak, Kalau bawak sayur dah siap potong potong dan siap untuk dimasak. Kalau buleh kiata siapkan pac sekali jadi kita tahu sekali masak satu pac jadi nanti cepat kalau nak masak ambik satu pac terus masak.

User avatar
shah_1816
Pendaki Gunung
Posts: 146
Joined: 31 Jan 2011, 13:31

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by shah_1816 » 22 Jun 2011, 15:29

Bukan.
Masih benda yang sama cuma dikecilkan untuk jimatkan berat dan ruang.
Eg - ayam, kita potong kecil kecil dan takde tulang. Maknanya daging sahaja. Tulang bukan buleh makanpun jadi tak payah bawak, Kalau bawak sayur dah siap potong potong dan siap untuk dimasak. Kalau buleh kiata siapkan pac sekali jadi kita tahu sekali masak satu pac jadi nanti cepat kalau nak masak ambik satu pac terus masak.
btul la..knape la xtepikir benda simple cmni..kene byk menuntut lg la nmpak nyer.. :mrgreen: :mrgreen:
tq tuan kamal untuk good info nih.. :minum:

Denan
Pendaki Sondol
Posts: 411
Joined: 09 Feb 2011, 14:44
Location: USJ

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Denan » 22 Jun 2011, 15:29

Bukan.
Masih benda yang sama cuma dikecilkan untuk jimatkan berat dan ruang.
Eg - ayam, kita potong kecil kecil dan takde tulang. Maknanya daging sahaja. Tulang bukan buleh makanpun jadi tak payah bawak, Kalau bawak sayur dah siap potong potong dan siap untuk dimasak. Kalau buleh kiata siapkan pac sekali jadi kita tahu sekali masak satu pac jadi nanti cepat kalau nak masak ambik satu pac terus masak.
nak tanya... kalo sayur tu mcmana nak bg tahan lama...
sbb sayur ni setahu saya cepat busuk tambah g kalo masuk lam beg

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 22 Jun 2011, 16:06

Sayur dah siap siang dan potong potong dan telah dibasuh kering. Bungkus dalam kertas dan gulung, maknanya sayur tu letak atas kertas dan digulung sekali. Gulung sekali lagi dengan plastik supaya kelembapannya tidak hilang dan pac dalam beg.

Jangan pangil Tuan sebab dah lama beno orang tak pangil tuan cam dalam kapal aku dulu. Bila panggil tuan rasa aku masih sojar lagi.
Aku Sojar Tua ha ha ha

User avatar
shah_1816
Pendaki Gunung
Posts: 146
Joined: 31 Jan 2011, 13:31

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by shah_1816 » 22 Jun 2011, 16:20

baiklah..kalo cmtu panggil abang jela..hehe..baru la rase muda sket.. :minum:

hazwan92
Pendaki Gunung
Posts: 12
Joined: 22 Nov 2010, 19:01
Location: shah alam
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by hazwan92 » 23 Jun 2011, 01:38

ayam plak x busuk kerw kalo diletak lama dlm beg tu? mcm mana nak pack supaya ayam tu boleh tahan..?

Tokwan
Pendaki Gunung
Posts: 130
Joined: 17 Jun 2011, 14:06

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Tokwan » 23 Jun 2011, 11:00

Panggil Ayang ler.....hehehe...saya teringin nak belajar cara nak hydratekan makanan supaya tahan lama...nanti search kat tenet...hehehe

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by nazryst » 23 Jun 2011, 12:28

topik nak kasi tahan lama, dah ada di klinik... sila ke ruang sedia ada.... sini bincang pasal menu dan camana nak menyelerakan keadaan ... rokok gudang surya adalah pencuci mulut sebaiknya...

