jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

survival... seni perjuangan hidup dalam hutan
User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 14 Jun 2009, 12:00

'Sesat dihutan', adalah satu perkataan yang amat ditakuti oleh semua pencinta rekreasi. Namun perkara ini kadangkala berlaku juga. Yang amat menyedihkan ialah jika ia berakhir dengan kematian atau hilang begitu sahaja. Di sini lusuh akan terang beberapa "tips" untuk dikongsi bersama agar menjadi pengajaran dan iktibar. Mari kita lihat Faktor-faktor ia berlaku.
Image

Faktor-faktor ia terjadi (sesat)

1.keadaan mental dan fizikal yang lemah akibat terlalu penat, lapar dan sedih (ditinggal rakan atau dikutuk atau menjadi bahan gurau). Semua ini menyebabkan tekanan perasaan dan menyebabkan hilang tumpuan semasa berjalan di trek.

2.Gangguan makluk halus. Akibat dari perkara no 1, diatas. Senanglah makluk halus ini untuk menipu pandangan sebenar kita di trek dan memasongkan dari laluan asal. apabila tersedar anda berada dilaluan yang berbeza.

3.Guide(jurupandu) atau penganjur yang kurang bertanggungjawab. Seorang jurupandu atau penganjur sepatutnya tidak boleh meninggalkan peserta berjalan berseorangan terlalu jauh atau meninggalkan besendirian) kerana tidak semua peserta berpengalaman.

4.Terlalu gembira, kerana nak sampai atau balik cepat.

Dari empat faktor diatas atau salah satu darinya, adalah penyebab kita tersesat dalam hutan, dan jika berlaku perkara yang harus dilakukan ialah:

1.Jika anda yakin telah sesat, langkah pertama ialah berpatah balik, kebiasaanya seseorang itu sedar ia tersalah jalan dalam jangkamasa 30 min hingga 1jam dan mungkin lebih. Cari kembali trek asal yang anda lalui (jika masih bertenaga, jika tidak mampu rehat dulu)

2.Jika anda yakin telah sesat, langkah kedua ialah, berehat saja cari kawasan sesuai untuk rehat menghilangkan penat. Makan dan minum dulu (tetapi berjimat sikit terutama air), tenangkan fikiran, ingat Allah banyak-banyak, minta petunjuk dan pertolongan darinya. Jika anda panic makin sesat jadinya. jika dah ok patah balik untuk memcari trek asal.

3.Trek manusia biasa lapang atas dan bawah, ada kesan tapak kaki atau tanda-tanda yang di tinggalkan. Jika jumpa tunggulah disitu, ini kerana jika perkara sesat ini berlaku, guide (jurupandu akan mencari anda). jika tidak jumpa juga, pagi esoknya baru laporan dibuat dan gerakan mencari dijalankan. Jika anda masih ditrek yang betul, peluang untuk anda diselamatkan amat cerah.

4.Jika boleh bersabar, tunggulah di trek (tepi trek) dalam tempoh 24jam, atau lebih (48 jam) dan jika waktu malam tidurlah jauh dari trek itu,cari kawasan sesuai, ini kerana waktu malam trek itu mungkin memjadi laluan haiwan. Berjimatlah dengan bekalan makanan dan air yang ada. Jika tiada tanda-tanda pasukan penyelamat maka bertindaklah untuk cari jalan keluar. Bawalah barang-barang yang terpenting sahaja iaitu beg kecil(jika ada) atau beg yang ada,pisau,ligther (mancis),tourch light atau headlamp, sleeping bag atau baju sejuk dan botol air. beg yang ringan memudahkan anda berjalan. Semasa mahu berjalan tinggakanlah tanda anak panah dari kayu atau apa saja menujukan arah anda hendak pergi. Disepanjang perjalanan tinggalah tanda-tanda yang anda melaluinya, ini memudah pasukan penyelamat mencari anda.


Mencari makanan dan bekalan air

Didalam hutam banyak tumbuhan,buah-buahan dan haiwan/serangga yang boleh kita makan,ia bergantung pada musim dan cuaca pada masa itu. Tetapi ingat ada diantaranya yang beracun. cara hendak mengenali samada beracun atau tidak ialah:

Image

Jika tumbuhan:
Gunakan tiga langkah berikut iaitu hidu,sapu dan kunyah/sapu bawah lidah .Hidulah pucuk daun yang hendak dimakan, jika berbau busuk atau keras jangan makan. Jika tidak berbau, hancurkan pucuk daun tadi dan sapukan di lengan tangan, tunggu dalam tempoh 10 minit, jika terasa gatal atau panas jangan makan. cara kunyah lebih berkesan,tunggu sekejap. jika terasa panas atau gatal atau loya jangan makan. Anda juga boleh ambil iktibar dari haiwan yang memakan daun, makanlah daun atau buah yang dimakan haiwan tersebut inshaAllah selamat.
Anda juga bleh mendapat sumber makanan dari tumbuhan seperti pokok palma, buah rotan, pokok bertam,(ambil umbutnya), lengkuas liar (umbutnya) dan berbagai lagi yang mempunyai umbut. Cendawan juga juga boleh dimakan. Kebanyakan cendawan pokok boleh dimakan tetapi janganlah menganbil cendawan yang berwarna garang (terang),berkilat,keras dan rapuh kearana kebiasaanya ia beracun.(kebanyakan diatas tanah)-makan cendawan ni, lusuh tidak galakan tetapi sebagai sumber ilmu diterangkan juga.

Image

Jika buah-buahan:
Sama seperti teknik diatas,iaitu hidu,sapu dan kunyah/sapu bawah lidah. Yang jelas ialah, haiwan sepeti kera tidak akan makan buah yang beracun. jika jumpa buah seperti ini jangan makan. Andai anda jumpa buah hutan, dan melihat ada kesan dimakan haiwan, makan sedikit buat tersebut dan tunggu dalam 30 minit, jika ok makanlah sepuasnya.

Image

Jika haiwan dan serangga:

banyak haiwan yang boleh dimakan,sepeti burung,kancil dan pelanduk. dalam keadaan darurat ni semuanya halal. contoh terbaik ialah ular, jika dapat, putuskan kepala buang isiperutnya dan boleh dimakan mentah atau dibakar. Walauapapun haiwan yang ditangkap pastikan najis atau perutnya dibuang. Serangga juga boleh dimakan, contohnya anai-anai atau larva semut. (Tetapi jangan termakan yang berbisa punya ok), ia mengandungi kandugan protin yang tinggi.

Image

Bekalan air:
Sebaik-baiknnya carilah punca air. kerana manusia boleh hidup selama tiga minggu tampa makan tetapi 3 hari saja tampa air.Carilah punca air yang bersih seperti sungai, tasik, lopak air (yang bersih) atau mata air. Jika tidak ditemui punca air, sumber alternatif ialah pada tumbuhan. contohnya ialah akar kayu pokok yang menumpang seperti pokok mempelas dan lundang. Potong serong akar tersebut untuk mendapatkan air dan biasanya ia tiada warna, cair dan tidak berbau. Akar pokok rotan juga mempunyai kandungan air yang banyak, maka gali bersihkan dan perah untuk dapatkan air. Pokok buluh juga ada menyimpan air, iaitu diantara ruasnya. caranya ketuk buluh diantara ruas, jika bunyi mampat, pasti ada air. cara lain ialah dari embun yang terdapat pada daun, dari pokok lumut dan peruik kera atau dari pokok yang mempunyai lubang yang menakung air. Jika semua itu tiada maka jalan terakhir ialah air kencing anda (lupakan soal geli, nyawa lebih penting)

Bagaimana nak tidur (bermalam) dengan selamat


Image

Jika hari dah hampir malam, berhenti berjalan dan buat tempat berteduh 2 jam sebelum malam. Carilah tapak yang sesuai, dan perhatikan sekelilig tapak itu tidak mempunyai kesan-kesan binatang buas contohnya kesan tapak kaki, najis ,peninggalan sisa makanan atau dikawasan sumber makananya .

