survival

survival... seni perjuangan hidup dalam hutan
Post Reply
blacksword
Pendaki Gunung
Posts: 57
Joined: 25 Apr 2011, 16:53

survival

Post by blacksword » 27 May 2011, 10:42

hai rakan GO...saya ada sedikit tips yang mungkin boleh digunakan...
saya amek ni kat satu blog(boleh copy ek abang Shahpaskal)

mungkin sekiranya 'ia' datang boleh digunakan:

Kita tidak tahu jika saat-saat bahaya menanti kita, sama ada perang, darurat atau bencana alam. Saya sendiri pernah membuat tindakan yang membahayakan nyawa, di mana semasa satu tugasan di Iran, saya membawa khemah dari Malaysia.

Cuaca ketika itu sangat sejuk, khemah yang saya bawa hanya sesuai untuk waktu malam tropika yang mempunyai kebolehan untuk melindungi saya dari serangan nyamuk tetapi bukan untuk menghangatkan saya dari cuaca dingin seperti di gurun Iran. Saya hampir beku di dalam khemah, ketika ini saya terpaksa memakai 3 lapis baju, dua lapis stokin dan sarung tangan. Terus terang, saya rasa nak menangis dan mengucap dua kalimah syaadah beberapa kali kerana saya terfikir akan mati akibat kesejukan.
Kesemua percubaan saya untuk memanaskan badan gagal, akhir sekali saya terpaksa menyalakan lilin askar (sejenis lilin untuk memasak) dan membakar lilin itu di dalam Mestin (sejenis dapur kecil yang dibuat dari alumunium). Memang berbaloi, haba yang dikeluarkan menyebabkan saya tidur nyenyak.
Tiba-tiba saya terasa peha saya sakit seperti digigit serangga, apabila sedar, rupa-rupanya api sudah menyala dan membakar seluar saya malah hampir membakar khemah. Semua tindakan cepat diambil,lega,kalau tidak saya rentung pada pagi itu di satu bumi yang amat asing sekali.
Berikut merupakan panduan saya sebagai orang awam dalam perang (boleh juga digunakan untuk senario lain. Anggap sahajalah ini merupakan panduan ala Macgyver).

1. Jangan memakai pakaian yang menggambarkan anda ini seorang tentera atau mempunyai lambang tentera. Saya pernah hampir dapat masalah di negara orang kerana menyangka saya ini tentera disebabkan saya pakai topi PASKAL (my lucky hat) dan jaket hijau ala rain coat Vietnam War yang dibeli dekat Padang Besar oleh aruah nenek saya.

2. Belajar untuk “mengsterilkan” air, kecuali jika anda tinggal di tepi sungai seperti belakang Zoo Negara (sungai Kemensah) atau Bukit Belacan, banyak stok air bersih tetapi itu pun sukar kerana dalam keadaan seperti ini, sangat bahaya untuk keluar mencari air. Didihkan air sekurang-kurangnya 15 minit untuk membunuh bakteria. Di Baghdad misalnya selepas enam bulan penaklukan Amerika Syarikat, bekalan air bersih masih gagal dicari. Anda boleh hidup selama 3 hari tanpa air dan 5 hari atau lebih tanpa makanan.

3. Pastikan anda mempunyai simpanan minyak tanah dan minyak masak yang mencukupi. Selain untuk bahanapi dan memasak, minyak masak misalnya boleh digunakan sebagai minyak pelincir. Minyak masak juga boleh menggantikan minyak hitam dalam enjin kereta anda. (Saya sendiri menggunakan minyak masak Cap Buruh untuk enjin kereta saya jenis Proton Saga. PERINGATAN!!!! GUNA HANYA MINYAK MASAK BERASASKAN KELAPA SAWIT SAHAJA.

Minyak tanah/kerosene selain untuk bahanapi (memasak), ada teori ia boleh digunakan untuk mengerakkan kereta anda dengan syarat, anda perlu menapisnya terlebih dahulu dari serpihan kulit ayam atau campuran air(INGAT SEMASA PERANG…BEKALAN PETROL AMAT-AMAT SUSAH UNTUK DICARI). Anda juga boleh belajar untuk membuat sendiri bahanapi bagi kenderaan anda pada alamat : http://www.bio-power.co.uk/makeit.htm. Di Seremban, salah seorang sahabat saya berjaya mencipta “Spark Plug” yang boleh digunakan dari anda sehinggalah ke anak cucu dan saya gunakan spark plug ciptaan beliau pada kereta saya.

