Tag Tag di puncak Gunung

Nak mintak tolong? atau nak tanya sesuatu? ada cadangan? poskan disini. Terima kasih
User avatar
sukahatiadam
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 08 Oct 2009, 12:59
Location: Sungai Sedim
Contact:

Tag Tag di puncak Gunung

Post by sukahatiadam » 12 Jul 2011, 13:53

saya rasa tag tag yang ditinggalkan oleh pendaki di puncak gunung wajar diturunkan semula.
Sebolehnya mereka mesti bawa turun tag tag mereka selepas bergambar. Bila ditinggalkan bukankah ianya adalah sampah. Ada tag yang kecil , sederhana, sebesar 10x3 pun ada ditinggalkan. Terbaru saya ke Puncak Berembun . salah satu ialah banner PVC 3x3 - oleh rakan muda dengan team penjelajahan cinta alam. ada tag yang bukan saja mencacatkan pemandangan tapi merosakkan pokok.

jadi saya minta pendapat, boleh tak jika saya musnahkan/ bawa turun/ bakar tag tag tersebut. mana tau salah satu tag adalah hak milik kump anda @ kumpulan yg anda bawa ?

Cadangan saya , GOGO mesti ambik serius perkara ini jika tag-tag boleh diklasifikasi sebagai sampah.
Last edited by sukahatiadam on 12 Jul 2011, 14:13, edited 1 time in total.

User avatar
sukahatiadam
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 08 Oct 2009, 12:59
Location: Sungai Sedim
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by sukahatiadam » 12 Jul 2011, 14:10

Image
Image
Image
Image
Image

senyum ..tak perlu kata apa apa ?

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by mizi » 12 Jul 2011, 20:32

menda ni bkn baru...klu yg jatuh dan mencacatkan mata dan bule dah di ibaratkan sampah...klu aku,aku akan kasi hapus semua tag2 ka baner ka menda ka yg tergantong2 sambil rasa x bersalah...klu org lain jgn cuba2 nk buang nnt kena marah dek pemunya2 tag tersebut :tembak: ...pe pon bertindak ikt keadaan..
climb long trail
p11at

solo
Pendaki Tegar
Posts: 211
Joined: 06 Dec 2005, 17:43
Location: Bukit Lanjan
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by solo » 13 Jul 2011, 14:53

saya rasa tag tag yang ditinggalkan oleh pendaki di puncak gunung wajar diturunkan semula.
Sebolehnya mereka mesti bawa turun tag tag mereka selepas bergambar. Bila ditinggalkan bukankah ianya adalah sampah. Ada tag yang kecil , sederhana, sebesar 10x3 pun ada ditinggalkan. Terbaru saya ke Puncak Berembun . salah satu ialah banner PVC 3x3 - oleh rakan muda dengan team penjelajahan cinta alam. ada tag yang bukan saja mencacatkan pemandangan tapi merosakkan pokok.

jadi saya minta pendapat, boleh tak jika saya musnahkan/ bawa turun/ bakar tag tag tersebut. mana tau salah satu tag adalah hak milik kump anda @ kumpulan yg anda bawa ?

Cadangan saya , GOGO mesti ambik serius perkara ini jika tag-tag boleh diklasifikasi sebagai sampah.
Bro, hari tu masa konservasi yong belar ( time ko lepak kat tudung periuk), kami ada pasang rantai platik warna hijau kat puncak. aku alih semua tag yang ada kasi pasang kat rantai tu. takdelah bersepah ikut suka dia. boleh ka ini macam? :tembak:
Hari
M: +6019 347 1239 ; E: 9W2ILD@gmail.com
WILD JUNCTION ( www.wildjunction.com)
9W2ILD (Niner Whiskey Too India Lima Delta)

Tropical Mountain Guide
Wilderness First Responder ( WMI of NOLS )
Nature Guide ( Licence # 9596 )