Pastikan juga kawasan yang dipilih bukan dilaluan binatan,air,laluan angin dan bukan dibawah dahan atau pokok yang mati. Jika atas batu, pastikan bukan dikawasan batu longgar dan licin, jika dalam gua, pastikan tiada bunatang berbisa. Langkah yang terbaik di dalam hutan ini ialah membina khemah sementara, yang dapat melindungi anda dari hujan,binatang buas dan anda lebih selesa (jika mampu). Jika tidur atas tanah, pastikan anda sapu ketepi semua daun kering, jika anda buat pangkin (katil) tinggikan sekurang kurangnya 1 1/2 kaki. potong pokok yang kecil dan potong dalam 5 kaki,tajamkan hujungnya untuk dijadikan senjata@tongkat. Langkah seterusnya carilah makanan (apa yang dapat) dan yang terakhir ialah nyalakan api. (jika banyak agas atau nyamuk, gunakan sarang anai-anai yang terdapat pada pokok hancurkan dan letak atas api, asap dari sarang ini dapat halau serangga ini)
Jika tidak mahu tidur diatas tanah, alternatif lain ialah di atas pokok.Caranya samada anda buat satu platform (pangkin-kelebihannya anda lebih selesa dan boleh buat unggun api) diatas pokok atau ikat diri anda dipokok, (pastikan pokok yang tiada serangga berbisa atau yang beracun) jarak yang selamat ialah dalam anggaran 3-6 meter dari tanah. Carilah dahan yang kuat dan selesa anda duduk, pusingkan badan anda menghadap pokok itu posisi seperti memeluk pokok, ikatan hendaklah dibahagian dada dan belakang melalui ketiak. ikatlah bada anda mengikut keselesaan, tetapi ingat sinpulan terakhir mestilah kuat.

Begitulah seterusnya selagi anda masih lagi dalam hutan.Semua teknik yang diajar adalah bergantung kepada kepada semagat juang anda untuk hidup tidak kira lelaki atau perempuan. Jika putus asa dan mengalah peluang anda hanya 50-50, tetapi jika berjuang untuk hidup, peluang itu amat cerah boleh mencapai 100%.Walauapapun yang ditempuh dalam hutan itu, sebagai seorang muslim jangan tinggalkan solat berdoalah agar selamat dan mememui jalan keluar atau diselamatkan.

Untuk pengatahuan lusuh pun pernah sesat dihutan iaitu di Gunung Nuang dan dan hutan kecil Muar. Tetapi kami sesat dalam satu kumpulan . Tapi bersyukur kerana dengan bekalan ilmu yang ada dan semangat,semuanya selamat ditempuhi dan keluar dengan aman.

Ok, setakat tu sahaja, nanti lusuh akan sambung lagi bab yang sama artikel yang akan datang. Semoga apa yang diajar akan menjadi panduan untuk semua.

terima kasih.

Lusuh Adventure
040609 1014
Image
http://lusuh.com.my
http://lusuh.multiply.com
(bahan penulisan adalah hak cipta lusuh adventure dilarang 'copy' atau menerbit tampa kebenaran)
Last edited by lusuh adventure on 19 May 2010, 16:09, edited 2 times in total.
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by JeNaL » 14 Jun 2009, 14:18

lusuh...
"4.Jika boleh bersabar, tunggulah di trek (tepi trek) dalam tempoh 24jam, atau lebih (48 jam) dan jika waktu malam tidurlah jauh dari trek itu,cari kawasan sesuai, ini kerana waktu malam trek itu mungkin memjadi laluan haiwan. Berjimatlah dengan bekalan makanan dan air yang ada. Jika tiada tanda-tanda pasukan penyelamat maka bertindaklah untuk cari jalan keluar. Bawalah barang-barang yang terpenting sahaja iaitu beg kecil(jika ada) atau beg yang ada,pisau,ligther (mancis),tourch light atau headlamp, sleeping bag atau baju sejuk dan botol air. beg yang ringan memudahkan anda berjalan. Semasa mahu berjalan tinggakanlah tanda anak panah dari kayu atau apa saja menujukan arah anda hendak pergi. Disepanjang perjalanan tinggalah tanda-tanda yang anda melaluinya, ini memudah pasukan penyelamat mencari anda."

persoalan saya...
1. cam na kita nak tau jalan yg kita pilih untuk jalan keluar kita jalan yg betul?
2. base pada lusuh punya pengalaman sesat berkumpulan, bagaimana lusuh menghadapi dan mengawal ahli kumpulan...berapa lama untuk kembali kepada trek yg sepatutnya dan bagaimana ia boleh berlaku?
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 14 Jun 2009, 20:30

persoalan saya...
1. cam na kita nak tau jalan yg kita pilih untuk jalan keluar kita jalan yg betul?
2. base pada lusuh punya pengalaman sesat berkumpulan, bagaimana lusuh menghadapi dan mengawal ahli kumpulan...berapa lama untuk kembali kepada trek yg sepatutnya dan bagaimana ia boleh berlaku?

1.Menentukan jalan itu betul atau salah telah dinyatakan dalam artikal diatas...iaitu dengan membezakan antara laluan manusia, dan haiwan. Disamping itu ikutlah naluri untuk mencari jalan keluar.

2.Pengalaman saya sesat dalam hutan dengan kumpulan, begini cara saya buat, apabila telah sesat, saya akan suruh kumpulan rehat dulu,tenangkan keadaan dan gurau-gurau sikit. saya atau ranner akan patah balik cari sebarang petanda jalan keluar jika ada masalah juga. Biasanya saya akan suruh org yang jalan depan sekali untuk azan...setelah semua dilaksakan...syukur jumpa jalan keluar...

pesanan saya kepada trekers:
-jangan jalan apabila masuk waktu solat magrib dan waktu lain
-jangan jalan berseorangan......nabi muhammad amat larang dalan hadis sahih
-jangan mulut celupar dan mencabar alam
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

User avatar
Hangar 18
Kerabat Gunung
Posts: 1356
Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Location: Bkt Jalil
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by Hangar 18 » 16 Jun 2009, 15:08

mengikut apa yg saya belajar ler.

kalo sesat @ dah sedar tersasar. baca Alfatihah.
kalo tak nampak jln. baca lagik
kalo tak nampak lagi, baca lagik.

yg penting hati ikhlas tika masuk utan.