4. Laburkan sedikit duit untuk menyimpan basikal. Pada masa aman, ia boleh dijadikan kenderaan riadah dan semasa kecemasan, ia boleh membantu mengerakkan anda sejauh berpuluh kilometer di mana pada saat itu adalah terlalu berisiko untuk membawa keluar kereta. Simpanlah minyak anda untuk saat-saat kecemasan sahaja.

4. Ketahui lokasi rumah anda. Semasa peristiwa 13 Mei, apabila jalanraya menjadi kurang selamat, mereka yang terselamat ketika hari pertama 13 Mei, memilih jalan sungai untuk balik ke rumah. Sungai yang saya maksudkan ialah Sungai Gombak dan Kelang.

5. Radio FM/AM. Sangat penting untuk mendengar makluman penting.

6. Jika anda dalam satu komuniti, saya sarankan anda menyimpan Microphone Kondenser (dahulu saya membeli mic jenis ini dengan harga RM9.90 sen sahaja, saya tak pasti jika mic jenis ini masih dijual lagi). Lilit wayar pada arial radio anda. Cari frekuensi FM yang sesuai. Anda boleh membuat pengumuman penting sejauh lebih kurang 1.5 ke 2 kilometer jika berada di atas bukit. Suara anda akan keluar pada setiap radio yang “tune” pada frekuensi tersebut.

6. Walkie Talkie. Dalam perang, telefon anda tidak berfungsi. Belajar untuk menggunakan sistem perhubungan radio dua hala. Saya memiliki radio walkie talkie VHF/UHF yang dibeli dengan harga RM1,000, walkie talkie saya juga boleh mengesan sebarang frekuensi lain dan mendengar perbualan radio orang lain.
Untuk orang biasa yang tidak mempunyai pengalaman dengan radio amatur, saya menyarankan anda membeli Walkie talkie Talkabout (biasa diguna oleh penjual DVD haram anda) dari kompeni Motorola beharga lebih kurang RM300-500 untuk dua set, amat berguna bagi menghubungkan anda dengan keluarga di rumah. Walkie talkie Motorola ini mempunyai capaian sejauh lebih kurang 3 kilometer. Kuasa bateri agak lemah, jadi, berbual untuk perkara penting sahaja.

7. Elakkan dari berada di bangunan-bangunan yang mungkin menjadi sasaran meriam atau bom, misalnya KLCC, menara KL, pengkalan tentera, menara telekomunikasi, jambatan, bangunan kerajaan dan etc.

8. Bawang-penting sebagai jalan terakhir jika berlaku serangan kimia. Makan dan kunyah bawang-bawang itu jika anda terperangkap dalam situasi berkenaan (Saya tidak pasti jika ini benar tetapi maklumat ini saya dapat dari rakan saya yang merupakan bekas kapten pasukan GGK). Kalau anda rasa dengan menahan nafas, anda boleh terselamat dari serangan gas beracun atau kimia, anda sebenarnya salah. Saya sendiri pernah diuji dengan gas beracun (tidak ingat namanya) dan bertahan hanya selama 5 saat sahaja sebelum ditendang keluar dari bilik gas. Sebelum itu saya yakin, dengan menahan nafas saya pasti lulus ujian ini tetapi teori saya silap, untuk pengetahuan pembaca, saya mampu menahan nafas selama 60 saat (Oklah kot untuk orang awam).
Untuk pengetahuan anda, gas yang diuji ke atas saya itu menyebabkan kerongkong rasa terbakar, leher macam kena cekik, mata berair dan susah hendak bernafas atau menyebut “HELP!HELP”. (lihat gambar di atas kalau korang tak percaya)

9. Bekalan makanan kering dan tahan lama seperti beras 30 kilogram, ikan masin, kicap, makanan dalam tin (dalam keadaan biasa, jika anda mencatu makanan, bekalan ini cukup untuk menampung anda minimun 6 bulan jika anda hidup seorang). Bab ini anda fikirlah sendiri, setiap orang mempunyai keperluan berbeza, saya misalnya…rokok lebih penting dari nasi. Sebenarnya makanan-makanan kering ini banyak membantu saya menghadapi saat-saat sukar di luar negara.