~ what we do in life, echoes in eternity

User avatar
azlinazaini
Pendaki Gunung
Posts: 61
Joined: 20 Feb 2009, 10:35
Location: kl
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by azlinazaini » 13 Jul 2011, 17:57

menda ni bkn baru...klu yg jatuh dan mencacatkan mata dan bule dah di ibaratkan sampah...klu aku,aku akan kasi hapus semua tag2 ka baner ka menda ka yg tergantong2 sambil rasa x bersalah...klu org lain jgn cuba2 nk buang nnt kena marah dek pemunya2 tag tersebut :tembak: ...pe pon bertindak ikt keadaan..
alamak nak kena p korbu-gayung-yong belar nih... :roll:
kena buang tag masa transtiti yg berlima itu... klu abg p lagi...tolong buang kan YEk... :mrgreen:

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by mizi » 13 Jul 2011, 18:57

menda ni bkn baru...klu yg jatuh dan mencacatkan mata dan bule dah di ibaratkan sampah...klu aku,aku akan kasi hapus semua tag2 ka baner ka menda ka yg tergantong2 sambil rasa x bersalah...klu org lain jgn cuba2 nk buang nnt kena marah dek pemunya2 tag tersebut :tembak: ...pe pon bertindak ikt keadaan..
alamak nak kena p korbu-gayung-yong belar nih... :roll:
kena buang tag masa transtiti yg berlima itu... klu abg p lagi...tolong buang kan YEk... :mrgreen:
ko jgn pandai2 nak buang..ada nilai2 sentimental disitu..yg dh hilang biarkan lah..yg ada kita kasi mentain..hehehe :lidah:
climb long trail
p11at

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by biNGai » 13 Jul 2011, 19:54

buang je sume..menyemak jer
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

User avatar
azlinazaini
Pendaki Gunung
Posts: 61
Joined: 20 Feb 2009, 10:35
Location: kl
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by azlinazaini » 14 Jul 2011, 14:56

menda ni bkn baru...klu yg jatuh dan mencacatkan mata dan bule dah di ibaratkan sampah...klu aku,aku akan kasi hapus semua tag2 ka baner ka menda ka yg tergantong2 sambil rasa x bersalah...klu org lain jgn cuba2 nk buang nnt kena marah dek pemunya2 tag tersebut :tembak: ...pe pon bertindak ikt keadaan..
alamak nak kena p korbu-gayung-yong belar nih... :roll:
kena buang tag masa transtiti yg berlima itu... klu abg p lagi...tolong buang kan YEk... :mrgreen:
ko jgn pandai2 nak buang..ada nilai2 sentimental disitu..yg dh hilang biarkan lah..yg ada kita kasi mentain..hehehe :lidah:
:keke: tersentuh hati saya... terima kasih abg lagend... lap u lahhhhhh

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by mizi » 14 Jul 2011, 21:55

menda ni bkn baru...klu yg jatuh dan mencacatkan mata dan bule dah di ibaratkan sampah...klu aku,aku akan kasi hapus semua tag2 ka baner ka menda ka yg tergantong2 sambil rasa x bersalah...klu org lain jgn cuba2 nk buang nnt kena marah dek pemunya2 tag tersebut :tembak: ...pe pon bertindak ikt keadaan..
alamak nak kena p korbu-gayung-yong belar nih... :roll:
kena buang tag masa transtiti yg berlima itu... klu abg p lagi...tolong buang kan YEk... :mrgreen:
ko jgn pandai2 nak buang..ada nilai2 sentimental disitu..yg dh hilang biarkan lah..yg ada kita kasi mentain..hehehe :lidah:
:keke: tersentuh hati saya... terima kasih abg lagend... lap u lahhhhhh
legen x legen..aku nmpak sp buang jaga laa..nk tengok suma baner,tag,plate kt korbu tu hilang cari aku hahaha :lidah: :lidah:
climb long trail
p11at