User avatar
nizran
Pendaki Tegar
Posts: 205
Joined: 22 Aug 2006, 01:52
Location: belakang pokok..
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by nizran » 16 Jun 2009, 15:40

saya pernah menghadapi situasi begini,
antara yg lain yg boleh dilakukan adalah. melaungkan azan dan solat hajat, kemudian cuba la cari2 balik...
ada lagi kaedah lelain yg dapat dari org2 tua-tua dolu2, tapi macam sulit sikit nak ajar kat sini. saya kira, jalan penyelesaiannya adalah gabungan doa dan usaha..
mane satu belakang pokok???
Image

User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 16 Jun 2009, 21:47

apabila sesat..kaedah yang biasa diguna ialah azan...inshAllah jumpa jalan keluar....
Tetapi ilmu juga penting...ramai diantara kita yang kurang berilmu....
itu yang apabila tersesat ....mengelabah lebih-lebih....ilmu perhutanan perlu dipelajari walaupun secara basic untuk pencinta outdoor ni....setuju tak?
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

User avatar
cik_leey
Pendaki Tegar
Posts: 286
Joined: 22 Mar 2006, 10:32

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by cik_leey » 16 Jun 2009, 23:11

kalau kita tersesat selain dari bertawakal kepd Allah ,aku rasa pekara lain yg perlu diambil kira kalau kita tersesat seorg atau berkumpulan pastikan kita tidak mengambil barang2 yg bukan milik kita didlm hutan dan kalau ada yg terambil pulangkan atau letakan ditempat kita tersesat kemukinan kita sesat disebabkan pekara ni...dan lagi satu pendapat saya yg diceritakan org tua2 kepd saya kalau mcm2 dah buat dan takjumpa jalan keluar juga cuba cari akar pokok hutan dan dibelah tapi jgn sampai putus ibarat seperti huruf Y dan menyusup dibawahnya tapi sebelum tu baca Fatihah dan selawat keatas junjungan besar Nabi kita semoga kita diberi petunjuk olehNya InsyakAllah...alah ilmu kerana petua..
:) BETTER LATE THAN NEVER.....

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by orga » 16 Jun 2009, 23:30

sesat..ikhtiar lah keluar dr kesesatan dgn doa, usaha dan tawakkal..
jgn mudah menyerah kalah pd diri kita sendiri..kita bole kalah tp biarlah kalah bukan dgn cara menyerah kalah..
dan tiap usaha utk keluar memerlukan ilmu..samada ia dr pengalaman,pembelajaran atau source2 yg ln..
apa yg disampaikan lusuh adalah ilmu yg baik..ada antaranya adalah panduan berguna yg amat penting ketika sesat..

ada sedikit yg aqu nk tambah dan tanya..
Faktor-faktor ia terjadi (sesat)

1.keadaan mental dan fizikal yang lemah akibat terlalu penat, lapar dan sedih (ditinggal rakan atau dikutuk atau menjadi bahan gurau). Semua ini menyebabkan tekanan perasaan dan menyebabkan hilang tumpuan semasa berjalan di trek.

2.Gangguan makluk halus. Akibat dari perkara no 1, diatas. Senanglah makluk halus ini untuk menipu pandangan sebenar kita di trek dan memasongkan dari laluan asal. apabila tersedar anda berada dilaluan yang berbeza.
ini pendapat peribadi..kemantapan spiritual juga adalah perkara yg perlu diambilkira..mental dan fizikal hanya melibatkan jasmani dan untuk perlindungan yg menyeluruh kekuatan rohani perlu dipertingkatkan juga..bila kekuatan luar dan dalam itu bergabung, maka benteng pertahanan diri lebih kukuh..dlm hubungan kita dgn makhluk alam ghaibiyyah dr unsur kejahatan, sbg pendaki gunung amalkan kaedah prevention atau pencegahan adalah lg baik berbanding merubati impak yg terhasil..
-jangan jalan berseorangan......nabi muhammad amat larang dalan hadis sahih
untuk memudahkan pemahaman bg yg samar2..bole tak sertakan skali dalil dr hadis tersebut utk kita sama2 belajar..


pepon, syabas pd lusuh kerana sudi berkongsi ilmu dgn warga GO..hope dpt post lg utk topik2 baru yg lain utk perkongsian ilmu dan pengalaman..tq
ImageImageImage

kambinggurun
Senator Gunung
Posts: 557
Joined: 26 Jan 2006, 23:01
Location: gua kayu batu
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by kambinggurun » 16 Jun 2009, 23:51

aku takde pendapat secara spiritual atau mistik berkenaan sesat, sbb benda2 nih di luar jangkauan aku.. hehehe..

tapi berdasarkan pengalaman sikit time SAR, aku rasa la kan kalo rasa da sesat tu.. cube la:

1) stay dua tiga hari kat tempat perasan sesat tu.. insya allah kawan2 akan datang cari..
2) kalo rasa nak gerak ke mana-mana sama ada nak backtrack route ke nak cari air ke nak cari jalan keluar ke.... buat la bekas/tanda sebanyak mungkin.. ni memudahkan kawan yang datang cari.. time ni la parang penting.. so jgn lupe bawak parang ye bila masuk utan.. walopun daytrip..
::SRC-Total Outdoor::

User avatar
nizran
Pendaki Tegar
Posts: 205
Joined: 22 Aug 2006, 01:52
Location: belakang pokok..
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by nizran » 17 Jun 2009, 00:26

[quote=[abang orga yg abang rembau sayang]]ini pendapat peribadi..kemantapan spiritual juga adalah perkara yg perlu diambilkira..mental dan fizikal hanya melibatkan jasmani dan untuk perlindungan yg menyeluruh kekuatan rohani perlu dipertingkatkan juga..bila kekuatan luar dan dalam itu bergabung, maka benteng pertahanan diri lebih kukuh..dlm hubungan kita dgn makhluk alam ghaibiyyah dr unsur kejahatan, sbg pendaki gunung amalkan kaedah prevention atau pencegahan adalah lg baik berbanding merubati impak yg terhasil.. [/quote]

itu dia, dengan erti kata yang lain juga, tahap kesedaran dan keyakinan terhadap Kapla Besar amat memainkan peranan bagi mengukuhkan kesinambungan usaha dan doa itu tadi.

saya perhatikan dah ada beberapa petua dan teknik rohaniah yang telah di beri oleh abang2 senior yang lain. syukran, dan bagus.. tetapi apa yang saya nampak adalah, seperti yang selalu saya katakan sebelum ini, perguruan yang berbeza akan memberi teknik / panduan yang berbeza. alhamdulilah, terdapat satu ihktilaf yang bagus..
namunbegitu, saya ingin bertanya akan pendapat semua terutama tuan Lusuh, apa kata, kalau kita buat pengasingan, "Petua dan doa jika tersesat di hutan dan cara menghadapinya" di satu tajuk/kategori yang lain, dan "kaedah survival jika tersesat di hutan" kekal di tajuk yang ini. saya berpendapat sebegini kerana berharap agar wujudnya satu topik yang menyusun barisan kaedah keilmuan petua dan doa serta kaedah survival yang lebih tersusun. Manalah tau, kita boleh akhiri topik ini untuk membuat kesimpulan prioriti teknik terbaik di lokasi dan keadaan yang boleh kita klasifikasikan dan kategorikan.
saya nampak tuan Lusuh lebih berminat utk membuat susunan kaedah teknikal dan survival terlebih dahulu.

ini hanya pendapat saya... maaf kan saya..
mane satu belakang pokok???
Image

User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by rembau » 17 Jun 2009, 00:57

Untuk pengatahuan lusuh pun pernah sesat dihutan iaitu di Gunung Nuang dan dan hutan kecil Muar. Tetapi kami sesat dalam satu kumpulan . Tapi bersyukur kerana dengan bekalan ilmu yang ada dan semangat,semuanya selamat ditempuhi dan keluar dengan aman.
bro leh kasi detail sikit ..nuang u area mana???.....

TQ 4 sharing
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)

User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 17 Jun 2009, 08:51

Quote:
Untuk pengatahuan lusuh pun pernah sesat dihutan iaitu di Gunung Nuang dan dan hutan kecil Muar. Tetapi kami sesat dalam satu kumpulan . Tapi bersyukur kerana dengan bekalan ilmu yang ada dan semangat,semuanya selamat ditempuhi dan keluar dengan aman.


bro leh kasi detail sikit ..nuang u area mana???.....

