Outing pada hari Jumaat

Isu agama Islam yang berkaitan dengan aktiviti luar
Post Reply
ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 28 Aug 2013, 08:27

Assalamualaikum,
Apakabar warga GO setelah sebulan berpuasa. Semoga warga GO berada dalam keadaan sihat dan sejahtera hendaknya.
Dan sekarang kita semua sedang menikmati nikmat yang dikurniakan oleh Allah SWT kepada kita iaitu dikurniakan kepada kita bulan Syawal untuk meraikan kemenangan setelah berusaha melawan nafsu ketika menjalani ibadah puasa dengan penuh ketakwaan. Ucapkanlah rasa syukur kita dan berterima kasih kita kepada Allah SWT dengan perbanyakkan kita memuji akan Allah SWT diatas limpah kurniaNya yang tak terhingga itu. Mudah2an kita termasuk didalam golongan yang dikatakan "lilmuttakin" iaitu orang -orang yang bertakwa.. aminnnn

Disini saya mohon sedikit penjelasan atau pencerahan dari warga GO. Iaitu meninggalkan solat jumaat kerana outing.
Semoga dengan penjelasan atau pandangan dari semua pihak dapat memberi pulangan yang amat berharga dan dapat menjaga agama kita, insyaAllah.

Wassalam
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by matsaiko » 31 Aug 2013, 00:34

Hukum solat Jumaat

Solat Jumaat adalah suatu kewajipan yang ditetapkan agama. Ia bukan sahaja dilakukan oleh Rasulullah s.a.w bahkan ia juga telah disebut di dalam Al-Qur’an.

Jika seorang lelaki Islam tidak melakukannya, maka ia dianggap sebagai dosa besar. Malah, hukum menunaikan solat Jumaat lebih ditekankan dibandingkan dengan solat lima waktu oleh Rasulullah s.a.w yang telah bersabda bahawa mereka yang tidak melakukan solat Jumaat selama 3 kali berturut-turut bukanlah seorang Islam. Disini Rasulullah bermaksud untuk menerangkan betapa pentingnya solat Jumaat dan betapa besarnya dosanya jika tidak melakukannya. Lelaki Islam yang tidak dapat menunaikannya haruslah menggantikannya dengan solat Zuhur. Akan tetapi, ia hanya diterima jika ia kerana sebab-sebab berikut; jika terlalu sakit, jika terpaksa jaga orang yang sakit tenat, jika terdapat ribut taufan yang besar atau jika dalam keadaan bermusafir.

Jumlah jemaah yang harus ada untuk menunaikan solat Jumaat
Menurut mazhab Syafi’i dan Hambali, jumlah jemaah terendah adalah 40, tidak termasuk imam.

Apakah keuzuran daripada mendirikan solat jumaat?
Solat Jumaat adalah wajib bagi kaum lelaki. Bagi mereka yang meninggalkan solat Jumaat tiga kali berturut-turut dengan sengaja, hati mereka akan ditutup oleh Allah s.w.t. Keuzuran bagi meninggalkan solat Jumaat adalah sama seperti keuzuran yang diberikan bagi meninggalkan mana-mana ibadat wajib yang tidak mampu dilakukan. Antaranya adalah pitam, gila, sakit terlantar sehingga tidak mampu bangun dan tiada yang dapat membawanya ke masjid, tugas yang terpaksa dilaksanakan yang mana ia menjaga keselamatan negara, tertahan (samada di penjara atau di tengah jalan) dan keadaan cuaca yang menghalang sama sekali pergi ke masjid.

Adakah yang bertugas sebagai polis, bomba dan tentera dikira uzur dari menunaikan solat jumaat?

Uzur yang boleh diterima oleh Syara' bagi orang lelaki Islam untuk tidak mengerjakan solat Jumaat adalah seperti berikut:

1) Dalam pelayaran dan tidak berjumpa dengan masjid

2) Sakit

3) Lelaki yang baru seminggu berkahwin dengan seorang anak dara

4) Hujan lebat atau keadaan cuaca yang amat buruk sehingga menghalang dari pergi ke masjid

5) Tertidur

6) Pengsan

7) Gila

8 Pekerja yang mana kerjanya amat kritikal untuk keselamatan nyawa dan negara

Bagi yang nombor 8, seseorang itu perlu berusaha untuk mengerjakan solat Jumaat, sekurang-kurangnya sekali setiap 3 Jumaat. Ini adalah kerana Rasulullah s.a.w menyatakan dalam satu hadith baginda bahawa mereka yang meninggalkan solat Jumaat 3 kali berturut-turut akan dikunci hati mereka.