Tokwan
Pendaki Gunung
Posts: 130
Joined: 17 Jun 2011, 14:06

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Tokwan » 23 Jun 2011, 13:23

Lain macam ja ni...hahahahahah

Denan
Pendaki Sondol
Posts: 411
Joined: 09 Feb 2011, 14:44
Location: USJ

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Denan » 23 Jun 2011, 15:26

topik nak kasi tahan lama, dah ada di klinik... sila ke ruang sedia ada.... sini bincang pasal menu dan camana nak menyelerakan keadaan ... rokok gudang surya adalah pencuci mulut sebaiknya...
ko sebut pasal surya... tringat masa sedut kat puncak yong yap peerrgghhhh...!!!!
bkn stakat mertua lalu... org kg lalu ramai2 pun prasan :keke:

en nazryst ada secret resepi tak... kalo ada kongsi2 le :minum:

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by nazryst » 24 Jun 2011, 00:51

Kepada kaum kaum bujang, bapa dan ibu.... resepi gunung yang diamalkan pendaki ketika ini ialah.... BIAR KURANG AJAR... JANGAN KURANG MAKAN... yang kedua baru lah kita bab yang kedua... BIAR PUTUS KAWAN... JANGAN PUTUS ROKOK..... yang ketiganya... BIAR NAIK PANGOK... JANGAN NAIK CEMAS.... ok laaa ini resepi petua sebelum kita ke pelajaran sebenarnya.... jumpa dalam rancangan BIAR & JANGAN.. di waktu dan hari yang sama.... bye bye

User avatar
soulfly
Kerabat Gunung
Posts: 1147
Joined: 18 Mar 2008, 15:57
Location: SENTUL

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by soulfly » 24 Jun 2011, 01:06

adoyai..siap bagi saiz ayam "1inci seketul" yg tak bleh tahan tu.. :keke: :kah:
untuk aku makan sorang lah..
satu hari aku makan seketul dah cukup..
lama sangat...

Tokwan
Pendaki Gunung
Posts: 130
Joined: 17 Jun 2011, 14:06

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Tokwan » 28 Jun 2011, 11:20

Lingkop thread ni...hahahaha

User avatar
azlinazaini
Pendaki Gunung
Posts: 61
Joined: 20 Feb 2009, 10:35
Location: kl
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by azlinazaini » 28 Jun 2011, 13:51

Kepada kaum kaum bujang, bapa dan ibu.... resepi gunung yang diamalkan pendaki ketika ini ialah.... BIAR KURANG AJAR... JANGAN KURANG MAKAN... yang kedua baru lah kita bab yang kedua... BIAR PUTUS KAWAN... JANGAN PUTUS ROKOK..... yang ketiganya... BIAR NAIK PANGOK... JANGAN NAIK CEMAS.... ok laaa ini resepi petua sebelum kita ke pelajaran sebenarnya.... jumpa dalam rancangan BIAR & JANGAN.. di waktu dan hari yang sama.... bye bye
Lu langsi Lu mati... :keke:

User avatar
azlinazaini
Pendaki Gunung
Posts: 61
Joined: 20 Feb 2009, 10:35
Location: kl
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by azlinazaini » 28 Jun 2011, 13:59

ayam plak x busuk kerw kalo diletak lama dlm beg tu? mcm mana nak pack supaya ayam tu boleh tahan..?
macam ni la... selalunya lyn akan rebus ayam n daging...letak garam sikit... lepas dah rebus air rebusan yng pertama tu..buang... ganti dengan air baru...dah mendidih rebusan yg kedua tuh... buang air tuh... dan masak semula... tanpa air... kira keringkan air yg bersisa dalam periuk n pada daging tuh ler... kira kita salai...tp dalam periuk... macam kita masak ubi rebus...lepas dah lembut kita akan buang air rebusan...kemudian kita keringkan air yg bersisa.... biarkan ia sejuk....

masa nak balut....jgn balut daging atau ayam tuh dengan pembalut yg warna silver tuh... daging tuh akan berpeluh dan berkulat... tetapi balut dengan tisu kemudian kertas surat khabar.. insya allah hari ketiga masih boleh makan ayam dan daging... selamat mencuba....