10.Jika di hutan, makan daun atau buah-buahan yang dimakan oleh binatang sahaja, selain dari itu ia mungkin beracun. Ular sawa, katak dan ulat (sumber protein) boleh dimakan. Saya sendiri pernah menikmati daging ular, katak dan ulat dalam satu lawatan ke kem temtera, terus terang, saya surrender dan dari situ saya mula faham bertapa peritnya kehidupan seorang anggota tentera di dalam hutan.

11. Apabila keadaan tidak mengizinkan, tanggalkan bateri kereta anda dari membiarkan bateri berada dalam kereta. Bateri kereta itu mungkin berguna untuk tujuan lain. Bateri juga akan menjadi lemah jika diam dalam kereta untuk beberapa hari.

12.Charger bateri untuk bateri kereta atau motor mungkin sangat berguna (Guna untuk caj bateri yang lemah kerana dalam saat-saat ini, anda bukan boleh sewenang-wenangnya membawa kereta ke hulu dan ke hilir). Saya buat masa ini mempunyai charger 6-12 wattt yang saya beli untuk bateri motorsikal Blade 250cc saya dengan harga lebih kurang RM60. Ia juga berguna untuk caj peralatan-peralatan lain tetapi anda kena “Hardwire” lah sikit.

13.Anda pernah dengar perkataan gajet yang diberi nama “Inverter”, ini merupakan gajet yang sangat berbaloi untuk anda beli. Sambung pada soket “lighter” kereta dan “Inverter” ini boleh digunakan untuk menukar arus elektrik kereta bagi memasak nasi, caj telefon, nyalakan lampu, masak air. Ia boleh dibeli dengan harga lebih kurang RM200 untuk 500 watt. Mungkin ramai yang tidak faham, OK saya bagi satu contoh…anda mempunyai telefon bimbit dan biasanya dalam kereta kita beli alat caj telefon bimbit yang khusus untuk dalam kereta. Inverter pula mempunyai soket elektrik yang sama dengan rumah dan anda boleh caj telefon bimbit dalam kereta menggunakan “Charger” biasa telefon anda. Selain sambungan pada soket “lighter” di dalam kereta, ia mempunyai sambungan wayar negatif dan positif untuk di klip pada bateri kereta untuk kegunaan barang elektronik di rumah dalam keadaan bekalan elektrik terputus. Sangat berguna untuk saat-saat kecemasan. Model untuk 1,000 watt juga dijual dengan harga RM500.

14.Jika anda bernasib baik, bekalan elektrik mungkin masih ada. Pengalaman di Iraq menunjukkan, pasukan tentera yang menyerang tidak mahu menyerang stesyen janakuasa elektrik atas dasar perikemanusiaan.

15.Jika nasib anda buruk, generator elektrik yang berharga di antara RM1,000 ke RM1,500 amat berguna. INGAT PANDUAN SAYA YANG KE 3-MINYAK MASAL DENGAN SEDIKIT CAMPUR KEROSENE BOLEH DIJADIKAN BEKALAN BAHAN API.

16.Belajar untuk mengenali struktur rumah anda. Rumah anda boleh menjadi kubu dan kubur anda. Susun ruang perlindungan anda dengan perabot yang ada (wujudkan comfort zone, zon kedap hentaman dengan menggunakan sofa/tilam dan elakkan dari barang-barang yang mungkin menyebabkan anda cedera. Biasanya kecederaan disebabkan benda tajam seperti kaca, bucuan keras dll.

17.Parang/Kapak.Penting untuk perlindungan, memberi bantuan, mendapatkan bekalan kayu api.

18.Alat bantuan mendapat makanan seperti joran, anda juga disaran belajar menanam.

19.Coklat. Coklat Cadbury, minuman Milo atau Koko. Penting untuk bekalan tenaga. Ingat anda kekurangan zat dan protein semasa perang. Anda juga terpaksa bekerja lebih semasa perang, dan minuman atau makanan ini membekalkan tenaga.
Ini merupakan senario basic berdasarkan pengalaman saya sendiri yang terpaksa memasuki zon bencana alam, zon peperangan dan situasi-situasi yang benar-benar menyusahkan. Untuk belajar menjadi seorang survival, anda boleh download manual-manual berguna termasuk situasi menghadapi serangan kimia dan nuklear pada alamat http://www.survivenuclearwar.com/literature.htm.

