Kepulauan Semporna - travel log

Aktiviti selain dari mendaki gunung dan topik am

Moderator: matsaiko

kabusgunung
Skuad GPS GO
Posts: 737
Joined: 19 Jan 2006, 20:31

Kepulauan Semporna - travel log

Postby kabusgunung » 30 Apr 2012, 17:16

Kepulauan Semporna, Sabah

Pada tahun 2004 beberapa buah pulau telah dijadikan Taman Laut Tun Sakaran kerana keindahan dan
juga kepentingan ekologi alam. Pulau-pulau tersebut ialah Bodgaya, Boheydulang, Sebakat, Selakan,
Maiga, Sibuan, Matabuan dan Kapikan.

Lebih dikenali dengan TSMP (Tun Sakaran Marine Park) Maiga, Sibuan dan Matabuan bukanlan sebuah
pulau, ialahnya dikategorikan sebagai ‘sand cays’. Kapikan pula dikategorikan sebagai ‘patch reefs’.

HARI PERTAMA
Perjalanan hari pertama aku mulakan dengan penerbangan Air Asia menuju ke Tawau.
Image

Langit biru setia meyelubungi alam ketika penerbangan dimulakan. Namun bertukar menjadi pekat
malam ketika penerbangan menjejak kaki di atas landasan kapal terbang Tawau walaupun jam baru
menunjukkan pukul 6.30 petang.

Aku menaiki teksi untuk ke bandar Semporna. Jalan raya yang menghubungkan Tawau-Semporna tetap
sibuk walaupun malam telah menjelma. Tempat untuk aku melelapkan mata pada malam pertama ialah
Dragon Inn Floating House. Terletak di tepi bandar Semporna, Dragon Inn memberikan pandangan yang
menarik pada waktu malam.
Image

HARI KEDUA
Turun ke jeti Semporna bagaikan pesta tahunan yang jarang dilihat. Himpunan ratusan manusia yang
menunggu menaiki bot mahupun turun berlabuh adalah pemandangan biasa di sini. Walaupun jeti kayu
usang yang diragui tahap keselamatannya, namun inilah pengankuktan utama di sini.
Image

Setelah mendapat bot pada harga yang berpatutan, destinasi pertama lawatan aku ialah Pulau
Boheydulang yang terletak dalam TSMP. Rata-rata pemandu bot di sini menyarankan aku untuk ke pulau
Sibuan, namun hati aku masih belum terpaut untuk ke sana. Tujuan aku untuk ke Pulau Boheydulang
adalah untuk melihat bidang penyelidikan yang dilakukan di situ.

Perjalanan menaiki bot enjin sangkut berkembar 30 kuasa kuda setiap satu... mengambil masa hampir
sejam untuk ke Boheydulang. Boheydulang memang jelas kelihatan dari bandar Semporna dengan
puncak berbatu yang diliputi hutan menghijau. Sesuatu yang menarik sepanjang perjalanan ke
Boheydulang ialah melihat selautan rumpai air yang ditanam secara komersial.
Image

Mengikut pemandu bot tersebut, rumpai ini dijual pada harga kira-kira RM2.50 sekilo.
Image

Tiba di jeti Boheydulang, ribuan anak-anak ikan bermain di tepian jeti yang mengunjur ke tengah laut
bagai menyambut riang setiap kehadiran tetamu.
Image

Antara penyelidikan utama di sini ialah kima gergasi yang kelihatan seperti gamat juga beberapa
hidupan laut yang lain.
Image
Image Image

Setelah menhabiskan masa lebih setengah jam di Boheydulang, aku meneruskan perjalanan ke pulau
Omadal. Perjalanan agak jauh dan lebih panjang berbanding hendak ke Boheydulang tadi. Rupa-rupanya
Omadal ialah perkampungan Bajau darat dengan tiang-tiang rumah yang di pacak ke dalam air.