TQ 4 sharing

_________________
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)


sesat Digunung nuang ni berlaku pada tahun 2002 atau 2001, ..berlaku kira 100 atau 200 meter dari kem site, lolo. waktu turun dah magrib...sebab teruja sangat seorang peserta..mintak jalan dulu...nak jalan depan....kesudahannya..di bawa masuk kedalam hutan....
saya tersedar sesat apabila dah jauh masuk kedalam...posmotem dia kata nampak jalan lurus tetapi sepatutnya belok. yang pelik jalan tu memang lapang tapi bila sedar...tak adajalan pun..semat semata
saya patah balik bertawakal, dan jumpa kembali jalan keluar....banyak jam masa terbuang..
tapi syukur semu selamat
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 17 Jun 2009, 09:02

namunbegitu, saya ingin bertanya akan pendapat semua terutama tuan Lusuh, apa kata, kalau kita buat pengasingan, "Petua dan doa jika tersesat di hutan dan cara menghadapinya" di satu tajuk/kategori yang lain, dan "kaedah survival jika tersesat di hutan" kekal di tajuk yang ini. saya berpendapat sebegini kerana berharap agar wujudnya satu topik yang menyusun barisan kaedah keilmuan petua dan doa serta kaedah survival yang lebih tersusun. Manalah tau, kita boleh akhiri topik ini untuk membuat

satu idea yang bagus....dan disokong...akan cuba diusahakan

"selagi nama manusia ia x akan puas....selagi ia makanan ia akan memuaskan"
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

frostice
Pendaki Terlampau
Posts: 701
Joined: 09 Jan 2006, 10:43
Location: Middle Earth
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by frostice » 22 Jun 2009, 16:40

......Jika boleh bersabar, tunggulah di trek (tepi trek) dalam tempoh 24jam, atau lebih (48 jam) dan....
Teori yang menarik dan logik dari segi akal. Kebanyakkan SAR akan dilakukan bermula dari kawasan mangsa mula2 hilang. Oleh itu, jika munasabah untuk kekal di lokasi tersebut, lebih baik kekal di situ. Ini secara langsung akan meningkatkan peluang bagi ditemui oleh pasukan SAR.
~Ain't No Mountain Too High~
KP Hiker's Club

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by JeNaL » 23 Jun 2009, 00:30

......Jika boleh bersabar, tunggulah di trek (tepi trek) dalam tempoh 24jam, atau lebih (48 jam) dan....
Teori yang menarik dan logik dari segi akal. Kebanyakkan SAR akan dilakukan bermula dari kawasan mangsa mula2 hilang. Oleh itu, jika munasabah untuk kekal di lokasi tersebut, lebih baik kekal di situ. Ini secara langsung akan meningkatkan peluang bagi ditemui oleh pasukan SAR.
mmmm berpandukan sedikit pengalaman pengendalian SAR yg lepas,.... pada pendapat saya...

bantuan luar akan tiba bergantung pada tempat atau lokasi gunung itu sendiri contohnya kalu di Gunung Nuang...mungkin bantuan akan tiba sekitar 8 jam ke 24 jam dari masa laporan dibuat.... tapi bila kes macam Yong Yap... bantuan akan mengambil masa yg agak lama sikit sekitar 3 ke 4 hari dari laporan dibuat untuk tiba ke tempat akhir lokasi dipercayai hilang... jadi kalu gunung yg lebih pendalaman saya berpendapat masa yg lebih sikit lama mungkin diperlukan...

pendapat saya, ini mungkin terjadi akibat persiapan bantuan luar dari segi teknikal dan tektikal...

sekadar pendapat....
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 23 Jun 2009, 11:52

frostice wrote:
lusuh adventure wrote:
......Jika boleh bersabar, tunggulah di trek (tepi trek) dalam tempoh 24jam, atau lebih (48 jam) dan....


Teori yang menarik dan logik dari segi akal. Kebanyakkan SAR akan dilakukan bermula dari kawasan mangsa mula2 hilang. Oleh itu, jika munasabah untuk kekal di lokasi tersebut, lebih baik kekal di situ. Ini secara langsung akan meningkatkan peluang bagi ditemui oleh pasukan SAR.


mmmm berpandukan sedikit pengalaman pengendalian SAR yg lepas,.... pada pendapat saya...

bantuan luar akan tiba bergantung pada tempat atau lokasi gunung itu sendiri contohnya kalu di Gunung Nuang...mungkin bantuan akan tiba sekitar 8 jam ke 24 jam dari masa laporan dibuat.... tapi bila kes macam Yong Yap... bantuan akan mengambil masa yg agak lama sikit sekitar 3 ke 4 hari dari laporan dibuat untuk tiba ke tempat akhir lokasi dipercayai hilang... jadi kalu gunung yg lebih pendalaman saya berpendapat masa yg lebih sikit lama mungkin diperlukan...

pendapat saya, ini mungkin terjadi akibat persiapan bantuan luar dari segi teknikal dan tektikal...

sekadar pendapat....

benarlah apa yang dikatakan oleh sedara jenal...tetapi masalah lambat atau cepat sesuatu SAR
adalah disebabkan karenah birokrasi-RED TAPE-.....inilah masalah utama....
kemudahan yang banyak dan canggih disediakan oleh kerajaan hanyah menjadi pameran kerananya....
oleh itu sya berpendapat..jauh atau dekat tidak menjadi masalah dalam SAR ni...jika ia diselesaikan dengan baik...
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by JeNaL » 23 Jun 2009, 13:00

frostice wrote:
lusuh adventure wrote:
......Jika boleh bersabar, tunggulah di trek (tepi trek) dalam tempoh 24jam, atau lebih (48 jam) dan....


Teori yang menarik dan logik dari segi akal. Kebanyakkan SAR akan dilakukan bermula dari kawasan mangsa mula2 hilang. Oleh itu, jika munasabah untuk kekal di lokasi tersebut, lebih baik kekal di situ. Ini secara langsung akan meningkatkan peluang bagi ditemui oleh pasukan SAR.


mmmm berpandukan sedikit pengalaman pengendalian SAR yg lepas,.... pada pendapat saya...

bantuan luar akan tiba bergantung pada tempat atau lokasi gunung itu sendiri contohnya kalu di Gunung Nuang...mungkin bantuan akan tiba sekitar 8 jam ke 24 jam dari masa laporan dibuat.... tapi bila kes macam Yong Yap... bantuan akan mengambil masa yg agak lama sikit sekitar 3 ke 4 hari dari laporan dibuat untuk tiba ke tempat akhir lokasi dipercayai hilang... jadi kalu gunung yg lebih pendalaman saya berpendapat masa yg lebih sikit lama mungkin diperlukan...

pendapat saya, ini mungkin terjadi akibat persiapan bantuan luar dari segi teknikal dan tektikal...

sekadar pendapat....

benarlah apa yang dikatakan oleh sedara jenal...tetapi masalah lambat atau cepat sesuatu SAR
adalah disebabkan karenah birokrasi-RED TAPE-.....inilah masalah utama....
kemudahan yang banyak dan canggih disediakan oleh kerajaan hanyah menjadi pameran kerananya....
oleh itu sya berpendapat..jauh atau dekat tidak menjadi masalah dalam SAR ni...jika ia diselesaikan dengan baik...
yup saya ada bersetuju.... tatapi sebagai rakan segunung apa yg patut buat... nak hulur kan bantuan atau sekadar melihat red tape sebagai satu penghalang
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

frostice
Pendaki Terlampau
Posts: 701
Joined: 09 Jan 2006, 10:43
Location: Middle Earth
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by frostice » 23 Jun 2009, 17:20

Red-Tape ada di mana-mana jua, semua peringkat. Jika berlebihan, jadi la kerenah.

