Sembang powil

Aktiviti selain dari mendaki gunung dan topik am

Moderator: matsaiko

Farid McGuire
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 03 May 2006, 11:05
Contact:

Re: Sembang powil

Postby Farid McGuire » 07 Apr 2010, 22:31

hehehe aku selalunya servis sendiri aja kat rumah.

tiap 4k aku tuka rminyak hitam , filter minyak hitam dan tembak angin filter kasi dia senang sket bernafas.

ni sejak aku beli keter, samapai sekarang, tak penah tuka fuel filter. so next service kena tukarlah.... tak sabar sabar aku nak tengok daki kat filter tuh...hehehe

selalu aku guna minyak hitam castrol crb , takdela particular apa apa jenis, sebab aku tukar awal. tapi mau jaga, sekarang banyak minyak tiruan... semalam kluar tv, dia siap campur diesel dalam minyak itam tu... cheh.... mau tak lingkup kereta...
emm.. fuel filter aku tak cek lagi ni...

tang ni kalau nak selamat beli minyak hitam dari petrol stesyen.. mmg mahal sikit banding beli kat bengkel tapi ketulenan terjamin. kat bengkel tu was2 gak lah... kekadang terpikir dia jual murah banding harga tampal kat botol adakah sebab minyak tiruan. kat blog ondscene pun ada cerita hal ni.
minyak axle tukar setiap kali rendam dalam air atau 2 tahun sekali ( sejak kebelakangan ni, setahun dah 2 kali tukar - siot jer.. ) last aku tukar sendiri - fuh... keluar air sungai dulu , baru kluar minyak.... ngeri jugakla aku tengok.... pastu terus tukar oil seal ( memang bocor pun ) hehehe.
Ooo.. okeh.. info baru ni.. kalau air masuk dlm gear case tu tanda oil seal dah bocor..
erk.... fuel pump ngan injector tak silap aku setiap 100k kot.... keter keter lama macam aku punya elok sangatlah service.

kos makan ratus jugak, kalau kena tukar injector lagi nahas.....

minyak gearbok ngan transfer case 2 tahun sekali baru tukaq...
makan ratus?.. pehhh...

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Sembang powil

Postby JeNaL » 07 Apr 2010, 23:06

biasanya bila kita redah je sungai, kumungkinan air masuk dlm axle tinggi... dan lepas tu kita akan rasa sedikit kelainan pada kita powil.....tukar oil seal pun tak tahan lama sgt.... tapi ok la.... janji lepas je main air.... kena ambil perhatian la pada axle tu....

dulu minyak engine aku guna mobile one.... sekarang ni aku guna penzoil,, aku ambik terus dari member aku kat shah alam... dapat staff price. member aku kerja ngan penzoil...bahagian marketing.
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
nadir
Ahli Kehormat GO
Posts: 1586
Joined: 05 Dec 2005, 16:30
Location: Penang Darul Mamak
Contact:

Re: Sembang powil

Postby nadir » 08 Apr 2010, 00:05

ya, minyak enjin aku selalu beli kat kedai sparepart. aku beli kat satu kedai aja, setakat nih takder masalah lagi....

oil seal kalau dah rosak - minyak axle akan meleleh kluar kat hujung axle ( dekat denga tayar ) kalau asyik nampak basah aja.... haaa standby lar...

pomen pun cakap walaupun oil seal baru, kalau jeruk dalam sungai nanti air masuk jugak. so paling elok tukar lepas main sungai

ish.... lama betul aku tak pomen sendiri kereta aku..... sibuk dengan hal lain... kesian my baby....
Ahmad Nadir Askandar
http://www.outdoordynamics.com.my - Buy outdoor gear online - free delivery !
Join us at FaceBook! - http://www.facebook.com/group.php?gid=340358030429

gogoyeaha
Otai Gunung
Posts: 897
Joined: 07 Dec 2005, 20:29

Re: Sembang powil

Postby gogoyeaha » 08 Apr 2010, 00:35

fuh....apa yg korang sembang ni menggerunkan aku jak
baru angkat LC tp xtau apa2. hehehehe.
harap boleh belajar dari berbincangan tuan-tuan sekalian + menyampuk sikit2.