Apa yang harus dilakukan lelaki yang tidak dapat menunaikan solat Jumaat atas sebab-sebab tertentu?
Umat Islam perlu berusaha sedaya upaya agar dibenarkan melakukan solat, termasuk solat Jumaat. Jika tugas menghalang, dan tugas tersebut penting dan genting bagi maslahat masyarakat, seperti polis, bomba dan sebagainya, atau maslahat keluarga yang ditanggungnya, maka ia tidak berdosa. Dan perlu melakukan solat Zuhur, tetapi selepas orang selesai melakukan solat Jumaat, sebagai penghormatan kepada solat Jumaat tersebut.


Moga ada sedikit pencerahan..Wallahua'lam
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 02 Sep 2013, 15:44

Jika seorang lelaki Islam tidak melakukannya, maka ia dianggap sebagai dosa besar. Malah, hukum menunaikan solat Jumaat lebih ditekankan dibandingkan dengan solat lima waktu oleh Rasulullah s.a.w yang telah bersabda bahawa mereka yang tidak melakukan solat Jumaat selama 3 kali berturut-turut bukanlah seorang Islam. Disini Rasulullah bermaksud untuk menerangkan betapa pentingnya solat Jumaat dan betapa besarnya dosanya jika tidak melakukannya. Lelaki Islam yang tidak dapat menunaikannya haruslah menggantikannya dengan solat Zuhur. Akan tetapi, ia hanya diterima jika ia kerana sebab-sebab berikut; jika terlalu sakit, jika terpaksa jaga orang yang sakit tenat, jika terdapat ribut taufan yang besar atau jika dalam keadaan bermusafir.
Assalamualaikum Wbt,
Jazakallahu khair.. semoga Allah SWT merahmati hambaNya yang melaksanakan perintah serta memperbaiki amalan mereka...amin.. demikianlah indahnya Islam. segala ajaran serta amalan didalam Islam amat mudah dilaksanakan bagi org2 yang beriman tetapi sukar dan terasa beban untuk dilaksanakan oleh2 org2 munafik dan mereka yang kufur.

Mengambil manfaat dari pencerahan dari sahabat kita Saudara Matsaiko(Abg Mat kut ..teman idak tau name kome sebenor) iaitu berkaitan amalan outing atau bermusafir. Dan menjadi tajuk iaitu meninggalkan solat jumaat semasa outing.

Terima kasih sekali lagi pencerahan dari Abg Mat ringkas dan kemas. Dan menjadi lumrah dalam mencari ilmu iaitu ada usulnya fekahnya dan tasauwufnya.Setelah kita mengetahui akan usulnya iaitu adanya perintah supaya dilaksanakan sesuatu perkara... ambil tahu pula cara melaksanakan kemudian bagaimana hendak melaksanakan dan mengamalkannya secara sempurna... insyaAllah. Dan apa yang telah dijelaskan oleh Abg Mat ada Usul dan Fekahnya adakah memadai?? rasa-rasa cukupkah dengan memakan nasi putih air sejuk sahaja kita kenyang???
Maka menurut kaedah ilmu yang 3 itu... maka wajiblah kita mengetahui pula bagaimana hendak melaksanakan dan mengamalkannya secara sempurna...
Apakah kesempurnaan yang dimaksudkan itu? iaitu apakah yang dimaksudkan Musafir? Musafir yang sepertimana yang dibenarkan dalam syarak? Bagaimanakah adab bermusafir? Adakah perkara yang boleh membatalkan pahala musafir? (ada ka perkara yang membatalkan musafir???) kan semua perkara yang dilakukan itu ibadah.. apabila dinamakan ibadah maka dapatlah pahala...abihtu kalau bercampur maksiat(macam2 jenis maksiat) lehke jadi ibadah?? pahala tak tahu camner dikhuatiri dosa lak yang dapat.. dan yang penting bilakah waktu niat dan waktu perjalanan nak bermusafir menurut hukum syarak khusus pada hari jumaat??