Cuma pada pandangan saya, paling tidak pun pasti ada rakan yg akan mencari di tmpt terakhir mangsa dipercayai hilang. Lepas cari tak jumpa, biasanya baru laporan dibuat. Sekiranya yg sesat boleh kekal di kawasan dia sesat (jika munasabah) dan tidak menjelajah, kebarangkalian untuk ditemui lebih cerah.

Agak mudah untuk letak atas kertas, tapi untuk berdiam diri kekal di satu lokasi selepas mengetahui diri sesat mungkin tidak mudah. Apapun, semua tindakan atas pengalaman dan situasi semasa. Jika pertimbangan yang baik dan pengalaman menjadi senjata, di izin Allah SWT pasti jumpa jalan keluar.
~Ain't No Mountain Too High~
KP Hiker's Club

User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by rembau » 24 Jun 2009, 00:07

Bagaimana menghadapi jikalau sesat dihutan

Kita cuba huraikan pada masalah sesat secara individu dan apa yang aku akan buat dan nilai untuk diberikan bantuan luar. Mungkin hasil pendapat aku dan kekawan lain membolehkan kita berfikir apa yang patut dibuat sekiranya SESAT berlaku.
Adalah sebaiknya penerangan awal diberikan oleh penganjur akan gambaran trek dilalui serta pertolongan berdekatan/ sumber air atau apa jua klue yg boleh membantu dalam saat kecemasan sesat seorang diri.

Faktor kelengkapan paling minima kita bayangkan yang akan dibawa oleh setiap individu adalah seperti berikut:-( topik lain ada disentuh)
1. Makanan kecemasan
2. Parang
3. Sumber cahaya
4. Sedikit pengetahuan mengenai survival hutan
5. Lain

Sebelum menjalankan SAR akan bertanya informasi diperlukan daripada rakan Sesat akan sebarang kemungkinan sipolan berada yang menyentuh aspek:-
1. Teknik mendaki
2. Pengalaman mendaki
3. Bekalan akhir / kelengkapan dibawa
4. Rakan rapat mengenai perwatakan, cara berfikir, makan minum etc
5. Pengesahan kedudukan terakhir diketahui etc

Berasas kepada semua elemen berkenaan, baru plan tindakan dijalankan. Mungkin terdapat pecahan kelihatan secara tidak langsung disini.
(nota: hari dikira dari hari pertama tiba dilokasi akhir disyaki dikesan)
1. Pergerakan mencari dilokasi terakhir
2. Pergerakan mencari disepanjang denai dilalui

Jikalau ianya masih gagal maka ( mungkin hari ke 3 mencari)
3. Pergerakan intersec semua denai hutan dibuat
4. Pergerakan memeriksa pintu/ dahan merentang denai dilakukan
5. Pergerakan mencari diperluaskan ke arah sungai

Jikalau masih tidak dijumpai (hari ke 7)
6. Laluan komunikasi tetap sudah siap dibina…mungkin yg Sesat ada radio set RA boleh cuba mencari frenkuensi kerana kemungkinan radio mobil telah ditetapkan dipuncak gunung utk relay
7. Raduis semakin besar maka Helicopter mungkin tiba sebagai bantuan logiktik ketika ini. Jikalau ada kelihatan helicopter cuba menarik perhatian. Setidaknya pastikan arah pergi-balik Helicopter sebagai arah laluan selamat.
8. Pencarian akan melibatkan cabang sungai lain serta susur bukit yang lain
9. Pencarian juga akan mengarah ke trek lain yang mungkin ianya tersasar.

Kalau tak jumpa bantuan maka raduis semakin besar dan rekod Umai 19 hari, surveyor (>19hari) adalah batch mark menyatakan mereka mampu bertahan. Ketika hari melepasi 2minggu usaha mencari tetap dijalankan….Cuma kalau tiada kecederaan mangsa sepatutnya telah berada dikawasan sungai pertengahan maka sebaiknya dicadangkan dicari Sungai yang BERCABANG kerana disini akan disetkan tiitk pertemuan group SAR yang akan mencari dari hulu dan hilir sungai.

Sungai pertengahan biasanya lebih luas dan berjeram terutama dipertembungan sungai dimana delta lebih besar. Gap ini penting kalau tidak larat utk berjalan kerana mangsa kemungkinan tiada daya utk keluar (bercakap mungkin x mampu). Pokok tumbang juga boleh dijadikan spot yang baik selain gua….tapi ketika masuk minggu ke 2 dan setelah semua map square hutan dicari gerakan kemungkinan besar tertumpu di SUNGAI PERTENGAHAN….

Ini adalah nukilan den…kalau ada percambahan idea mungkin boleh dikongsi. Sekurang-kurang biar masyarakat gunung tau apa yang kita fikir utk SAR mereka. Dan yang nak SAR pon nak tau camne korang fikir ketika sesat….dan bagi aku….macam diatas le…….kalau kena kat aku
wasalam
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by JeNaL » 25 Jun 2009, 00:41

Bagaimana menghadapi jikalau sesat dihutan

Kita cuba huraikan pada masalah sesat secara individu dan apa yang aku akan buat dan nilai untuk diberikan bantuan luar. Mungkin hasil pendapat aku dan kekawan lain membolehkan kita berfikir apa yang patut dibuat sekiranya SESAT berlaku.
Adalah sebaiknya penerangan awal diberikan oleh penganjur akan gambaran trek dilalui serta pertolongan berdekatan/ sumber air atau apa jua klue yg boleh membantu dalam saat kecemasan sesat seorang diri.

Faktor kelengkapan paling minima kita bayangkan yang akan dibawa oleh setiap individu adalah seperti berikut:-( topik lain ada disentuh)
1. Makanan kecemasan
2. Parang
3. Sumber cahaya
4. Sedikit pengetahuan mengenai survival hutan
5. Lain

Sebelum menjalankan SAR akan bertanya informasi diperlukan daripada rakan Sesat akan sebarang kemungkinan sipolan berada yang menyentuh aspek:-
1. Teknik mendaki
2. Pengalaman mendaki
3. Bekalan akhir / kelengkapan dibawa
4. Rakan rapat mengenai perwatakan, cara berfikir, makan minum etc
5. Pengesahan kedudukan terakhir diketahui etc

Berasas kepada semua elemen berkenaan, baru plan tindakan dijalankan. Mungkin terdapat pecahan kelihatan secara tidak langsung disini.
(nota: hari dikira dari hari pertama tiba dilokasi akhir disyaki dikesan)
1. Pergerakan mencari dilokasi terakhir
2. Pergerakan mencari disepanjang denai dilalui

Jikalau ianya masih gagal maka ( mungkin hari ke 3 mencari)
3. Pergerakan intersec semua denai hutan dibuat
4. Pergerakan memeriksa pintu/ dahan merentang denai dilakukan
5. Pergerakan mencari diperluaskan ke arah sungai

Jikalau masih tidak dijumpai (hari ke 7)
6. Laluan komunikasi tetap sudah siap dibina…mungkin yg Sesat ada radio set RA boleh cuba mencari frenkuensi kerana kemungkinan radio mobil telah ditetapkan dipuncak gunung utk relay
7. Raduis semakin besar maka Helicopter mungkin tiba sebagai bantuan logiktik ketika ini. Jikalau ada kelihatan helicopter cuba menarik perhatian. Setidaknya pastikan arah pergi-balik Helicopter sebagai arah laluan selamat.
8. Pencarian akan melibatkan cabang sungai lain serta susur bukit yang lain
9. Pencarian juga akan mengarah ke trek lain yang mungkin ianya tersasar.