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Sembang powil

Postby biNGai » 08 Apr 2010, 00:53

pajero bling bling aku baru lepas tuka bearing rod..fuh sibbek coupling depan blakang masih utuh..kalo tak, fulus mania laa ini bulan..hehe

minyak itam pkai penzoil gold, rm88 7 liter, oil filter pkai camry punye..upah pomen 10 hengget suh tukarkan psal aku tkde tool nk bukak oil filter kt tgh2 enjin tuh..pasnih mau try pkai ELF monografite mineral plak tgk camne prestasi..


jenal : agak2 sungai anjing minum kt singgor ari tu kite lintas tuh bole kasi tenggelam sampai axle ke? hehehe aku dari sejak singgor ari tuh tk terpk plak nk tuka minyak axle..hehe
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

kabusgunung
Skuad GPS GO
Posts: 737
Joined: 19 Jan 2006, 20:31

Re: Sembang powil

Postby kabusgunung » 08 Apr 2010, 12:30

aku tgh oberhaul tansfer case.... smp ari nih x siap lagi....sibuk sket la skang

Farid McGuire
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 03 May 2006, 11:05
Contact:

Re: Sembang powil

Postby Farid McGuire » 29 Apr 2010, 07:56

Sebagai panduan...

Panduan Pengiraan Kadar Lesen Kenderaan Motor (LKM)
Garis panduan pengiraan kadar LKMLesen Kenderaan Motor , Cukai jalan, Road tax bagi kenderaan di Semenanjung Malaysia , Sabah dan Sarawak (pindaan selepas bajet 2009)


Kenderaan Persendirian Selain Motokar Saloon Milik Individu Dan Syarikat


Kod Kegunaan : AD (Individu), AE (Syarikat).


Bahan Bakar : Petrol/diesel/diesel hijau


i) Motokar berkapasiti enjin 1600cc dan ke bawah
dikenakan kadar tetap(flat) seperti berikut:
Kapasiti Enjin Kadar

1000cc dan ke bawah RM 20.00

1001cc hingga 1200cc RM 85.00

1201cc hingga 1400cc RM 100.00

1401cc hingga 1600cc RM 120.00


ii) Motokar berkapasiti enjin melebihi 1600cc dikenakan
kadar asas dan tambahan kadar progresif seperti berikut:
Kapasiti Enjin Kadar Asas Kadar Progresif

1601 hingga 1800cc - RM 300.00 - RM 0.30 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1600cc

1801cc hingga 2000cc - RM 360.00 - RM 0.40 untuk setiap perbezaan cc berbanding 1800cc

2001cc hingga 2500cc - RM 440.00 - RM 0.80 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2000cc

2501cc hingga 3000cc - RM 840.00 - RM1.60 untuk setiap perbezaan cc berbanding 2500cc

Melebihi 3000cc - RM 1,640.00 - RM1.60 untuk setiap perbezaan cc berbanding 3000cc

User avatar
nadir
Ahli Kehormat GO
Posts: 1586
Joined: 05 Dec 2005, 16:30
Location: Penang Darul Mamak
Contact:

Re: Sembang powil

Postby nadir » 18 May 2010, 22:30

huhu lama tak jengok sini....

3 minggu lepas aku tukar diesel filter haku.... selang 2 minggu, fuel pump bocor.... hehehhhe... tulah, lama sangat tak tukar fuel filter, masa bukak siap karat bercampur air dah....

Image

lepas tukar fuel filter, terus pick up jadi power.... boleh merempit atas jalan.

sekali panaskan enjin, tengok minyak diesel bersepah kat bawah... ayoooo fuel pump suda bocorrrrr... alang alang bukak fuel pump, aku soh pomen bukak injector sekali gi anta servis.