20.Jika musuh menakluki Kuala Lumpur, dan anda konon-kononnya pejuang “underground” macam Hezbollah. Sistem telefon GSM 019,016,014,012,017/Satelit membolehkan kedudukan anda dikesan dengan tepat. Gunakan sistem Atur 010 atau 011 (mana ada lagi ye takkk).

21.Sentiasa bergerak tundukkan kepala. Belajar untuk mengenal bunyi tembakan dan belajar untuk mengenalpasti bunyi peluru meriam 155mm (bunyi enjin pesawat pengebom biasanya dekat pada telinga terutama B-52, meriam 155mm bunyinya memekik kuat dan nyaring. Ini pengalaman saya sendiri yang naif, ketika B52 datang, semua orang berlari mancari perlindungan tetapi saya dan geng-geng terpacak mendongak ke langit untuk melihat B52 tersebut, macam kat pameran LIMA pulak).

22.Anda tidak akan mati jika ditembak kecuali pada zon-zon maut pada badan. Anda akan mati akibat kehilangan darah. Jadi cari jalan untuk hentikan pendarahan.

23.Apa-apa sahaja peluru melebihi saiz 7.62mm akan berjaya menembusi tempat perlindungan anda misalnya di sebalik kereta. Peluru Ak47 (raifel ini menggunakan peluru 7.62mmx39mm) mampu menembusi pintu sebelah pemandu dan keluar ke pintu sebelah tempat duduk pemandu. Senjata ini tepat sehingga ke jarak di antara 100 ke 200 meter, lebih dari itu, anda masih boleh menyelamatkan diri dengan berlari zig zag. M-16 tepat sehingga 200-400 meter, ia bagaimanapun mempunyai kuasa robekan yang tidak berapa kuat dengan peluru bersaiz 5.56mm.

24. Pistol-sangat tidak tepat dan saya pernah menyaksikan video di mana seorang anggota polis menembak penjenayah pada jarak kurang dari 50 meter tetapi satu pun tak kena walaupun tembakan yang dilepaskan melebihi 12 das. Ingat! Sasaran bergerak sangat sukat ditembak.

25.Belajarlah menembak untuk perlindungan dan mendapatkan makanan. Saya mempunyai sedikit pengalaman menggunakan raifel tempur dan pistol, untuk peserta PLKN sekarang, untung dapat belajar menembak.

26.Semasa aman ini, simpanlah sedikit duit untuk membeli manual. Saya mempunyai dua buku manual menarik yang berjudul “SAS Guide to Survive” dan “1001 Manual to do everything”.
27.Kalau sakit!!!!
.
A.Batuk kering–Minuman Koko (Serbuk Van Houten dalam Tin) dibancuh boleh menghilangkan batuk
B.Diabetes–boleh gunakan kapsul Gymnema&Fenugreek (dalam perang mana ada masa nak pi hospital cucuk insulin atau potong kaki yang kena gangren)
C.Kanser–gunakan daun durian belanda, keringkan dalam microwave oven, tumbuk jadi serbuk teh dan bancuh serta minum, daun ini mampu membunuh sel-sel kanser (dalam perang mana ada masa nak buat rawatan kimoterapi)
D.Sakit Jantung–Sebenarnya jantung kita ini kuat, bayangkan dia mampu pam darah dan menghasilkan tenaga elektrik. Seorang doktor yang pernah membuat autopsi ke atas 2,000 mayat yang saspek sakit jantung memberitahu bahawa dari ribuan kes itu, hanya empat orang sahaja yang sah jantung gagal berfungsi. 1996 mayat pula mati disebabkan kegagalan pembuluh darah.Jadi jadikan QUAKER OAT segera sebagai makanan ruji anda dan belajarlah mengenalpasti ubat-ubat yang boleh membantu melancarkan perjalanan darah kerana ini merupakan basic kepada kesihatan sebenar.

28.Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) akan membantu anda tetapi percayalah cakap saya, mereka hanya akan membekalkan anda sebotol ubat biru yang digunakan sebagai ubat luka dan Panadol sahaja untuk kesemua keperluan sakit anda (Ini saya saksikan sendiri) sedangkan ketika itu sakit yang paling popular semasa perang adalah ceret beret akibat kekurangan zat.

