Ular hitam

Nak mintak tolong? atau nak tanya sesuatu? ada cadangan? poskan disini. Terima kasih
Post Reply
User avatar
pakcik
Pendaki Gunung
Posts: 170
Joined: 08 Feb 2006, 23:33
Location: sini
Contact:

Ular hitam

Post by pakcik » 13 Mar 2012, 22:18

Salam..

Nak tanya sikit la, ular hitam ni anak beranak ke dengan ular senduk/tedung? Sebab sejak akhir2 ni, selalu pulak aku jumpa ular hitam kat rumah, pastu bila nak bunuh, terus dia kembang tengkuk. Bunyi pun boleh tahan horror.

Kalau betul dia anak beranak tedung, macam mana tahap poison dia? kalau kena patuk amacam? kalau kena sembur pulak, bisa dia boleh jadikan kulit cam kena simbah asid ke?

risau la pulak selalu na jumpa ular ni...
Never Crack Under Pressure

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Ular hitam

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 14 Mar 2012, 08:41

Saya bukan pakar ular Pakcik
Cuma nasehat saya pegi kedai koling mintak beli belerang yang ketui ketui kecik dan letak la mana mana dalam umah tu. Atas gelegar tingkap, atas alang pintu ke. Sekarang ni umah batu payah nak selit selit jadi letak la mana mana asal ada sebab bau sulfur tu (Belerang) ular dan binatang berbisa tak suka.
Seriau weei selalu masuk umah buatnya terpijak lepas tu anak anak mula Fobia.....
Ular tu saya pun tak tahu apa namanya. Asal buleh bangun nak mematuk ular senduk aje laaaa

User avatar
pakcik
Pendaki Gunung
Posts: 170
Joined: 08 Feb 2006, 23:33
Location: sini
Contact:

Re: Ular hitam

Post by pakcik » 14 Mar 2012, 09:03

Itu la,ngat nak tabur belerang,tapi skrg musim ujan,takut abis dihanyut dek air..oo,ade yg ketul2 eh?ok2..

Itu ari masa tengah beron,sekali kat lubang salur air ke longkang tu aku nampak pulak kepala dia,pastu lidah jelir2..siap boleh pikir kepala apa ni,tuntung ke sebab dalam longkang rumah aku ni kadang2 ada tuntung sesat. Bila teringat je ular,kelam kabut capai baldi tutup lubang tu..nasib baik ada baldi,nak bangun lari tak dan dahhh..kehkehkeh..
Never Crack Under Pressure

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Ular hitam

Post by seper4alif » 14 Mar 2012, 10:06

ular tadung sela sahaja yang boleh menyembur kan bisa sejauh 3 kaki kot... klu ular tedung hitam nih dia kira meludah jeerr tapi kena tetap sakit haahaha....

ular tedubg hitam nih senang nak kenal berdasarkan warna badan dia yang hitam dengan perut berwarna kelabu. pon boleh mengembangkan tengkoknya n sering menyemburkan ludah bila bertemu mangsa. Ular tedung hitam ni boleh mencecah 1.5 meter.

nak jumpe senang kat sekitar sungai, sawah dan ladang. Ia aktif pada waktu siang. diorang nih boleh dikatakan spisis agresif, cargas dan berani. boleh berdiri tegak sambil leher dikembangkan dan digoyang pocho pocho kluface to face ngan mangsa.
dia jugak bukan vagi. dia makan stik macam ular lain, tikus, dan reptilia lain yang kecir dari dia.

pasal bisa dia setahu aku... klu dia sembur kat mata... kompom buta... klu kat luka plak tengok nasib ah... banyak kena dan meresab... kesan dia kat saraf dan jantung jer... takpe tak leh kena gaot pon heehehe

info masa ambe kecil dok kat estet ngan arwah atok ambe....
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Re: Ular hitam

Post by forestgump » 25 Mar 2012, 18:13

ular tadung sela sahaja yang boleh menyembur kan bisa sejauh 3 kaki kot... klu ular tedung hitam nih dia kira meludah jeerr tapi kena tetap sakit haahaha....