Denan
Pendaki Sondol
Posts: 411
Joined: 09 Feb 2011, 14:44
Location: USJ

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Denan » 28 Jun 2011, 14:07

azlinazaini... bagi le menu masakan ayam & daging tu... nak bes g ngan resepi skali :mrgreen:

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 28 Jun 2011, 16:06

Bawa la orangnya sekali :kah:

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by nazryst » 28 Jun 2011, 16:33

Lu langsi Lu mati... :keke:

Sorry boss... ini gangster segambut banyak samseng woooo

Denan
Pendaki Sondol
Posts: 411
Joined: 09 Feb 2011, 14:44
Location: USJ

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Denan » 29 Jun 2011, 08:39

Bawa la orangnya sekali :kah:
tul gak ye... kalo bwk orangnye secara otomatik le terbawak resepi nye skali kan :keke:

User avatar
azlinazaini
Pendaki Gunung
Posts: 61
Joined: 20 Feb 2009, 10:35
Location: kl
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by azlinazaini » 29 Jun 2011, 11:10

Lu langsi Lu mati... :keke:

Sorry boss... ini gangster segambut banyak samseng woooo
:evil: gangster nih sangat suke berkubang bro... :tembak:

User avatar
azlinazaini
Pendaki Gunung
Posts: 61
Joined: 20 Feb 2009, 10:35
Location: kl
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by azlinazaini » 29 Jun 2011, 11:16

Bawa la orangnya sekali :kah:
tul gak ye... kalo bwk orangnye secara otomatik le terbawak resepi nye skali kan :keke:
:oops: ya boleh lah kita chat pasal resepi sekali...walawehhhhh..... :lidah:

Tokwan
Pendaki Gunung
Posts: 130
Joined: 17 Jun 2011, 14:06

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Tokwan » 29 Jun 2011, 15:19

Tokwan sokongggggg...(tak padan dgn tua).

Freelance
Senator Gunung
Posts: 1355
Joined: 06 Dec 2005, 13:16
Location: Kuala Lumpur

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Freelance » 29 Jun 2011, 15:33

resepi leh cari dlm internet... :keke: taip je apa menu kita nak... search... pastu kuar ler mcm2 resepi ada hehehe!!!

Freelance
Senator Gunung
Posts: 1355
Joined: 06 Dec 2005, 13:16
Location: Kuala Lumpur

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Freelance » 29 Jun 2011, 15:46

Cara penyediaan awal menu sebelum g trip : buat di rumah

1. Ayam
Ayam digoreng terlebih dahulu... sejukkan kemudian bungkuskan dengan aluminium foil.. lepas tu bungkus ngan plastik..supaya aluminium foil tu tidak terkoyak dan ayam2 tu tak basah kalo kena air.. memang yg ni yang selalu saya praktikkan.. terbukti ..hari ke 6 ayam goreng ni masih boleh dimakan lagi.. yang ni untuk trip 9 hari yang pernah saya buat..(saya pernah bawak ikan goreng, sotong goreng, udang goreng - biasanya ikan, sotong dan udang tak leh tahan lama.. so pandai2 ler susun menu untuk makan di hari ke berapa.. biasanya hari2 terawal saya wat menu yg gunakan ikan, sotong dan udang)

2. Sayur - cari ler sayur yang tahan lama - kacang hijau, kacang buncis, lobak, kobis, kacang botol, terung dll) , jgn ler bawak sayur hijau berdaun..kalo basah memang rosak ler sayur2 tu..kalo utk digunakan hari pertama memasak boleh lah lagi guna sayur berdaun.

