Resepi & menu masakan dlm hutan

Nak mintak tolong? atau nak tanya sesuatu? ada cadangan? poskan disini. Terima kasih
hazwan92
Pendaki Gunung
Posts: 12
Joined: 22 Nov 2010, 19:01
Location: shah alam
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by hazwan92 » 29 Jun 2011, 20:54

tu baru la resepi... huhu

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by mizi » 29 Jun 2011, 21:52

menu komunis aku..ikan masin,sadin,kacang buncis,pucok paku,ayam,daging,papadom,segala rempah ratus yg di perlukan.dgn benda asas ni aku mencipta bebagai2 menu tuk di nikmati setiap xpdc

menunya:
ikan masin:gulai ikn masin,goreng,sayo pucok paku ikn masin,msk lemak ikn masin
daging:goreng kunyit,sup komunis,tomyam komunis..mcm2 lagi la bule buat
ayam:msk kicap,tomyam komunis,sup komunis...mcm2 lagi la
sadin:sandwish komunis,gulai sadin,sadin masak komunis
papadom:emergency resion..air takda bule mkn papadom ni hari2..goreng je hehe :lidah:
climb long trail
p11at

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Resepi & menu masakan dlm hutan

Post by JeNaL » 18 Jul 2011, 13:49

Cara penyediaan awal menu sebelum g trip : buat di rumah

1. Ayam
Ayam digoreng terlebih dahulu... sejukkan kemudian bungkuskan dengan aluminium foil.. lepas tu bungkus ngan plastik..supaya aluminium foil tu tidak terkoyak dan ayam2 tu tak basah kalo kena air.. memang yg ni yang selalu saya praktikkan.. terbukti ..hari ke 6 ayam goreng ni masih boleh dimakan lagi.. yang ni untuk trip 9 hari yang pernah saya buat..(saya pernah bawak ikan goreng, sotong goreng, udang goreng - biasanya ikan, sotong dan udang tak leh tahan lama.. so pandai2 ler susun menu untuk makan di hari ke berapa.. biasanya hari2 terawal saya wat menu yg gunakan ikan, sotong dan udang)

2. Sayur - cari ler sayur yang tahan lama - kacang hijau, kacang buncis, lobak, kobis, kacang botol, terung dll) , jgn ler bawak sayur hijau berdaun..kalo basah memang rosak ler sayur2 tu..kalo utk digunakan hari pertama memasak boleh lah lagi guna sayur berdaun.

3. Cili boh - leh senang kalo cili boh ni dimasak terlebih dahulu... wat sambal tumis, campur lah bawang merah bawang putih- macam kita nak wat sambal tumis ler.. bila dah dimasak..leh masuk dlm botol mineral- menu mcm2 leh guna.. leh wat sambal ikan bilis nasi lemak, ayam masak merah, wat nasi goreng pun boleh- leh pelbagai2kan bermacam2 menu, kebaikannya jimat ruang bag, tak yah ler nak bwk bawang banyak2)

4. yang paling mudah dan senang... (maleh nak sediakan menu yang byk bahan)
a) beli je ayam paket-Ayam A1, segaria ler,,ayammas ler -yang segera nya tu.. (sampai kem leh terus goreng je)
b) bebola ketam, udang, daging, sotong - (sesuai utk masak tomyam)
c) isi ketam (crab fillet)
ni trip yang tak lama tak per... pernah dipraktikkan tahan 2, 3 hari.. sebab per tahan sebab saya guna karrimat yang aluminum dalam beg saya.. hehehe!! memang tahan ..kalo layan trek gunung blah atas je... cuaca sejuk.. bahan2 tersebut memang sejuk gak dlm beg saya.. tapi pastikan selepas bahan paket tu dikeluarkan dari peti ais... terus bungkus dengan suratkhabar tebal2 sikit kemudian sumbatkan dlm beg anda)
info terbaek... tq2 :minum:
tambahan.... untuk barang mentah (ayam atau daging) yg direbus rasanya punggunaan aluminum foil tidak boleh tahan lama, sebaiknya membungkus menggunakan kertas adalah lebih baik dan tahan lama
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

Post Reply