29.OK PBB mungkin dikuasai oleh Yahudi, sekali lagi percayalah cakap saya…mana-mana kumpulan perubatan atau NGO yang masuk, mereka ini hanya mampu membekalkan anda ubat-ubat yang sudah expired tarikhnya (Ini juga saya periksa sendiri). Jadi sebenarnya tidak ada sesiapa yang ikhlas membantu anda, semua menjalankan kerja untuk mendapat nama dan untung.

30.Masyarat dunia memahami anda. Percaya atau tidak, dunia akan membantu anda dengan membekalkan tepung untuk anda membuat roti canai kerana mereka menyangka kita sama seperti mereka yang menikmati “bread and butter”. Ini pengalaman saya sendiri apabila ada orang dari Malaysia yang membekalkan bertan-tan beras, Maggie dan ubat nyamuk untuk pelarian perang di Afghanistan. Mereka nak masak beras pun tak ghetiiiii…Tengok Maggie pun tak pernah, akhirnya ramai yang makan Maggie umpama kita makan snek ranggup MAMEE. nyamuk???? ada nyamuk ke kat Afhganistan HAHAHA.

29.Untuk mendapatkan pandangan ala “Night Vision”, bila menjelang waktu Maghrib, fokus mata pada satu-satu benda untuk membolehkan anak mata anda memperbaiki bukaan kanta atau iris (ya ke iris??? fail sikit bab biologi ini). Ini akan membolehkan anda bergerak dengan pantas di hutan walaupun keadaan amat gelap gelita.

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: survival

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 27 May 2011, 15:34

Saya memang mengamalkan etika tersebut dan sentiasa bersedia untuk Berperang.
Sampai anak saya selalu sebut " Abah dan Pencen dan bukan kerja Abah untuk Perang" dan anak anak sedara saya selalu sebut juga Malaysia Aman dan janganlah bersedia sampai macam tu. Tapi saya kata segala kemungkinan ada walaupun kita bukan dikawasan garisan gempa dan rakan rakan yang sewaktu dengannya.
Sebab tu sojar pencen kena pergi kursus Persediaaan untuk Pencen bagi meng "0" kan otak mereka dari amalan ingin membunuh. Cuma saya kata Mempertahan kan diri.

blacksword
Pendaki Gunung
Posts: 57
Joined: 25 Apr 2011, 16:53

Re: survival

Post by blacksword » 30 May 2011, 10:05

tuan comdr dulu cabang darat, udara atau laut?
kor ape tuan?

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: survival

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 30 May 2011, 11:23

Laut
Dari Unit Frog Commando. Sy menjaga Kepulauan Spartly dari Terumbu tu sebesar 2 padang bola tanpa apa apa pokok ke hapa, cuma ada pasir dan burung laut. Bekalan akan sampai 4 bulan sekali yang digugurkan dari "Si Camar Laut". Tanpa Radio untuk mengelakkan kedudukan dikesan musuh (Tentera Vietnam, Cina, Philippines dan Lanun Tanpa Negara).
Waktu kami adalah serupa dengan Lanun sebab Kawasan masih dalam pertikaian hakmilik dan pendudukan adalah stratiji keselamatan dan mahu menuntut Hak. :tembak:
Sebab tu dalam PASKAL sy lebih dikenali sebagai Kapitan Lanun. Selalu memang orang terlupa nama penuh. Biasa.

blacksword
Pendaki Gunung
Posts: 57
Joined: 25 Apr 2011, 16:53

Re: survival

Post by blacksword » 01 Jun 2011, 11:35

hebat...mesti banyak pengalaman nie...
hu hu tak nak mencurahkan ke tuan?
kalo ade yang nak belajar...

User avatar
rainmaker
Pendaki Tegar
Posts: 282
Joined: 24 May 2010, 13:18
Location: Setapak, KL
Contact:

Re: survival

Post by rainmaker » 01 Jun 2011, 19:04

bestnye info ni. tq
You tell me we can start the rain, You tell me that we all can change, You tell me we can find something to wash the tears away.