Harap apa jua persolan yang diutarakan bukanlah mencari kelemahan atau kesalahan..kerana mencari kelemahan atau kesalahan orang lain itu adalah kejahilan yang nyata.Mungkin ada dikalangan saudara GO yang mempunyai ilmu berkaitan maka sama-samalah kita bermuzakarah atau bertazkirah di ruang disediakan ini.. kita sama-sama mengimarahkan ruang surau ini...InsyaAllah

Wallahualam.
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by matsaiko » 02 Sep 2013, 23:54

ashim74 ni biasa masuk hutan mendaki gunung ke?
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 03 Sep 2013, 12:31

Nak jawab camner kalau dulu pernah sekarang tak dahh...
Baiklah senang citer dulu lebih kurang pertengahan tahun 1993 ke 1994 tak ingat sangat memori bab tu dah nak ilang kut..masa tu umur dlm 19-20thn la.. mula naik gunung nuang 7-8 orang malam2 buta, bagi first timer mcm saya amatlah dikatakan kerja gila.. lepas istana pacat mula mcm2 benda pelik .. rasa nak nangis. nak wat camner dah terjebak.. telan je laa.. sampai puncak jam 4 am baru nak makan gila takk ..dengan gerimis mengundangnya perghh.. baju masa tu dah la ikut baju tidur kat umah :( .. bangun pagi tu.. perghh kramm segala sendi2 ..otai2 yang ada tolong la sapu minyak kuda belang yang fames masa tu.. ilang la jugak... tapi lepas bangun nampak pulak kabus kat bawah tu.. matahari mula terbit.. perghhh terlopong :o mulut dalam keadaan jahil teringat akan pencipta yang hebat Rabbul Aalamin.. Allah SWT.. lepas pada tu turun nuang ujan lebat macam2 benda pelik jugak berlaku entah la.. tapi semua itu banyak memberi pelajaran dan pengajaran bagi sijahil macam saya. Dan lepas pada tu minat mula terbit dalam jiwa .. duit gaji dan kawan2 abih kene angkut pergi tingkat 1 cambel jumpa apek John Teh kalau tak silap.. bagi wang hantaran untuk satu beg mula2 nikkoRM 190 sekali pakai patah klip.. jumpa balik apek tu terus tukar karrimor 6.5 UK (yang galmour satu ketika dulu..) tambah RM150 terus jadi bini sampai sekarang.
lepas pada tu adala 3-4 kali gunung , 2-3 tempat air terjun itu pun hanya disemenanjung shj :oops: tak banyak mana pun ibarat kat celah gigi jekk..
berbanding warga GO.
Ada satu ketika dalam masa mendaki tu ada gak terlintas apa sebenarnya yang dicari dipuncak sana?? Ada sesiapa dapat jawapan boleh kongsi?
Dan Alhamdulillah dengan sedikit pengalaman tu saya rasa banga kerana pernah menjadi pendaki walaupun hanya beberapa gunung dan beberapa tahun sahaja saya melakukan aktivit tersebut.
Camner Bang Mat kategori biasa ke..

*Apapun, sedikit berkait dalam topik asal pohonlah kepada Allah dan carilah hidayah tidak kira dimana kamu berada*
Wallahualam
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 03 Sep 2013, 16:55

hee pengalaman pertama pengalaman berguna... kenkadang penglaman tuh yg kita lupa asal kita ke sana... "mencari pengalaman", andai di berkati tuhan dapat lah ilmu pula dalam perjalanan, namun jgn di salah ertikan... hujan pon kamu kata pelik heehee... hujan kan rahmat tuhan kawan.....

tapi kebiasaan nya lepas dah beberapa kali naik gunung, dah di gelar power, dah ada tagteam sendiri... biasalah kita manusia jadi alpha dan lupa dengan kisah lama... ilmu yg di carik hilang tah kemana... yang di kejar memula dulu pon tak di jumpa.... kerana hobi bertukar lebih jadi mengada ngada heehee.....