Balik dari servis, ha kopak wallet aku.... ribu jugaklah kena.... huhu... sedih la, tapi janji baby aku bahagia.... aku sedy pun takpa...

so peringatan, janganla ikut saya, 5+ tahun baru nak tukar fuel filter
Ahmad Nadir Askandar
http://www.outdoordynamics.com.my - Buy outdoor gear online - free delivery !
Join us at FaceBook! - http://www.facebook.com/group.php?gid=340358030429

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Sembang powil

Postby biNGai » 19 May 2010, 02:16

fuhhh sibbek aku daa tuka ari tuh..hehehe

ade stengah geng powil modified buat double filter psal standard diesel mesia nih masih kotor lagi..
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

Farid McGuire
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 03 May 2006, 11:05
Contact:

Re: Sembang powil

Postby Farid McGuire » 20 May 2010, 08:47

petang ni gi tukar minyak enjin... tukar sekali lah fuel filter...
serammm aku tengok gambar nadir tu....

Farid McGuire
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 03 May 2006, 11:05
Contact:

Re: Sembang powil

Postby Farid McGuire » 23 Jul 2010, 22:36

nak tanya pendapat pakar-pakar kat sini lah..
napa ramai pilih 4x4 enjin petrol berbanding enjin diesel?...
apa kelebihan dan kekurangann dua-dua jenis tu ye?..
jika takde masalah harap boleh kongsi info...

User avatar
nadir
Ahli Kehormat GO
Posts: 1586
Joined: 05 Dec 2005, 16:30
Location: Penang Darul Mamak
Contact:

Re: Sembang powil

Postby nadir » 23 Jul 2010, 23:03

kalau nak powil , elok pakai diesel ( tork ) . kalau nak masuk competition, pakai petrol ( laju ) . nak terang lebih tak larat nak taip...hehehe
Ahmad Nadir Askandar
http://www.outdoordynamics.com.my - Buy outdoor gear online - free delivery !
Join us at FaceBook! - http://www.facebook.com/group.php?gid=340358030429

Farid McGuire
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 03 May 2006, 11:05
Contact:

Re: Sembang powil

Postby Farid McGuire » 24 Jul 2010, 02:15

ok.. dari segi teknikal tu faham lah.. enjin diesel kuat, enjin petrol pickup.. cuma adakah dari segi mentaliti masih seperti dulu..
petrol= kereta, bersih, enjin senyap.
diesel= lori jer guna, kotor, enjin bising ya amat.

sebab terbaca review BMW 530d. reporter tu kata masyarakat sini masih enggan menggunakan enjin diesel dengan alasan kat atas tu. itu untuk kereta, tapi adakah alasan yang sama bila dikaitkan dengan 4x4?..

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Sembang powil

Postby biNGai » 24 Jul 2010, 02:19

bapak mertua aku kate, kalo pkai enjin diesel baru la nampak jantan..dia kata laaa
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

Farid McGuire
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 03 May 2006, 11:05
Contact:

Re: Sembang powil

Postby Farid McGuire » 24 Jul 2010, 02:33

tapi, kalo abe romlee pakei diesel ka petrol ka tetap terserlah macho tu... hehehe...

User avatar
biNGai
Kerabat Gunung
Posts: 3216
Joined: 19 Dec 2005, 13:18

Re: Sembang powil

Postby biNGai » 24 Jul 2010, 14:59

abg romlee pkai beca pon org nampak cam naik SLK
M.A.L.A.S - Copyright © 2003-2009. All rights reserved.
"Demi langit beserta seluruh binaannya, Demi bumi serta yang ada di hamparannya, Demi jiwa dan seluruh penyempurnaannya.."