Omadal bagi aku bukan lah sebuah pulau. Ianya hanyalah himpunan pasir sahaja… tiada tanah… dan
tiada pokok untuk berteduh. Selain itu…… kesemua pasir di sini ditenggelami air
Image Image

Aku menghabiskan masa lebih dari setengah jam untuk snorkeling dan mandi bersama anak-anak Bajau
di sini. Perjalanan balik ke semula ke Semporna mengambil masa lebih 1 jam dengan mengelilingi pulau
Bum Bum yang merupakan pulau terbesar sekali di sini.
Image

Petang hari kedua ini aku mengambil peluang menangkap gambar matahari terbenam di Semporna.
Malam nya aku bermalam semula di Dragon Inn Floating House.
Image

Image

HARI KETIGA
Pagi hari ketiga aku merehatkan diri sepuasnya di Dragon Inn dan check out tepat jam 12.00 tengah hari
untuk keluar mencari makan tengah hari di Bandar Semporna. Jam 2.00 petang waktu yang dinanti
akhirnya tiba jua menjemput aku berdua di Jeti Umum Semporna bagi meneruskan perjalanan ke
Pulau Mabul.

Menaiki bot enjin sangkut berkembar dengan 40 kuasa kuda setiap satu... perjalanan mengambil masa
sejam. Akhirnya aku menjejak juga kaki di bumi Mabul yang terkenal dengan keindahan pantai dan laut.
Image

Selepas azan asar berkumandang di Pulau Mabul, aku menghabiskan masa petang dengan berjalan
mengelilingi pulau.
Image

Image

Image

Menyusuri pantai Mabul memang terpesona dengan keindahan dan kejernihan lautnya. Di kawasan
perkampungan pula aktiviti harian mereka berlangsung seperti biasa. Kanak-kanak riang berlari ke sana-
sini, golongan dewasa pula tertumpu di padang bola, badminton, takraw dan juga bola keranjang.
Perniagaan runcit dapat dilihat di setiap sudut kampung. Rumah-rumah ada yang di bina di atas darat
dan juga air...namun rumah di atas air nampak mempunyai banyak kelebihan kerana merek bebas untuk
membesarkan rumah mengikut kemampuan sendiri.
Image

HARI KEEMPAT
Hari terakhir di Mabul aku bangkit seawal jam 4.30 pagi. Berbekalkan fungsi auto yang terdapat pada
Olympus TG-820, dapat juga aku mengambil gambar matahari terbit.
Image

Snorkeling awal pagi di Mabul bertuah kerana dapat melihat penyu berenang. Tapi terlalu laju untuk di
kejar dan mengambil gambar. Melainkan menangkap gambar hidupan laut yang kurang aktif bergerak.
Image Image

Deretan bot yang berlabuh di Pulau Mabul akhirnya terjawab sudah sebelum aku bergerak pulang ke
Semporna. Sepanjang hari dan malam bot yang tidak bergerak ini menjadi persoalan besar kepada aku.
Bilakah waktunya nelayan-nelayan tersebut turun ke laut menangkap ikan? Stanley yang menjadi pemilik
Sperediver Homestay & Scuba Diving menjelaskan bot-bot tersebut adalah RUMAH bagi suku
kaum Bajau Laut. Kehidupan harian mereka ialah di atas bot... daripada memasak.. membasuh... tidur...
makan... minum.... hinggalah aktiviti buat anak.... dilakukan dalam bot.
Image

Setiap bot-bot besar yang menjadi rumah ini akan ada sebuah bot kecil yang menjadi pengankutan
untuk mereka ke bandar Semporna membeli keperluan harian. Adakalanya bot besar ini akan bergerak
ke suatu sudut lain di lautan ini...dan mereka menetap di situ....sampai masa mereka akan akan
berpindah ke tempat lain pula. Dan kebanyakan mereka ini tidak mempunyai kerakyatan ataupun kad
pengenalan diri.
Image

Aku meninggalkan mabul tepat jam 12.00 tengah hari untuk ke Semporna. Kemudian meneruskan
perjalanan ke Lapangan terbang Tawau dengan menaiki bas ekpress sebelum terbang ke Kuala Lumpur....
dengan perasaan ingin kembali semula ke sini.....