3. Cili boh - leh senang kalo cili boh ni dimasak terlebih dahulu... wat sambal tumis, campur lah bawang merah bawang putih- macam kita nak wat sambal tumis ler.. bila dah dimasak..leh masuk dlm botol mineral- menu mcm2 leh guna.. leh wat sambal ikan bilis nasi lemak, ayam masak merah, wat nasi goreng pun boleh- leh pelbagai2kan bermacam2 menu, kebaikannya jimat ruang bag, tak yah ler nak bwk bawang banyak2)

4. yang paling mudah dan senang... (maleh nak sediakan menu yang byk bahan)
a) beli je ayam paket-Ayam A1, segaria ler,,ayammas ler -yang segera nya tu.. (sampai kem leh terus goreng je)
b) bebola ketam, udang, daging, sotong - (sesuai utk masak tomyam)
c) isi ketam (crab fillet)
ni trip yang tak lama tak per... pernah dipraktikkan tahan 2, 3 hari.. sebab per tahan sebab saya guna karrimat yang aluminum dalam beg saya.. hehehe!! memang tahan ..kalo layan trek gunung blah atas je... cuaca sejuk.. bahan2 tersebut memang sejuk gak dlm beg saya.. tapi pastikan selepas bahan paket tu dikeluarkan dari peti ais... terus bungkus dengan suratkhabar tebal2 sikit kemudian sumbatkan dlm beg anda)

Denan
Pendaki Sondol
Posts: 411
Joined: 09 Feb 2011, 14:44
Location: USJ

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by Denan » 29 Jun 2011, 17:05

Cara penyediaan awal menu sebelum g trip : buat di rumah

1. Ayam
Ayam digoreng terlebih dahulu... sejukkan kemudian bungkuskan dengan aluminium foil.. lepas tu bungkus ngan plastik..supaya aluminium foil tu tidak terkoyak dan ayam2 tu tak basah kalo kena air.. memang yg ni yang selalu saya praktikkan.. terbukti ..hari ke 6 ayam goreng ni masih boleh dimakan lagi.. yang ni untuk trip 9 hari yang pernah saya buat..(saya pernah bawak ikan goreng, sotong goreng, udang goreng - biasanya ikan, sotong dan udang tak leh tahan lama.. so pandai2 ler susun menu untuk makan di hari ke berapa.. biasanya hari2 terawal saya wat menu yg gunakan ikan, sotong dan udang)

2. Sayur - cari ler sayur yang tahan lama - kacang hijau, kacang buncis, lobak, kobis, kacang botol, terung dll) , jgn ler bawak sayur hijau berdaun..kalo basah memang rosak ler sayur2 tu..kalo utk digunakan hari pertama memasak boleh lah lagi guna sayur berdaun.

3. Cili boh - leh senang kalo cili boh ni dimasak terlebih dahulu... wat sambal tumis, campur lah bawang merah bawang putih- macam kita nak wat sambal tumis ler.. bila dah dimasak..leh masuk dlm botol mineral- menu mcm2 leh guna.. leh wat sambal ikan bilis nasi lemak, ayam masak merah, wat nasi goreng pun boleh- leh pelbagai2kan bermacam2 menu, kebaikannya jimat ruang bag, tak yah ler nak bwk bawang banyak2)

4. yang paling mudah dan senang... (maleh nak sediakan menu yang byk bahan)
a) beli je ayam paket-Ayam A1, segaria ler,,ayammas ler -yang segera nya tu.. (sampai kem leh terus goreng je)
b) bebola ketam, udang, daging, sotong - (sesuai utk masak tomyam)
c) isi ketam (crab fillet)
ni trip yang tak lama tak per... pernah dipraktikkan tahan 2, 3 hari.. sebab per tahan sebab saya guna karrimat yang aluminum dalam beg saya.. hehehe!! memang tahan ..kalo layan trek gunung blah atas je... cuaca sejuk.. bahan2 tersebut memang sejuk gak dlm beg saya.. tapi pastikan selepas bahan paket tu dikeluarkan dari peti ais... terus bungkus dengan suratkhabar tebal2 sikit kemudian sumbatkan dlm beg anda)
info terbaek... tq2 :minum:

Post Reply