User avatar
bargading
Pendaki Terlampau
Posts: 542
Joined: 10 Jul 2006, 14:22
Location: KL
Contact:

Re: Sembang powil

Postby bargading » 30 Jul 2010, 16:47

cikzie,
LC2 pilihan yang tepat.... hahaha
aku pi sabah ritu kelabu mata tgk byk sgt 4x4
L i f e i s a j o u r n e y | I never see what has been done; I only see what remains to be done.
Image

lastman
Pendaki Terlampau
Posts: 615
Joined: 14 Jan 2008, 23:51

Re: Sembang powil

Postby lastman » 31 Jul 2010, 11:33

nadir ...diesel filter patut tukar paling lame pun setiap 15000 km skali...bukan mahal pun..
minyak diesel kasar x macam petrol kandunganye..
aku dulu pun cam ko gak...pas kene pikap xtarak speed tarak baru aku tau..

Labu
Pendaki Gunung
Posts: 46
Joined: 16 Jun 2006, 01:00

Re: Sembang powil

Postby Labu » 02 Aug 2010, 16:33

salam,

area kl ni mane mau carik kedai potong powil? kawan aku mau carik sr & vigo punya parts.
di harap kengkawan dpt membantu aku membantu kawan aku ni.

Lt.Cmdr. Kamal Ariffin
Kerabat Gunung
Posts: 1318
Joined: 12 Jan 2006, 11:43
Location: Gunung Bawah Laut
Contact:

Re: Sembang powil

Postby Lt.Cmdr. Kamal Ariffin » 02 Aug 2010, 16:43

Powil potong.
Kat area Segambut. ada banyak.
Kajang sampai Semenyeh... area ni kena tanya Farid.
Belah dekat dekat Pucong.... tanyalah Bett.
Kalau Klang kat jalan Kapar dan jalan Port Klang.
Banting ada banyak gak tapi bukan potong.... curi punya . ha ha ha

User avatar
nadir
Ahli Kehormat GO
Posts: 1586
Joined: 05 Dec 2005, 16:30
Location: Penang Darul Mamak
Contact:

Re: Sembang powil

Postby nadir » 02 Aug 2010, 23:23

mat syed: service lepas akutukar jugak, saja saja. tak silap aku baru 5000Km gitu aja.

lepas nih nak amalkan tukar setiap 2-3 kali service ( dalam 6000 - 9000km ) . lantaklah belanja lebih sikit, janji enjin baik.... bila dah terkena , baru mau ingatla.... hehehe
Ahmad Nadir Askandar
http://www.outdoordynamics.com.my - Buy outdoor gear online - free delivery !
Join us at FaceBook! - http://www.facebook.com/group.php?gid=340358030429

User avatar
bargading
Pendaki Terlampau
Posts: 542
Joined: 10 Jul 2006, 14:22
Location: KL
Contact:

Re: Sembang powil

Postby bargading » 03 Aug 2010, 08:55

nadir,
haha kena baru belaja... mcm tulah kita punya style pembelajaran

labu,
ya kat segambut belambak.... kalau stesen komuter kepong pun ada satu (dulu dia dkt bt. caves, dah berpindah kat sini)
tapak ex. evergreen.....
L i f e i s a j o u r n e y | I never see what has been done; I only see what remains to be done.
Image

Labu
Pendaki Gunung
Posts: 46
Joined: 16 Jun 2006, 01:00

Re: Sembang powil

Postby Labu » 03 Aug 2010, 11:38

bradergading,
Tq very much.

sangai,
bila mau serang segambut? kita serang itu kepong dulu. roger-roger n out aku.

Farid McGuire
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 03 May 2006, 11:05
Contact:

Re: Sembang powil

Postby Farid McGuire » 03 Aug 2010, 11:59

bradergading,
Tq very much.

sangai,
bila mau serang segambut? kita serang itu kepong dulu. roger-roger n out aku.

errr.. saye mau ikut...