User avatar
shahrul
Senator Gunung
Posts: 819
Joined: 25 Apr 2011, 08:21
Location: streets of uptown

Re: Kepulauan Semporna - travel log

Postby shahrul » 30 Apr 2012, 23:10

destinasi menarikkk utk berbulan madu :minum:
thanks for sharing the log :)
_________________
_________________

User avatar
JeNaL
Pentadbiran
Posts: 1758
Joined: 27 Mar 2007, 16:07
Location: sri kembangan
Contact:

Re: Kepulauan Semporna - travel log

Postby JeNaL » 01 May 2012, 23:34

heehe terbaikk
--· ··- -· ··- -· --· --- -· ·-·· ·· -· ·
W a r i s a n K h a z a n a h P e r g u n u n g a n
·--- · -· ·- ·-··
Pentadbir GunungOnline
9W2WZL
http://jenal.multiply.com

User avatar
bargading
Pendaki Terlampau
Posts: 542
Joined: 10 Jul 2006, 14:22
Location: KL
Contact:

Re: Kepulauan Semporna - travel log

Postby bargading » 02 May 2012, 09:23

Wah terbaik mawi,
trip percutian yang terindah. Ko x try duduk dlm rumah Bajau Laut tuh ka? Mcm besh....

Mabul dan kawasan sekitar tuh syurga bagi scuba diving aku dgr.... ko try dak mawi? wah x penah sampai sini lagi huhu ....

TQ mawi log percutian yang menarik tertarik daboooommmm !!!

p/s sempat dak buat anak dlm bot ? kikiki

p/s weh olympus ko leh buat FISHEYE kaa... waaa chararrrrr :minum:
L i f e i s a j o u r n e y | I never see what has been done; I only see what remains to be done.
Image

kabusgunung
Skuad GPS GO
Posts: 737
Joined: 19 Jan 2006, 20:31

Re: Kepulauan Semporna - travel log

Postby kabusgunung » 02 May 2012, 11:28

aku tak gi pun umah bajau laut tuh... sbb mulanya aku ingat bot nelayan...
bini aku tak leh scuba...ngandung 4 bulan...snorkeling je laaaa

olympus nih besttt...byk function termasuk fish eye...
yang tak bestnnya tak leh kontrol shutter speed...
iso bleh set manual

User avatar
pgurlz
Pendaki Sondol
Posts: 423
Joined: 06 Jun 2006, 13:40
Location: just nearby
Contact:

Re: Kepulauan Semporna - travel log

Postby pgurlz » 02 May 2012, 11:39

wahhh.... bikin wendu kat semporna nie....
se-simple yg boleh

User avatar
pulut_itam
Pendaki Gunung
Posts: 193
Joined: 30 Dec 2005, 10:06

Re: Kepulauan Semporna - travel log

Postby pulut_itam » 04 May 2012, 16:06

Tahniah Bro...!!
Bikin Jelous jer tengok pulau-pulau yang ko pergi....
bila ku nak sampai ke sana.....?
ada rezeki sampai lerrr.......kot..
Pulut a.k.a pitam

User avatar
Hangar 18
Kerabat Gunung
Posts: 1356
Joined: 18 Jan 2006, 15:18
Location: Bkt Jalil
Contact:

Re: Kepulauan Semporna - travel log

Postby Hangar 18 » 04 May 2012, 16:37

wahhh.... bikin wendu kat semporna nie....
lagi best jika wat balik parang sebilah.. ya dak...

User avatar
pgurlz
Pendaki Sondol
Posts: 423
Joined: 06 Jun 2006, 13:40
Location: just nearby
Contact:

Re: Kepulauan Semporna - travel log

Postby pgurlz » 04 May 2012, 17:06

demi parang.... kena amek laugage.... parang sama tinggi ngan beg
se-simple yg boleh


Return to “Khemah”

Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 5 guests

cron