pe pe pon bak kata mr mat, solat jgn tinggal.. jumaat apa tah lagi....

haishh aku pesan orang.. jumaat aku pon lepak kat kedai game main street fighter
he eheeee

salam bro... welcome back
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 03 Sep 2013, 17:39

hee pengalaman pertama pengalaman berguna... kenkadang penglaman tuh yg kita lupa asal kita ke sana... "mencari pengalaman", andai di berkati tuhan dapat lah ilmu pula dalam perjalanan, namun jgn di salah ertikan... hujan pon kamu kata pelik heehee... hujan kan rahmat tuhan kawan.....
Salam..
Mohon perbetulkan, jika hujan dikatakan pelik... tidak ke pelik.. mungkin ayat yang saya guna terlalu ringkas.. tidaklah saya maksudkan hujan lebat itu menjadi pelik.. maksud saya waktu tu hujan lebat... dan sewaktu dalam perjalan turun itu juga berlaku perkara yang di luar kebiasaan norma kehidupan lagi pun dalam keadaan anak muda yg jahil sudah pasti ia menjadi sesuatu perkara yang begitu pelik/aneh atau yang sewaktu denganya..

Saya berpendapat saudara pasti mempunyai banyak pengalaman dan mungkin ada jawapan apakah sebenarnya yang di cari dipuncak sana?Jika tidak keberatan untuk berkongsi. 8)
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 04 Sep 2013, 15:00

saya dapat penat heeheeee
jujur nih tuan....

yah... hujan oh hujan... mukin rasa terlampau lebat tidak seperti biasa munkin... sebab kita di kawasan pergunungan, munkin kawasan laluan angin, tiup pokok bagai nak rak gak nyer.. heeh hee tuh jeer... klu kat umah dah terbang bumbung gak nyer.... semuanya munkin dan yang pasti datang dari pencipta nya.... saya pon tak tahu nak kata pe tuan...

yang pelik... bila manusia lupa diri, tuh jee

maaf takda dah yang pelik kecuali diri saya sendiri yang jahil ini...
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 05 Sep 2013, 11:53

Kebanyakan manusia memang selalu akan lupa diri .. mereka akan mula bongkak sombong dan memandang rendah dengan pandangan atau pendapat org lain... lebih2 lagi jika mereka mempunyai pengalaman atau ilmu yang lebih dari org yang hendak memberi pendapat atau sebagainya... demikianlah Allah SWT menciptakan manusia itu dengan sebaik2 ciptaan..secara ringkasnya manusia dibekalkan unsur yang ada dari malaikat jin dan iblis, barang siapa yang mengenali akan dirinya... mudahan selamat akan dia dari segala tipu daya.

Apa pun terima kasih diatas pendapat tuan .. kata2 tuan memang benar..diatas gunung memang banyak angin..hujan lebat sebab musim tengkujuh kut.. terima kasih kerana mengajar saya yang fail akan ilmu sains dan geografi... :lol: dan tiada yang pelik didalam dunia ini, yang peliknya ialah kebanyakan manusia lupa untuk mengingati dan mengenal akan penciptanya....apatahlagi untuk bersyukur.... :(
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 05 Sep 2013, 12:27

hee hee... saya pon alpha dengan pembanggunan dunia... kemajuan dunia... kegembiraan dunia yang melindung segala kemungkaran di sebaliknya..... saya lebih jahil dari saya yang sebenar.... saya sentiasa buat silap dan salah... kerana saya juga manusia.... walau di beri akal namun saya sentiasa menyalah guna kan dia....

moga dengan kelahiran GEN Y... gen baru kita dapat mengubah semula kesilapan lampau yang kita sendiri musnah kan...