User avatar
sukahatiadam
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 08 Oct 2009, 12:59
Location: Sungai Sedim
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by sukahatiadam » 15 Jul 2011, 13:45

yang tak jatuh sy buat2 jatuh ..
yang besar tak jatuh2 konpom saya turunkan.
Tag tag team popular pun sy turunkan nanti.. tak kira lah biarpun (bukan nama sebenar) LKGO , Sos cili, OGTAN ,earlypackers, MHO , kresma , AMSERK , ADUM NAKAR , MTU , MPU dsbnya.

lastly naik irau, musnah tag dari UiTM .. rajin betul bawa naik board + kayu 2 inci 3kg .


exceli depa ni tinggalkan Tag nak bagitau depa dah sampai dan rasa hebat + bangga ye.

emm.. sifu ajar.. lagi banyak, lagi tinggi gunung lagi rendah kita tunduk !

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by mizi » 15 Jul 2011, 20:39

yang tak jatuh sy buat2 jatuh ..
yang besar tak jatuh2 konpom saya turunkan.
Tag tag team popular pun sy turunkan nanti.. tak kira lah biarpun (bukan nama sebenar) LKGO , Sos cili, OGTAN ,earlypackers, MHO , kresma , AMSERK , ADUM NAKAR , MTU , MPU dsbnya.

lastly naik irau, musnah tag dari UiTM .. rajin betul bawa naik board + kayu 2 inci 3kg .


exceli depa ni tinggalkan Tag nak bagitau depa dah sampai dan rasa hebat + bangga ye.

emm.. sifu ajar.. lagi banyak, lagi tinggi gunung lagi rendah kita tunduk !
ko cabut arini..esok org pasang..ko nak marah pom x guna..mo bikin clear kalu diam2 sudaa
climb long trail
p11at

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by nazryst » 15 Jul 2011, 20:45

Wall of Fame.... biasa aa tu..... apa kata kita semadikan tag tag ni didalam gambar... Suruh laa Ahli Senator GO wujudkan lagi WALL OF FAME Photo utk disemadikan sebaik baiknya dalam Khazanah GO.... kalau dia orang kata kita buang... kita cakap kita dah campakkan dalam bilik khazanah GO... suruh laa dia orang cari sendiri dan bukak file gambar yang sempat di selamatkan....

User avatar
shah_1816
Pendaki Gunung
Posts: 146
Joined: 31 Jan 2011, 13:31

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by shah_1816 » 15 Jul 2011, 22:24

Wall of Fame.... biasa aa tu..... apa kata kita semadikan tag tag ni didalam gambar... Suruh laa Ahli Senator GO wujudkan lagi WALL OF FAME Photo utk disemadikan sebaik baiknya dalam Khazanah GO.... kalau dia orang kata kita buang... kita cakap kita dah campakkan dalam bilik khazanah GO... suruh laa dia orang cari sendiri dan bukak file gambar yang sempat di selamatkan....
like..idea yg bernas..saya sokong.. :mrgreen: :mrgreen:

User avatar
ahmad saufi
Pendaki Gunung
Posts: 39
Joined: 20 May 2006, 12:40
Location: kuala selangor

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by ahmad saufi » 18 Jul 2011, 11:14

cabut aje adam...
dah tiba masanya kita clearkan puncak gunung drpd tag/banner/bendera yg tah hapa2 tuuu...
klu jd isu - kita bahaskan kat sini...

aku sokong awak 110%...

User avatar
soulfly
Kerabat Gunung
Posts: 1147
Joined: 18 Mar 2008, 15:57
Location: SENTUL

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by soulfly » 18 Jul 2011, 12:27

buang je sume..menyemak jer
buang2 jangan tak buang tapi janganlah buanng tepi jalan,kenalah bawak turun sampai markas
lama sangat...