ular tedubg hitam nih senang nak kenal berdasarkan warna badan dia yang hitam dengan perut berwarna kelabu. pon boleh mengembangkan tengkoknya n sering menyemburkan ludah bila bertemu mangsa. Ular tedung hitam ni boleh mencecah 1.5 meter.

nak jumpe senang kat sekitar sungai, sawah dan ladang. Ia aktif pada waktu siang. diorang nih boleh dikatakan spisis agresif, cargas dan berani. boleh berdiri tegak sambil leher dikembangkan dan digoyang pocho pocho kluface to face ngan mangsa.
dia jugak bukan vagi. dia makan stik macam ular lain, tikus, dan reptilia lain yang kecir dari dia.

pasal bisa dia setahu aku... klu dia sembur kat mata... kompom buta... klu kat luka plak tengok nasib ah... banyak kena dan meresab... kesan dia kat saraf dan jantung jer... takpe tak leh kena gaot pon heehehe

info masa ambe kecil dok kat estet ngan arwah atok ambe....
Ular Tedung selar TIDAK boleh menyembur bisa - hanya ular senduklah bro....
Ular tedung selar bukan warna hitam - warna perang tebu...anak2nya berbelang belang hitam.

Minyak motor hitam amat tidakdi sukai oleh SEBARANG ular sebab tak ada grip untuk muscles ular bila melangkar di tanah atau olantai.
Baik hitam atau putih ular, SETIAP ular WAJIB di anggap berbisa dan merbahaya.
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Ular hitam

Post by seper4alif » 26 Mar 2012, 08:46

alamak... ular senduk ngan tedung selar lain ke? aduh.... maaf yeer info tongong dari hambe haahaha....
yang kaler itam dan ada tanda kat belakang ala ala kalaripayat tuh tedung kan?????
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Ular hitam

Post by JeNaL » 01 Apr 2012, 00:47

tak semua spesis ular tedung senduk boleh menyembur... tak silap spesis yg ada sebelah selatan (area johor) jer yg byk boleh menyembur.
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Ular hitam

Post by seper4alif » 01 Apr 2012, 10:23

hah? ooow... cuma sangap rasa nyer pasal baru tahu senduk ngan sela nih lain,... ceh.....
kecik nye ilmu aku
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Ular hitam

Post by JeNaL » 02 Apr 2012, 11:24

Ular Tedung Senduk (Naja tripudians[2] atau Naja kaouthia[3]) ialah sejenis Ular Tedung. Ia merupakan spesies ular tedung yang memiliki tanda bulat pada gebeng lehernya, tidak seperti ular tedung India ("Indian cobra").
sumber http://ms.wikipedia.org/wiki/Ular_Tedung_Senduk


Ular Tedung Selar (Ophiophagus hannah) adalah ular berbisa dalam keluarga Elapidae. Ia merupakan ahli tunggal genusOphiophagus.
sumber http://ms.wikipedia.org/wiki/Ular_Tedung_Selar
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Ular hitam

Post by seper4alif » 02 Apr 2012, 20:02

txn bro... nak copy n kaji benda nih ngan riok
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

Tokwan
Pendaki Gunung
Posts: 130
Joined: 17 Jun 2011, 14:06

Re: Ular hitam

Post by Tokwan » 09 Apr 2012, 15:12

Teringin pulak nak bagi nasihat....

Tedung ni ada dua jenis macam mana bro bro kita dah cakap...
Tedung senduk pulak ada dua jenis, satu yang menyembur, dan satu lagi tidak....yangada dua bulatan kat belakang kepala dia tu tak menyembur...tedung selar ada yang warna cokelat, perut putih, kelabu dan juga kelabu belang .....

Satu lagi orang Kedah pangge Tedung Liar...dia ni laju cam Speedy Gonzales....tapi tak bisa....apa pun berjaga jaga.....sebab dalam kepanikan, kita tak tau mana satu....

Kat kawsan Padang Meha, dimana saya tinggal, cukup banyak spesis tedung senduk dan tedung selar....

Nasihat tentang belerang tu amat bagus...

Pesanan Tokwan, pastikan pintu dan tingkap ditup rapat bila malam, hujan dan bila kita tiada kat rumah. Sendalkan kain rapat rapat dicelah pintu belakang dan depan.

Post Reply