Kalau tak jumpa bantuan maka raduis semakin besar dan rekod Umai 19 hari, surveyor (>19hari) adalah batch mark menyatakan mereka mampu bertahan. Ketika hari melepasi 2minggu usaha mencari tetap dijalankan….Cuma kalau tiada kecederaan mangsa sepatutnya telah berada dikawasan sungai pertengahan maka sebaiknya dicadangkan dicari Sungai yang BERCABANG kerana disini akan disetkan tiitk pertemuan group SAR yang akan mencari dari hulu dan hilir sungai.

Sungai pertengahan biasanya lebih luas dan berjeram terutama dipertembungan sungai dimana delta lebih besar. Gap ini penting kalau tidak larat utk berjalan kerana mangsa kemungkinan tiada daya utk keluar (bercakap mungkin x mampu). Pokok tumbang juga boleh dijadikan spot yang baik selain gua….tapi ketika masuk minggu ke 2 dan setelah semua map square hutan dicari gerakan kemungkinan besar tertumpu di SUNGAI PERTENGAHAN….

Ini adalah nukilan den…kalau ada percambahan idea mungkin boleh dikongsi. Sekurang-kurang biar masyarakat gunung tau apa yang kita fikir utk SAR mereka. Dan yang nak SAR pon nak tau camne korang fikir ketika sesat….dan bagi aku….macam diatas le…….kalau kena kat aku
wasalam

terima kasih rembau....

ni antara pendekatan dari pengalaman yg lepas... dan untuk makluman jugak... bila sesuatu keputusan gerakkan SAR hendak dibuat... ianya melibatkan byk pihak contohnya Polis, wakil xpdc magsa, ketua unit SAR, unit komunikasi dan bantuan tektikal...
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by forestgump » 25 Jun 2009, 05:06

mudahnya... adakan latihan praktikal " tersesat " atau tersasar dari laluan trek seberapa banyak yang boleh.
Terlalu banyak cadangan dan nasihat tapi sebaik-baiknya adalah untuk kita membuat latihan simulasi ntersesat atau tersasar dari laluan trek!
Ini senantiasa di lakukan di dalam setiap kursus practical jungle survival kami :-) sebagaimana sebahagian daripada kami pernah di dedahkan ketika di dalam latihan pemilihan masuk ke unit dulu.
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 25 Jun 2009, 15:46

mudahnya... adakan latihan praktikal " tersesat " atau tersasar dari laluan trek seberapa banyak yang boleh.
Terlalu banyak cadangan dan nasihat tapi sebaik-baiknya adalah untuk kita membuat latihan simulasi ntersesat atau tersasar dari laluan trek!
Ini senantiasa di lakukan di dalam setiap kursus practical jungle survival kami :-) sebagaimana sebahagian daripada kami pernah di dedahkan ketika di dalam latihan pemilihan masuk ke unit dulu.

_________________
Survival is Dying Art!

suatu cadangan yang baik...tapi berlaku sesat tu sesuatu yang tak dirangcang...
jika berlaku pada yang berilmu ok sikit....jika yg tiada ilmu tu yang masalah.....
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by JeNaL » 25 Jun 2009, 18:03

suatu cadangan yang baik...tapi berlaku sesat tu sesuatu yang tak dirangcang...
jika berlaku pada yang berilmu ok sikit....jika yg tiada ilmu tu yang masalah.....
mmmmm memang la malang tidak berbau.... tapi adalah menjadi tangungjawab setiap individu untuk mengisi diri dgn ilmu yg sepatutnya mengikut keadaan...sikap ingin tahu tu dan nak belajar tu paling penting....

byk tempat boleh belajar... ramai yg sanggup mengajar....

ramai sekadar nak enjoy gunung....bukan belajar sesuatu dari sesuatu aktiviti...
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 26 Jun 2009, 11:47

lusuh adventure wrote:
suatu cadangan yang baik...tapi berlaku sesat tu sesuatu yang tak dirangcang...
jika berlaku pada yang berilmu ok sikit....jika yg tiada ilmu tu yang masalah.....


mmmmm memang la malang tidak berbau.... tapi adalah menjadi tangungjawab setiap individu untuk mengisi diri dgn ilmu yg sepatutnya mengikut keadaan...sikap ingin tahu tu dan nak belajar tu paling penting....

byk tempat boleh belajar... ramai yg sanggup mengajar....

ramai sekadar nak enjoy gunung....bukan belajar sesuatu dari sesuatu aktiviti...

benar tu....trend sekarang saya nampak....ramai pendaki ni yang nak buat rekord jer....

1.pendaki paling banyak panjat gunung

2.yang paling cepat merentas satu gunung...sepatut 4 hari jadi dua hari...
dan mcam-macam lagi....

sebenarnya apa yang meraka belajar daripada xtvt tersebut...
ditambah pulak penganjur yang hendak untung sahaja tapi tiada pengisian dalam program
lagi teruk penganjur yang tiada kelulusan yang diktiraf dan mengharap pengalaman sahaja..

tidak dinafikan pengalaman itu penting...tetapi ilmu (pengiktirafan juga lagi penting). Jika digarapkan kedu-duanya inshaAllh program berjalan dengan penuh pegisiyan...dan berilmu

tq
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

User avatar
rembau
Pemegang Amanah GO
Posts: 1394
Joined: 06 Dec 2005, 08:41

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by rembau » 26 Jun 2009, 11:49

Quote:
Untuk pengatahuan lusuh pun pernah sesat dihutan iaitu di Gunung Nuang dan dan hutan kecil Muar. Tetapi kami sesat dalam satu kumpulan . Tapi bersyukur kerana dengan bekalan ilmu yang ada dan semangat,semuanya selamat ditempuhi dan keluar dengan aman.


bro leh kasi detail sikit ..nuang u area mana???.....

TQ 4 sharing

sesat Digunung nuang ni berlaku pada tahun 2002 atau 2001, ..berlaku kira 100 atau 200 meter dari kem site, lolo. waktu turun dah magrib...sebab teruja sangat seorang peserta..mintak jalan dulu...nak jalan depan....kesudahannya..di bawa masuk kedalam hutan....
saya tersedar sesat apabila dah jauh masuk kedalam...posmotem dia kata nampak jalan lurus tetapi sepatutnya belok. yang pelik jalan tu memang lapang tapi bila sedar...tak adajalan pun..semat semata
saya patah balik bertawakal, dan jumpa kembali jalan keluar....banyak jam masa terbuang..
tapi syukur semu selamat

Kronologi

Pada tahun 1994, aku sesat di gunung Nuang. Sesat yang aku katakan ialah aku tidak menjumpai track keluar dikawasan Lolo. Adakah aku tak familiar dengan kawasan dan persekitaran Lolo? Dan itu bukanlah kali pertama aku ke Nuang dan merupakan kali ke-5 pendakian. Kejadian berlaku diambang senja, peredaran masa siang ke malam.

rujuk: viewtopic.php?f=19&t=2180


mungkin ini kebetulan
Dan Kami jadikan di bumi gunung-ganang yang menetapnya, supaya bumi itu tidak menggegar mereka; dan Kami jadikan di celah-celahnya jalan-jalan laluan, supaya mereka mendapat petunjuk.(Surah Al-Anbiyaa':31)

User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 26 Jun 2009, 14:35

Quote:
Untuk pengatahuan lusuh pun pernah sesat dihutan iaitu di Gunung Nuang dan dan hutan kecil Muar. Tetapi kami sesat dalam satu kumpulan . Tapi bersyukur kerana dengan bekalan ilmu yang ada dan semangat,semuanya selamat ditempuhi dan keluar dengan aman.


bro leh kasi detail sikit ..nuang u area mana???.....