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by JeNaL » 18 Jul 2011, 13:56

masa clearkan puncak bubu ari tu ada saya bawa turun satu poster besar a4 dari satu kumpulan nama budak cap ayam. kalau sape diantara kita dari kumpulan tersebut nak balik poster anda tu boleh PM saya. ni trip mereka 3.2-6.2. nama masing-masing dlm tu ada kat saya, tp biarlah mereka pm sendiri pada saya. tu pun kalu nak balik la memory anda yg sangkut kat puncak bubu tu.
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by matsaiko » 18 Jul 2011, 17:26

ishh korang ni..penat dorg pikul jauh2..tinggi tinggi...korg nak buang :lol:
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by JeNaL » 18 Jul 2011, 18:56

ishh korang ni..penat dorg pikul jauh2..tinggi tinggi...korg nak buang :lol:
reen aku tak buang... aku tolong bawa turun ada la... :lol:
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by biNGai » 18 Jul 2011, 19:40

bra sama spender tu pon ko pikol turun skali kan jenal? ada tulis nama owner tk kt situ? :keke:
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by JeNaL » 18 Jul 2011, 19:57

bra sama spender tu pon ko pikol turun skali kan jenal? ada tulis nama owner tk kt situ? :keke:
hehehe kan nak letak nama kat sini lak kot....16 orang semuanya
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by mizi » 18 Jul 2011, 20:14

ishh korang ni..penat dorg pikul jauh2..tinggi tinggi...korg nak buang :lol:
korang kena ingat..tag2 yg tertera grop2 kita semasa dahulu pom ada di ats puncak2 sana..ape perasaan anda bila mereka2 itu membuangnya..sila bahas
climb long trail
p11at

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by nazryst » 18 Jul 2011, 23:12

ye ke.... alaa kalau dia orang bawak turun maknanya dia orang suruh naik lagi bawak yang baru laa tu..... memacukan jana pendapatan guido guido untuk lebih kerap membawa pendaki ber TAG

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by mizi » 18 Jul 2011, 23:23

ye ke.... alaa kalau dia orang bawak turun maknanya dia orang suruh naik lagi bawak yang baru laa tu..... memacukan jana pendapatan guido guido untuk lebih kerap membawa pendaki ber TAG
kita x leh halang pendaki2 nak pasang apa pon kt ats puncak tuu..cuma biarlah cantik dan kemas..bw banner besar2 n tingalkan ats puncak..klu aku bakor jeww..penat2 derang pasang mcm kt cus kaler merah tuu hahahha buang pom best gak kann
climb long trail
p11at

kambinggurun
Senator Gunung
Posts: 557
Joined: 26 Jan 2006, 23:01
Location: gua kayu batu
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by kambinggurun » 18 Jul 2011, 23:45

buang buang buang buang buang buang.
::SRC-Total Outdoor::

hazwan92
Pendaki Gunung
Posts: 12
Joined: 22 Nov 2010, 19:01
Location: shah alam
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by hazwan92 » 19 Jul 2011, 01:07

rasanya kalo dah besar sgt mcm banner tu mmg patut la buang.. tapi kalo tag2 kecik2 tu x yah kot.. maybe susun la balik supaya nmpk kemas... letak 1 tag gunung on9 ke... huhu.. baru la ramai pendaki2 baru yg join GO ni nnt... hheehe

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by matsaiko » 19 Jul 2011, 01:30

ala apa salahnye dibiarkan tag tu...ada mengakibatkan kebakaran ke? ada mengakibatkan gng tu makin rendah ke? runtuh ke? tag tu menyakitkan badan korg ke? takat sakit mata tu saikologi je..bukan boleh buat korg mati...biarkan je ...green sgt ke korg tu? :twisted: :twisted:
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
poncho
Senator Gunung
Posts: 1890
Joined: 05 Dec 2005, 15:59
Location: southern
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by poncho » 19 Jul 2011, 04:54