ImageImageImage

User avatar
orga
Senator Gunung
Posts: 2088
Joined: 05 Dec 2005, 22:09
Location: n9 & melaka
Contact:

Re: survival

Post by orga » 02 Jun 2011, 14:52

good info..'fresh' dan best..terbaekk
ImageImageImage

User avatar
azlinazaini
Pendaki Gunung
Posts: 61
Joined: 20 Feb 2009, 10:35
Location: kl
Contact:

Re: survival

Post by azlinazaini » 02 Jun 2011, 15:59

" Anda boleh hidup selama 3 hari tanpa air dan 5 hari atau lebih tanpa makanan."

nak tambah sikit...

manusia akan mati 3minit tanpa udara/oksigen... 3hari tanpa air... 3minggu tanpa makanan...

tp yg sebetulnya ajal dan maut ditangan ALLAH swt...

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: survival

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 03 Jun 2011, 08:44

Air sangat penting, jadi teory penapisan air perlu walaupun macam agak kuno tetapi dalam keadaan terdesak kita perlu menapis air untuk kegunaan kecemasan.
Gunakan tong plastik dan masukan batu batu dari yang brsar dan terakhir dengan pasir untuk menapis air. Untuk menapis racun buleh juga masukan ketul ketul arang yang kecil bersama pasir tu
Dalam keadaan kecemasan dan terpaksa kita harus menggunakan segala galanya yang kita ada.

User avatar
mizi
Kerabat Gunung
Posts: 1308
Joined: 17 Jul 2006, 15:22
Location: perlis
Contact:

Re: survival

Post by mizi » 03 Jun 2011, 19:42

gud info :minum:
climb long trail
p11at

User avatar
Manpahang
Pendaki Gunung
Posts: 34
Joined: 25 Jul 2010, 13:12

Re: survival

Post by Manpahang » 15 Jun 2011, 15:41

man nak tanya ni..betul ke kita boleh makan apa saja buah yg binatang makan?

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: survival

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 15 Jun 2011, 16:16

Tak juga
Ada sesetengah binatang memiliki daya immium yang lebih tinggi, dan bukan semuanya kita buleh makan. Tapi kalau ikut teory yang monyet makan kita buleh makan sebab sistem jenatik monyet hampir dengan manusia.
Lebihnya kita dikurniakan akal dan peralatan untuk lebih survive

User avatar
Manpahang
Pendaki Gunung
Posts: 34
Joined: 25 Jul 2010, 13:12

Re: survival

Post by Manpahang » 17 Jun 2011, 10:34

Tak juga
Ada sesetengah binatang memiliki daya immium yang lebih tinggi, dan bukan semuanya kita buleh makan. Tapi kalau ikut teory yang monyet makan kita buleh makan sebab sistem jenatik monyet hampir dengan manusia.
Lebihnya kita dikurniakan akal dan peralatan untuk lebih survive
trimas..

harith
Pendaki Gunung
Posts: 14
Joined: 24 Apr 2011, 19:29
Contact:

Re: survival

Post by harith » 27 Jun 2011, 01:30

best info ni..TQ
rase mcm nk berperang pulak..
mmg berguna sangat2 info ni..TQ TQ lg sekali :)

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: survival

Post by Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 27 Jun 2011, 09:00

Bertahun tahun kami diserapkan dan ditiupkan semangat berperang.
Sebab itu bila nak bersara kami diarahkan untuk menjalani Kursus Pra Persaraan bagi mengubah semula Jiwa Perang kepada manusia biasa.
Tapi RAMAI YANG GAGAL KEMBALI.
Sungai Kemansah tu ada seorang kawan lama saya ada isteri dan anak anak di Wangsa Maju, dia tak serasi dengan kehidupan Kuala Lumpur dan kembali ke hutan akhirnya dengan Survival seorang komando.