Labu
Pendaki Gunung
Posts: 46
Joined: 16 Jun 2006, 01:00

Re: Sembang powil

Postby Labu » 03 Aug 2010, 12:59

boleh je...

tapi aku punya chip itu sangai, asik2 sangap je. skit2 kerja, skit2 kerja. pehtu tido satu hari siang malam.
kene set appointment dulu ngan dia ni.

Farid McGuire
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 03 May 2006, 11:05
Contact:

Re: Sembang powil

Postby Farid McGuire » 03 Aug 2010, 13:10

kalo dia sebuk kita gi berdua ajer la.. buleh kah?... berdua itu kan lebih baek.. wakaka..

Labu
Pendaki Gunung
Posts: 46
Joined: 16 Jun 2006, 01:00

Re: Sembang powil

Postby Labu » 03 Aug 2010, 14:03

kalo dia sebuk kita gi berdua ajer la.. buleh kah?... berdua itu kan lebih baek.. wakaka..
boleh jugak.

bila mau pigi? niari? sok ari? ari ari?

User avatar
bargading
Pendaki Terlampau
Posts: 542
Joined: 10 Jul 2006, 14:22
Location: KL
Contact:

Re: Sembang powil

Postby bargading » 03 Aug 2010, 15:56

bila mau pigi? niari? sok ari? ari ari?
Pilah ari2 sampai toke halfcut bosan tgk angpa hehe
L i f e i s a j o u r n e y | I never see what has been done; I only see what remains to be done.
Image

Labu
Pendaki Gunung
Posts: 46
Joined: 16 Jun 2006, 01:00

Re: Sembang powil

Postby Labu » 03 Aug 2010, 16:00

hahaha...

ntah2, aku dulu naik bosan tgk muka itu tokey

stick
Pendaki Gunung
Posts: 2
Joined: 21 Aug 2010, 17:22

Re: Sembang powil

Postby stick » 23 Aug 2010, 23:40

ssalam..nak tanya skeet..saya baru angkat trooper lampu bulat....ingat nak lift body...bleh tak rakan2 bagi advice cara terbaik dan betul utk lift body...tak nak la lift2 body mmg nampak lawa tapi handling dah tak bess n ade orang kata effect kat drive shaft...max lift utk trooper bape inci ...harap dpt pandangan dan bantuan dr rakan2..mekasih..

Farid McGuire
Pendaki Gunung
Posts: 128
Joined: 03 May 2006, 11:05
Contact:

Re: Sembang powil

Postby Farid McGuire » 24 Aug 2010, 09:45

max angkat bodi 4 inci jer.. kalau nak lebih dari tu banyak part lain kena ganti, kena ejas cam steering system, suspension system, drive shaft etc..

User avatar
nadir
Ahli Kehormat GO
Posts: 1586
Joined: 05 Dec 2005, 16:30
Location: Penang Darul Mamak
Contact:

Re: Sembang powil

Postby nadir » 24 Aug 2010, 10:25

stick: usik aja kereta macam mana pun (tukar tayar ngan rim , etc ) mesti ada beza masa handling. tambah lagi kalau buat lift.

Tapi kalau lift tak tinggi sangat, - 4" ok lagi. beza dia tak teruk sangat la. yang pasal driveshaft tu kalau angle tinggi sangat nanti memang kacau ( sebab lift tinggi sangat )

elok bro gi tanya kedai yang pakar, sure diaorang leh recomend . paling bes tanya 2-3 kedai
Ahmad Nadir Askandar
http://www.outdoordynamics.com.my - Buy outdoor gear online - free delivery !
Join us at FaceBook! - http://www.facebook.com/group.php?gid=340358030429

User avatar
bargading
Pendaki Terlampau
Posts: 542
Joined: 10 Jul 2006, 14:22
Location: KL
Contact:

Re: Sembang powil

Postby bargading » 24 Aug 2010, 11:48

* Apa tujuan kita lift itu body/lift spring ?
- untuk memudahkan keta naik dan turun bukit/tebing yang curam
- ground clearance yang lebih
- utk memasang taya yang besar (34-35")
- memudahkan pusingan taya depan tanpa menyagat fender

* Kalau kita tgk dari segi teknikal dia, lift body cuma membabitkan body kereta, dimana chasis keta masih di paras yang sama, tiada peningkatan dari paras tanah (ground level)... dan proses ini membabitkan byk kerja kerana kemungkinan mounting enjin atau radiator perlu diselaraskan dgn ketinggian body keta yang baru... keta pula akn lebih mudah berayun apabila body lift dilakukan...