menda pasang tag nie takkan boleh dibendung atau dihalang. niat orang, siapakan mungkin boleh menghalang. tapi boleh dilentur.
memang melampau sebenarnya kalau nak canangkan pencapaian dengan pasang banner atau tag yang tiada niat lain selain populariti. snap gambar dan pos cerita kat suratkhabar la kalau nak popular kan. bleh jadi selebriti. jadah apa pasang banner sebesar karpet atau langsir kalau setakat grad G7. memang sakit mata tengok. bakarkan saja kalau ada banner sebegini tergantung. tapi kalau ada tag puncak gunung (yang asal atau yang rasmi) biarlah ia di situ untuk generasi akan datang. lagi 1 perkara, kalau tag yang ada tu lebih ke arah positif (peringatan, memberi maklumat macam arah kiblat atau ketinggian gunung, memorial seperti Kem Sg. Retak, dll.) tu takkan kita tak terfikir faedah yang pendaki lain dapat? kalau ye pun kat puncak kita nak clearkan/minimakan tag yang ada, at least jangan clearkan tag yang ada pada campsite yang ada. tak semua guide akan maklumkan peserta apa nama kem atau tempat. itu sebenarnya fungsi dan sumbangan tag nie. bukan untuk menempa nama atau mencanang nama kelab kan? tanpa tag yang ada, semua orang suka hati nak panggil kem tu ikut mana yang terlintas di hati. 10 group masuk, 10 kali kem jadi nama lain. guide yang masuk pun kadang-kadang tau nama kem dari tag yang ada juga masa mula-mula belajar jadi guide situ kan? fikir dulu sesuatu keputusan di luar situasi emosional. rasional pada kita tak semestinya logik pada semua situasi. niat konservasi tu baik tapi adalah lebih baik kalau ianya tidak merosakkan menda yang sedia baik.

saya sokong niat nak minimakan kesan kemasukkan/tamadun manusia atau LNT nie. cuma kalau nak musnahkan hasil usaha (yang berniat baik) orang lain tu, jangan hebah-hebahkan. nak bakar pun senyap-senyap sudah.

2 cents.
if a tree falls in the woods... do all the other trees laugh at it?

Image Mounthopper

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by matsaiko » 19 Jul 2011, 07:41

poncho: +1 :mrgreen:
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by orga » 19 Jul 2011, 10:52

kena celah jugak rasanya..

aqu heran nape org lg suka pikir benda ranting dr perkara pokok..isu yg besar ialah sampah2 yg ada dikemsait dan puncak..yg tatau sampai bila bole clear yg berlonggok atas tanah tu, tin,plastik,kain dan sebagainya tuh..tp yg jd fokus kt sini ialah tag2 atau marking tertentu utk tanda kemsait, puncak, arah kiblat dsb..dah abis clear ke sampah2 kt kemsait tu maka next target kita ialah kt tag2 tu?..aqu rasa lg byk sampah yg berlonggok kt tanah dr tag2 dipokok yg nk dianggap sampah tu..kalo banner besar gedabak ok la kasi turunkan tp kalo plat2 kecik yg kemas kt pokok takan perlu turunkan kot..
ImageImageImage

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by matsaiko » 19 Jul 2011, 17:11

untahnyee ...sampah pon tak clear2 ...trek runtuh/semak/tutup/hancur dan perlu dikemaskini pon tak terjaga ...tag plak yg hangat isunye hehehe
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

solo
Pendaki Tegar
Posts: 211
Joined: 06 Dec 2005, 17:43
Location: Bukit Lanjan
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by solo » 19 Jul 2011, 17:49

JOM...ADOPT-A-MOUNTAIN (AdAM)

Versi ke-2......KONSERVASI KORBU GAYONG. :mrgreen:
Hari
M: +6019 347 1239 ; E: 9W2ILD@gmail.com
WILD JUNCTION ( www.wildjunction.com)
9W2ILD (Niner Whiskey Too India Lima Delta)

Tropical Mountain Guide
Wilderness First Responder ( WMI of NOLS )
Nature Guide ( Licence # 9596 )

~ what we do in life, echoes in eternity

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by matsaiko » 19 Jul 2011, 17:59

haaa elok la tu ...sukahatiadam ...bole join ADAM :D
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

nazryst
Pendaki Terlampau
Posts: 650
Joined: 16 Feb 2006, 12:17
Location: Natural Geography
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by nazryst » 19 Jul 2011, 18:24

hmmm.... kita tukar tag dan tinggal kan guni sampah nak... TRANSFORMASI baru.....