TQ 4 sharing

sesat Digunung nuang ni berlaku pada tahun 2002 atau 2001, ..berlaku kira 100 atau 200 meter dari kem site, lolo. waktu turun dah magrib...sebab teruja sangat seorang peserta..mintak jalan dulu...nak jalan depan....kesudahannya..di bawa masuk kedalam hutan....
saya tersedar sesat apabila dah jauh masuk kedalam...posmotem dia kata nampak jalan lurus tetapi sepatutnya belok. yang pelik jalan tu memang lapang tapi bila sedar...tak adajalan pun..semat semata
saya patah balik bertawakal, dan jumpa kembali jalan keluar....banyak jam masa terbuang..
tapi syukur semu selamat

Kronologi

Pada tahun 1994, aku sesat di gunung Nuang. Sesat yang aku katakan ialah aku tidak menjumpai track keluar dikawasan Lolo. Adakah aku tak familiar dengan kawasan dan persekitaran Lolo? Dan itu bukanlah kali pertama aku ke Nuang dan merupakan kali ke-5 pendakian. Kejadian berlaku diambang senja, peredaran masa siang ke malam.

rujuk: viewtopic.php?f=19&t=2180


mungkin ini kebetulan
lusuh adventure wrote:
Quote:
Untuk pengatahuan lusuh pun pernah sesat dihutan iaitu di Gunung Nuang dan dan hutan kecil Muar. Tetapi kami sesat dalam satu kumpulan . Tapi bersyukur kerana dengan bekalan ilmu yang ada dan semangat,semuanya selamat ditempuhi dan keluar dengan aman.


bro leh kasi detail sikit ..nuang u area mana???.....

TQ 4 sharing

sesat Digunung nuang ni berlaku pada tahun 2002 atau 2001, ..berlaku kira 100 atau 200 meter dari kem site, lolo. waktu turun dah magrib...sebab teruja sangat seorang peserta..mintak jalan dulu...nak jalan depan....kesudahannya..di bawa masuk kedalam hutan....
saya tersedar sesat apabila dah jauh masuk kedalam...posmotem dia kata nampak jalan lurus tetapi sepatutnya belok. yang pelik jalan tu memang lapang tapi bila sedar...tak adajalan pun..semat semata
saya patah balik bertawakal, dan jumpa kembali jalan keluar....banyak jam masa terbuang..
tapi syukur semu selamat



Kronologi

Pada tahun 1994, aku sesat di gunung Nuang. Sesat yang aku katakan ialah aku tidak menjumpai track keluar dikawasan Lolo. Adakah aku tak familiar dengan kawasan dan persekitaran Lolo? Dan itu bukanlah kali pertama aku ke Nuang dan merupakan kali ke-5 pendakian. Kejadian berlaku diambang senja, peredaran masa siang ke malam.

rujuk: viewtopic.php?f=19&t=2180


mungkin ini kebetulan

yer...ini satu kebetulan...dan sepatutnya jagan berjalan diwaktu itu...
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

User avatar
castello
Pendaki Sondol
Posts: 416
Joined: 06 Jun 2006, 09:35
Location: cheras, kuala lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by castello » 16 Nov 2009, 20:00

3.Guide(jurupandu) atau penganjur yang kurang bertanggungjawab. Seorang jurupandu atau penganjur sepatutnya tidak boleh meninggalkan peserta berjalan berseorangan terlalu jauh atau meninggalkan besendirian) kerana tidak semua peserta berpengalaman.

Dari empat faktor diatas atau salah satu darinya, adalah penyebab kita tersesat dalam hutan,
Betulkah guide salah satu penyebab utama "sesat"??
Guide memang keddudukannya di hadapan...memastikan jalan di hadapan betul dan selamat untuk di lalui. Adalah menjadi tanggungjawab peserta untuk mengingatkan guide untuk berhenti, bergerak perlahan. Oleh itu kerjasama dalam kumpulan adalah penting untuk mengambil berat keselamatan diri sendiri dan ahli kumpulan yang lain.
Setakat ni mengikut survey saya, guide selalunya akan memberi peringatan dan pandangan pada peserta sebelum, sewaktu dan semasa perjalanan. Tapi "kadang-kadang" ada peserta yg dah rasa dirinya bagus...tak nak dgr pandangan dan nasihat guide. Kalau tak jadi apa-apa....ok ler. Bila dah jadi sesuatu...guide jugak dipersalahkan. Itu sebab dalam hidup kita ni sebelum mempersalahkan orang lain kita kena muhasabah diri kita dulu baru boleh menuding jari kat org lain. (Manusia yg ada sifat macam ni pd zaman sekarang ni dah pupus).

Peserta yang kurang berpengalaman
Untuk makluman, mendaki gunung adalah aktiviti berisiko tinggi, jgn sesekali memandang remeh pada mana2 gunung walaupun ianya adalah gunung yang rendah. Kepada peserta yang kurang berpengalaman, rajin2 bertanya pada orang yang lebih berpengalaman, buat persediaan dari segi mental dan fizikal, kumpul sebanyak yg mungkin maklumat mengenai tempat yg hendak di tujui (internet, bahan bacaan, rakan-rakan, otai2 & etc.). Sebelum pergi check semula dan bertanya semula pada diri sendiri "Adakah aku sudah bersedia dan cukup berupaya untuk melakukan aktiviti ni?". Kalau rasa tak yakin, batalkan. kalau yakin...teruskan perjuangan anda.
Aktiviti mendaki gunung ni pun kena buat kerja rumah jugak. Jangan main redah ajer sekiranya anda kurang berpengalaman.
CASTELLO
Callsign: 9W2CTX
Guide License No.: TG9600
Mobile No.: 0126206087
NATURE EXPLORER ENT.

User avatar
castello
Pendaki Sondol
Posts: 416
Joined: 06 Jun 2006, 09:35
Location: cheras, kuala lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by castello » 16 Nov 2009, 20:07

Sesat

Kena faham istilah sesat ni....maksudnya...tak jumpa jalan keluar dan perlukan penyelamat untuk membawa keluar.
Kalau setakat tak jumpa jalan, tersilap jalan itu bukan sesat...itu istilahnya tersasar.
CASTELLO
Callsign: 9W2CTX
Guide License No.: TG9600
Mobile No.: 0126206087
NATURE EXPLORER ENT.

User avatar
bEkamBinG
Ahli Kehormat GO
Posts: 232
Joined: 07 Jan 2006, 19:25

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by bEkamBinG » 16 Nov 2009, 21:00

Sesat

Kena faham istilah sesat ni....maksudnya...tak jumpa jalan keluar dan perlukan penyelamat untuk membawa keluar.
Kalau setakat tak jumpa jalan, tersilap jalan itu bukan sesat...itu istilahnya tersasar.
Atau lebih dikenali tengok burungg......
heee...heee

Kwn pun selalu gak tang bab2 tgk burung ne.....
Ape2 pun kembali le kepangkal jalan...
atau klu yakin d rajin redah jee terus udah....

