PLANNING untuk menyondol...

Nak mintak tolong? atau nak tanya sesuatu? ada cadangan? poskan disini. Terima kasih
User avatar
Hangar 18
Kerabat Gunung
Posts: 1356
Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Location: Bkt Jalil
Contact:

Post by Hangar 18 » 20 Jul 2006, 20:55

pekatu,

tips ko pasal parang.. best ler.

User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Post by rembau » 21 Jul 2006, 23:39

kambinggurun....sudi mendengar pendapat seorg pemerhati....?? :)


rasanya adalah lebih baik mula dengan naik gng yg biasa org naik...
tp berpandukan log sahaja... sbb marking byk + trek clear giler...
cth gng cabang, suku, irau, bubu etc...
bukan apa... just nak uji kadar ketegaran n kekeringan hati jerk...
n pastikan starting point yg betul...hehe :)

pastu naik gng yg tricky n jarang org masuk.. etc bar gading, inas..
trek ada tp dah semak... bleh uji skill meriki n membaca marking lama..
n untuk gain konfiden...

bila rasa dah konpiden... barula start sondol gng baru... yg ni..selain ada gps, peta topo n parang, kene ada disiplin n hati yg kering.. hehe... :lol:

ini cuma pendapat sahaja tau... jangan amik sebagai fakta....

:mrgreen:
ok le tu keshina..berlajar merangkak le dulu...atau kau nie species umai..berenang terus :D

kalau sesiapa yg berminat nak sondol tu...
buatle trek sempoi dulu....belajar off trek sikit2
...buat mapping sendiri ....tak yah le terus buat
trek gunung....follow anak sungai...cross bukit ke....


aku sondol gunung baru tak de le...kekadang je offtrek (sesat) :D
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)

Post Reply