User avatar
shah_1816
Pendaki Gunung
Posts: 146
Joined: 31 Jan 2011, 13:31

Re: survival

Post by shah_1816 » 27 Jun 2011, 10:42

Bertahun tahun kami diserapkan dan ditiupkan semangat berperang.
Sebab itu bila nak bersara kami diarahkan untuk menjalani Kursus Pra Persaraan bagi mengubah semula Jiwa Perang kepada manusia biasa.
Tapi RAMAI YANG GAGAL KEMBALI.
Sungai Kemansah tu ada seorang kawan lama saya ada isteri dan anak anak di Wangsa Maju, dia tak serasi dengan kehidupan Kuala Lumpur dan kembali ke hutan akhirnya dengan Survival seorang komando.
salute kat askar2..tentera2 n komando2 yg berjuang :tembak: mempertahankan negara.. :minum:

Tokwan
Pendaki Gunung
Posts: 130
Joined: 17 Jun 2011, 14:06

Re: survival

Post by Tokwan » 28 Jun 2011, 15:42

Blacksword dan LT Cmdr,
kita ni serupa sahaja...sampai ada orang melabelkan kita sebagai orang orang yang paranoia...dimana kebarangkalian perkara perkara itu berlaku amatlah tipis.
Tetapi pada kita, perkara ini harus kita ketahui dan stor kat bilik belakang tu harus selalu ada makanan asas yang sepatutnya cukup untuk 3 bulan dan jugak, parang atau golok, diselitkan di setiap bilik termasuk stor. Khemah untu 4 orang kena ada sampai 2 unit, khemah untuk 2 orang sampai 2 unit serta ponco, hammock, cooksets amat penting dalam simpanan.
Tokwan belajar membuat Indian Pit stove ketika dalam servis, dan masih belajar cara cara membuat wood gas stoves, hobo stoves dan alcohol stoves untuk emergency.
Fire starters sampai 2 atau 3 set disimpan dan survival pack sentiasa dikemaskini. Water bottle dan rehydtaion packs sentiasa dalam keadaan baik dan ready.
Kadang kadang dah ada basikal pun, dok terpikiaq nak beli basikal roda tiga, senang nak bawak lari famili kalau ada perang..atau darurat...lepaih tu terpikiaq nak beli kanoe pulak...kalau banjir besar...kaco!

blacksword
Pendaki Gunung
Posts: 57
Joined: 25 Apr 2011, 16:53

Re: survival

Post by blacksword » 28 Jun 2011, 17:49

hu hu saya masih terigat mase latihan E&E memang betol-betol latihan survival ha ha siap ade yang jadi perempuan bermisai....
nak makan punya la kelaka...
seb bek tak kene tangkap ngan jurulatih

Tokwan
Pendaki Gunung
Posts: 130
Joined: 17 Jun 2011, 14:06

Re: survival

Post by Tokwan » 29 Jun 2011, 07:52

Dgn lapuranh terbaru, menunjukkan komunis masih lagi bergiat diMalaysia, tetapi bukan dihutan agi, tapi kini dibandar...so, kita harus bersedia menghadapi semua kebarangkalian.

blacksword
Pendaki Gunung
Posts: 57
Joined: 25 Apr 2011, 16:53

Re: survival

Post by blacksword » 11 Jul 2011, 16:41

Tuan Lt.Cmdr. Kamal Ariffin dok kat banting katne?
kedai depan balai polis banting?
saya tinggal kat jenjarom je...
mane tau balik kampung boleh lepak2

User avatar
mie334
Pendaki Gunung
Posts: 10
Joined: 27 Aug 2011, 16:51
Location: SEGAMAT JOHOR
Contact:

Re: survival

Post by mie334 » 30 Aug 2011, 22:17

kebanyakkan bebudak sekarang diterapkan nilai2 sedia ada dalam erti kata lain (suap ke mulut) so seandainya kecemasan berlaku apakah mampu kita nk survive..jgn kita fikir nk melawan,cukup sekadar nk survive menjalankan kehidupan dalam keadaan yg serba kelangkabut..!! mampukah..?? inilah yg makin dilupakan..sebab tue kepada alam kita kembali bermakna sekurang2nya mampu untuk meneruskan hidup seandainya berlaku hal2 yg tidak diingini..Memang tipis nisbahnya untuk berlaku namun siapa yg tahu apa akan berlaku hari esok..cthnya TSUNAMI..berapa ramai terkorban,sifat dan nilai bertindak dlm kecemasan kurang diterapkan dlm masyarakat kita hari ini..jadi berbanggalah kita wahai penggiat gunung kerna kita sudah selangkah bersedia utk sebarang kebarangkalian...
PESAKIT INI MASIH DIBAWAH SELIAAN RAPI PIHAK HOSPITAL

http://crazyzoro.multiply.com/

Post Reply