* Bagi lift-spring pula, biasanya sistem suspensi yang akan dinaikkan... Terdapat dua jenis sistem spring iaitu leaf-sping dan coil spring... Kedua2 sistem ini boleh ditinggikan dengan menggunakan spacer bagi coil-spring manakala leaf-spring pula shackle digunakan.... Bagi lift-spring, keseluruhan kenderaan akan ditinggikan, termasuk chasis dan tangki minyak. Lift-spring lebih mudah dilakukan. Kalau nak senang lagi, sumbat saja kings spring... x pyh spacer2... hehe

* tapi harus diingat juga bahawa setiap inci aras yg ditinggikan, bermaksud centre of graviti pun dah lari, so keta akn mudah goyang apabila hi-speed dan risiko terbalik juga adalah lebih tinggi.

stick,
kalau dak silap aku trooper tuh menggunakan leaf-spring (spring daun) dan lift-spring juga boleh dilakukan dengan menggunakan shackle yang lebih panjang, contohnya 3" atau 4"... kalau body-lift tu tatau la jugak.... kena tanya workshop lah
L i f e i s a j o u r n e y | I never see what has been done; I only see what remains to be done.
Image

User avatar
abe~G
Pendaki Tegar
Posts: 246
Joined: 20 Oct 2006, 15:19
Location: Manjung
Contact:

Re: Sembang powil

Postby abe~G » 24 Aug 2010, 21:44

wahhh phob! ilmiah lah, injin sudah siap ka? apa kata 1-3 oct ni kita pi test ke kg Rekom?

User avatar
bargading
Pendaki Terlampau
Posts: 542
Joined: 10 Jul 2006, 14:22
Location: KL
Contact:

Re: Sembang powil

Postby bargading » 25 Aug 2010, 09:57

wahhh phob! ilmiah lah, injin sudah siap ka? apa kata 1-3 oct ni kita pi test ke kg Rekom?
hehe sj nak share apa yg kita tau.... tapi apa2 pun lift-spring lagi baik berbanding lift-body
abe,
keta dak siap lagi, saya suruh dia pelan2 kayuh hehe sbb payment pun ansur2 kikiki
hmmm menarik gak rekom nih, trip castell tu kaaa?
L i f e i s a j o u r n e y | I never see what has been done; I only see what remains to be done.
Image

stick
Pendaki Gunung
Posts: 2
Joined: 21 Aug 2010, 17:22

Re: Sembang powil

Postby stick » 26 Aug 2010, 01:01

* Apa tujuan kita lift itu body/lift spring ?
- untuk memudahkan keta naik dan turun bukit/tebing yang curam
- ground clearance yang lebih
- utk memasang taya yang besar (34-35")
- memudahkan pusingan taya depan tanpa menyagat fender

* Kalau kita tgk dari segi teknikal dia, lift body cuma membabitkan body kereta, dimana chasis keta masih di paras yang sama, tiada peningkatan dari paras tanah (ground level)... dan proses ini membabitkan byk kerja kerana kemungkinan mounting enjin atau radiator perlu diselaraskan dgn ketinggian body keta yang baru... keta pula akn lebih mudah berayun apabila body lift dilakukan...