"Tai Ka Hai Tung Pau"

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by matsaiko » 16 Nov 2009, 23:06

skang ni trend sapa leh buat cepat,laluan yg org lain tak peah buat atau rare trip,trip rahsia...tgk kawan tu pegi dia pon nak pegi...kalo ade pemangkin br nak gi...biase ler...lg ramai pendaki yg muncul lagi byk lah risikonye...sesuatu yg terjadi takde siapa yg mintak...kesedaran diri sendiri je..org lain takleh nak nasihat huhuhu..khursus bro FG..brp kerat yg pegi?tp takpelah..hanya kesedaran diri sendiri je lagi...

hanya pendapat
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by orga » 01 Dec 2009, 12:32

antara menda yg selalu dilupakan bila sesat ialah nk tinggalkan marking..
jd masalah tu akan jadi berganda2 sulit pastu..
ImageImageImage

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by JeNaL » 17 May 2010, 16:41

antara menda yg selalu dilupakan bila sesat ialah nk tinggalkan marking..
jd masalah tu akan jadi berganda2 sulit pastu..
mungkin akibat tak tau atau telalu panik
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
forestgump
Pendaki Terlampau
Posts: 520
Joined: 19 Apr 2006, 20:17
Location: KL
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by forestgump » 09 Jun 2010, 20:37

Tengok sekeliling persekitaran - tumbuhan, keadaan tanah dan kesan hidupan liar.....ini boleh memberikan kita panduan pertama :-)
Deria mata dan penglihatan lah seharusnya menjadi alat GPS kita untuk keluar....
Kalau bersendirian lebih mudah - kalau berkumpulan selalu ada tekanan yg tidak diminta serta kerap menyalahkan masing2 :-)
Mujurlah....repeater CELCOM dan MAXIS berada hampir dimerata negara... :-))))
Cuma kalau bateri kong atau set basah - tu jadi problemlah.
So..kena peka dengan persekitaran dari segi tumbuhan, keadaan tanah dan hidupan yang ada.
Malaysia bukanya negara yang besar dan kawasan hutan belukar kini merata2....
The worst day in the jungles is ALWAYS better than the best day in office!

User avatar
Ajis_AJ
Pendaki Gunung
Posts: 79
Joined: 17 Apr 2006, 19:19

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by Ajis_AJ » 08 Aug 2010, 14:18

Sesat xdiminta. Dh belajar ilmu survival selama mana pon xmenjamin kita akan hadapi situasi sesat. Ilmu yg ada hanya sebagai pelapis je. xtau la bila nk digunakan. pengalaman yg paling penting. Ada orang pertama kali masuk hutan, dh sesat. Ada orang dh sepanjang hayat masuk hutan, dan hajat hati mau hadapi situasi sesat, tapi xsesat2 pon. Sesat bukan ble di buat2. Mcm ajal la. amal jariah dh kira penuh. tp ajal xsampai2. Yg kawan ni jahil, tp ajal dh sampai. fikir2kn la sama2.

adisos2002
Otai Gunung
Posts: 969
Joined: 07 Dec 2005, 07:36
Location: Semak Samun
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by adisos2002 » 25 Aug 2010, 16:55

Betul tu.. aku dah berkali2 masuk cari org ilang nie. Dari peserta sendiri sampailah pd org yg aku tak kenal... Majoriti semua nya takda tinggalkan marking tidak semulajadi. Spt carikan kain, torehan pokok, tinggalan pelik (batu disusun) atau lain2. Sebabnya depa konfiden jumpa jalan keluar!!!

So pengalaman sesat berkumpulan tu rasanya ok lagik.. Yg aku risaukan bila ilang sorang2. So elakkan ekkk jln sorang2. Survival chance anda jadi sangat rendah.
<no one left behind> nolb
Berminat mendapatkan guide gunung/ teambuilding?? Contact Silver Outdoor Sports di 012-5317141atau email adisos2002@yahoo.com

zaidi hassan
Pendaki Gunung
Posts: 6
Joined: 16 Feb 2011, 11:11

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by zaidi hassan » 12 May 2011, 14:02

aku pn penah sesat gak...tapi masa tu kat irau dalam perjalanan pulang dr puncak..aku bkn orang y terakhir, kat blakang aku ada dalam 4 orang termasuk yang kakinya cramp...yang aku pelik masa aku jalan tu aku x nmpk yang orang blakang potong aku (salah haku gak jalan sorang) tp y pasti diorang x jauh dari aku..bila da 5 minit berjalan aku rasa mcm penah lalu trek tu...pas tu aku jalan 3 minit untuk mengesahkan trek tu betul2 aku penah lalu dan aku yakin trek tu aku pnah lalu...aku buat keputusan untuk patah balik...dalam kepala aku da mula pikir macam2...first skali aku teringat petua bapak aku iaitu lalu bawah akar (nasib baik trek tu bnyk akar bleh lalu) pas tu aku jalan pn x jmpa lagi dalam kepala aku pikir mampos aku!!!!,,padan muka aku!!hahahahah akhir skali aku baca macam2 pas tu aku zikir.....x jmp gak jalan keluar...entah macam mn aku terpikir plak nk azan....bila aku azan 2 ke 3 kali aku jalan x sampai 3 minit terus jmp trek kayu....bila da jmp trek kayu tu ape lagi...Alhamdulillah...aku jmp jalan balik....yang peliknya setau aku irau ni single trek...tp kenapa x jmp org y blakang aku tu masa trekking(potong aku)....semuanya menjadi tanda tanya....akhirnya group aku pelik sbb aku sampai last skali sedangkan aku jalan depan daripada diorang...bila diorang tanya aku tersenyum je...da balik br aku crita keadaan sebenar...

iktibar dr crita ni...jangan jalan sorang2....

User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 12 May 2011, 15:38

satu pengalaman yang menarik..dan penyelesaiyan yang baik juga...
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

User avatar
Manpahang
Pendaki Gunung
Posts: 34
Joined: 25 Jul 2010, 13:12

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by Manpahang » 17 Jun 2011, 10:41

aku pn penah sesat gak...tapi masa tu kat irau dalam perjalanan pulang dr puncak..aku bkn orang y terakhir, kat blakang aku ada dalam 4 orang termasuk yang kakinya cramp...yang aku pelik masa aku jalan tu aku x nmpk yang orang blakang potong aku (salah haku gak jalan sorang) tp y pasti diorang x jauh dari aku..bila da 5 minit berjalan aku rasa mcm penah lalu trek tu...pas tu aku jalan 3 minit untuk mengesahkan trek tu betul2 aku penah lalu dan aku yakin trek tu aku pnah lalu...aku buat keputusan untuk patah balik...dalam kepala aku da mula pikir macam2...first skali aku teringat petua bapak aku iaitu lalu bawah akar (nasib baik trek tu bnyk akar bleh lalu) pas tu aku jalan pn x jmpa lagi dalam kepala aku pikir mampos aku!!!!,,padan muka aku!!hahahahah akhir skali aku baca macam2 pas tu aku zikir.....x jmp gak jalan keluar...entah macam mn aku terpikir plak nk azan....bila aku azan 2 ke 3 kali aku jalan x sampai 3 minit terus jmp trek kayu....bila da jmp trek kayu tu ape lagi...Alhamdulillah...aku jmp jalan balik....yang peliknya setau aku irau ni single trek...tp kenapa x jmp org y blakang aku tu masa trekking(potong aku)....semuanya menjadi tanda tanya....akhirnya group aku pelik sbb aku sampai last skali sedangkan aku jalan depan daripada diorang...bila diorang tanya aku tersenyum je...da balik br aku crita keadaan sebenar...

iktibar dr crita ni...jangan jalan sorang2....
ada juga dengar citer yg sama kat sini..atau ramai yg dah kena

User avatar
solaris
Pendaki Tegar
Posts: 258
Joined: 10 Mar 2008, 17:47
Location: Kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by solaris » 24 Jun 2011, 12:05

kalau dah rasa tadak harapan
bako utan insyaallah smua datang menyelamat
he...he...

User avatar
lusuh adventure
Pendaki Gunung
Posts: 189
Joined: 14 Aug 2008, 14:44
Location: kuala Lumpur
Contact:

Re: jika tersesat dihutan dan cara menghadapinya

Post by lusuh adventure » 04 Jul 2011, 00:07

ayooo....solaris....cam tu cara....rentung arrrr...kekeke
welcome adventure to lusuh adventure ever-green exprience
we sale outdoor gear by online, visit us: http://lusuh.com.my/

Post Reply