User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by rembau » 19 Jul 2011, 18:39

aku dua x sokong...aku sokong
leave noting but your foot print (dulu dulu) tapi
the latest: leave nothing but your photo memorys
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by mizi » 19 Jul 2011, 20:07

x buleh nak LIKE pulok. :lidah: ..so sp rasa nak buang lagi tag2 yg ada ats gunung tu di persilakan...aku nak larang tamo..nak suruh pom x mo..bg aku..apa yg dibawa masuk hendaklah dibawa keluar...x kira la tag ka menda ka...
climb long trail
p11at

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by JeNaL » 19 Jul 2011, 20:10

x buleh nak LIKE pulok. :lidah: ..so sp rasa nak buang lagi tag2 yg ada ats gunung tu di persilakan...aku nak larang tamo..nak suruh pom x mo..bg aku..apa yg dibawa masuk hendaklah dibawa keluar...x kira la tag ka menda ka...
LIKE.....
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by mizi » 19 Jul 2011, 20:13

ala apa salahnye dibiarkan tag tu...ada mengakibatkan kebakaran ke? ada mengakibatkan gng tu makin rendah ke? runtuh ke? tag tu menyakitkan badan korg ke? takat sakit mata tu saikologi je..bukan boleh buat korg mati...biarkan je ...green sgt ke korg tu? :twisted: :twisted:
ntah aku pom eran laaa...tp aku x kiraa..aku nak buang jugaa hakhakhak
climb long trail
p11at

User avatar
azlinazaini
Pendaki Gunung
Posts: 61
Joined: 20 Feb 2009, 10:35
Location: kl
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by azlinazaini » 20 Jul 2011, 14:36

ala apa salahnye dibiarkan tag tu...ada mengakibatkan kebakaran ke? ada mengakibatkan gng tu makin rendah ke? runtuh ke? tag tu menyakitkan badan korg ke? takat sakit mata tu saikologi je..bukan boleh buat korg mati...biarkan je ...green sgt ke korg tu? :twisted: :twisted:
ntah aku pom eran laaa...tp aku x kiraa..aku nak buang jugaa hakhakhak

ok2... saya tolong buangkan serba sedikit... minggu nih...ehhehhee :keke:

User avatar
Kasnalagat
Pendaki Tegar
Posts: 288
Joined: 26 Mar 2008, 08:30
Location: pelantar merenung bulan
Contact:

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by Kasnalagat » 20 Jul 2011, 15:17

Pada pendapat aku, tag kenangan yg ditinggalkan tu tak mengundang sebarang bentuk bahana pun kalau dikekalkan, jika dibandingkan dengan mereka yg tinggalkan kesan kenangan dengan mengecat beirut/spray batu/ukir pokok etc. Kalau ringan tangan, kwn2 yang ada dilokasi tolong la kasi susun kemas2, namun mana2 yg dah 'ter' kategori sebagai sampah tu, tolong lah bantu bawa turun kalau mampu, rasanya tuan punya tag pun akan menyokong usaha kwn2 kerana tag dia sudah bertukar menjadi sampah. Yg penting semuanya dibuat dengan niat cintakan alam sekitar & cintakan rekriasi, bukan atas niat buruk, cemburu atau dendam terhadap pendaki/team lain. Sekadar pendapat..
"TranQuiLLity.."

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Tag Tag di puncak Gunung

Post by matsaiko » 20 Jul 2011, 16:26

ada yg siap bergambar lagi disebelah pokok yang baru ditoreh atau sedang melukis dgn marker ...apa perasaan dia jika aku toreh muke dia atau aku conteng muke dia dgn marker pen heheheheheheh
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

Post Reply