* Bagi lift-spring pula, biasanya sistem suspensi yang akan dinaikkan... Terdapat dua jenis sistem spring iaitu leaf-sping dan coil spring... Kedua2 sistem ini boleh ditinggikan dengan menggunakan spacer bagi coil-spring manakala leaf-spring pula shackle digunakan.... Bagi lift-spring, keseluruhan kenderaan akan ditinggikan, termasuk chasis dan tangki minyak. Lift-spring lebih mudah dilakukan. Kalau nak senang lagi, sumbat saja kings spring... x pyh spacer2... hehe

* tapi harus diingat juga bahawa setiap inci aras yg ditinggikan, bermaksud centre of graviti pun dah lari, so keta akn mudah goyang apabila hi-speed dan risiko terbalik juga adalah lebih tinggi.

stick,
kalau dak silap aku trooper tuh menggunakan leaf-spring (spring daun) dan lift-spring juga boleh dilakukan dengan menggunakan shackle yang lebih panjang, contohnya 3" atau 4"... kalau body-lift tu tatau la jugak.... kena tanya workshop lah
mekasih bergading..

aku nak lift dalam 2inci setengah jek..janji bleh muat tayar 35...ade tak bengkel kawan2 yg bleh ko rekemenkan dgn kos yg berpatutan...trooper tu depan coil spring n blakang leaf spring....

User avatar
ARA
Pendaki Gunung
Posts: 18
Joined: 03 Jun 2010, 11:28

Re: Sembang powil

Postby ARA » 26 Aug 2010, 11:19

*

Terdapat dua jenis sistem spring iaitu leaf-sping dan coil spring...
Keterangan mu memang "A" laaa pope :wink: :wink: :wink: tapi
kalu dak silap ada agi pat jenis spring......rubber spring,torsion s,pneumatic s dan hydropneumatic s..... :) :) :)

User avatar
bargading
Pendaki Terlampau
Posts: 542
Joined: 10 Jul 2006, 14:22
Location: KL
Contact:

Re: Sembang powil

Postby bargading » 26 Aug 2010, 11:56

Keterangan mu memang "A" laaa pope :wink: :wink: :wink: tapi
kalu dak silap ada agi pat jenis spring......rubber spring,torsion s,pneumatic s dan hydropneumatic s..... :) :) :)
ooops tq for da info sifu...
aku cuma tau dua tu aja sbb kita kat sini mostly pakai hak tuh....
yang ang mention tuh aku dak tau dan x penah lihat !!!!
kalau bule tunjuk laa sket gamba psl sistem spring tuh boss, tq jemir...
L i f e i s a j o u r n e y | I never see what has been done; I only see what remains to be done.
Image

User avatar
ARA
Pendaki Gunung
Posts: 18
Joined: 03 Jun 2010, 11:28

Re: Sembang powil

Postby ARA » 26 Aug 2010, 12:40

gombo ada :lol: tapi dak reti nak muat turun.hehehhe :oops: :oops: :oops:

User avatar
bargading
Pendaki Terlampau
Posts: 542
Joined: 10 Jul 2006, 14:22
Location: KL
Contact:

Re: Sembang powil

Postby bargading » 26 Aug 2010, 14:32

gombo ada :lol: tapi dak reti nak muat turun.hehehhe :oops: :oops: :oops:
mir,
dia byk kerja sket, tapi harap ang leh buat, sbb senang aja....


Mcm nih caranya;

1. Gambak ang tuh upload kat http://www.imageshack.us (Klik sini http://imageshack.us/)
2. Lepaih tu copy direct link kat gamba tuh (Contoh; http://a.imageshack.us/img64/2144/copyoftimingchain.jpg)
3. Kemudian pi dkt post a reply GO punya tuh, klik button IMG (image) kat atas dan tekan Ctrl-V utk paste link gamba tuh...
4. Klik button submit mcm biasa dan tadaaaa gamba dah terpampang utk paparan semua kerabat GO...
L i f e i s a j o u r n e y | I never see what has been done; I only see what remains to be done.
Image


Return to “Khemah”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 6 guests

cron