sains saya pon gagal bang.... lulus pon masa tingkatan 3 muka surat 12 bab pembiakan... huu huuu
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 05 Sep 2013, 14:21

hee hee... saya pon alpha dengan pembanggunan dunia... kemajuan dunia... kegembiraan dunia yang melindung segala kemungkaran di sebaliknya..... saya lebih jahil dari saya yang sebenar.... saya sentiasa buat silap dan salah... kerana saya juga manusia.... walau di beri akal namun saya sentiasa menyalah guna kan dia.... moga dengan kelahiran GEN Y... gen baru kita dapat mengubah semula kesilapan lampau yang kita sendiri musnah kan...
hee..hee samelah.. selagi nama manusia ....bila akal dah menurut nafsu semua jadi terbaekk...yang penting nafsu kata ok.
Tapi takkan kita nak biarkan GEN Y yang perbetulkan kesalahan/kesilapan kita?Kita nak buat apa? Naik gunung pon dapat penat... hehehhe

Ada satu kesah (rekaan semata2) tak ada kene mengena dengan mereka yang telah mati.

Seorang guru bertanya kepada murid..

Guru:
Ali apa yang kamu cari semasa kamu berada dipuncak gunung?

Ali:
Saya mendapat penat cikgu.

Guru:
????

:tembak: Heee.. heee.. kome ni BM pon fail kut

Baiklah .. balik pada tajuk asal.. sama2 kita perbetulkan amalan kita.. supaya tidak sia2 bila dihisap di depan Rabbul Jalil
Wallahualam
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 05 Sep 2013, 16:09

amin........ dengan doa kamu....
betul... gen y akan memperbetul kan kesilapan kita... tapi dengan cara kita yang membimbing nya... bukan di biar kan dia diri terpinga pinga mencari benda yang tak tahu apa kesudahan nya... sedangkan kita dah pon rasa kan....

tak susah pon.... silap kita dulu... di hantar mengaji habis khatam sekali al-quran dah bangga... sedangkan kita tak tahu maksud nya.... kesudahan nya... yang terjadi la nih laa... hukum yang ada dalam al-quran tak ralevan katanya untuk zaman sekarang.... salah sapa, kita kan?

tapi perlu pantau juga... takut belajar tinggi sangat ada juga yang mengunakan ilmu tuh ke jalan singkat... contoh g buat maksiat dalam tandas... y??? sebab katanya malaikat tak masuk tempat kotor macam tandas.... heehee pon payah gak bila ilmu tinggi mengila heehehee

tu lah masaalah nyer.....

sebab tuh lah kelantan terengganu buat cuti hari jumaat dan sabtu... sekurang kurang nya kerajaan dia dah pon terlepas dari siksaan neraka sebab rakyat dia takda alasan nak kata tak sempat beramal pada hari jumaat... heehehe
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 06 Sep 2013, 08:22

Oppsss... telupa lak .. GEN Y NI apa sebenarnya? GEN Y datang dari mana?Siapakah sebenarnya yang dimaksudkan GEN Y ni ??
Last edited by ashim74 on 06 Sep 2013, 08:55, edited 1 time in total.
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 06 Sep 2013, 08:44

generasi y orang pangil generasi baru... yg ter kini... klu tak silap leer....
saya mungki gen X... generasi yang lepas..... tapi beza plak klu gen set.... genset nih adalah alat yang support power untuk bekalan elektrik heeheheheee....

lepas nih gen Z plak... and... sapa tahu selepas tuh dah takda gen gen dah... suma dok kat mahsyar plak
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 06 Sep 2013, 09:00

dari mana datangnya idea GEN X, GEN Y, GEN Z...terlupa lak nak amik tau bab GEN ni.. mintak maaf
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 06 Sep 2013, 09:28

Maaf kalau tersalah... jika Al-Quran dan sunnah Nabi SAW kita tidak tinggalkan sudah pasti kita tidak akan sesat dan menyesatkan...Bagi tiap-tiap seorang ada malaikat penjaganya silih berganti dari hadapannya dan dari belakangnya, yang mengawas dan menjaganya (dari sesuatu bahaya) dengan perintah Allah. Sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri dan apabila Allah menghendaki untuk menimpakan kepada sesuatu kaum bala bencana (disebabkan kesalahan mereka sendiri), maka tiada sesiapapun yang dapat menolak atau menahan apa yang ditetapkanNya itu dan tidak ada sesiapapun yang dapat menolong dan melindungi mereka selain daripadaNya. Ar-Rad , ayat 11
(diri sendiri, keluarga dan nasib kita yang ada di Malaysia ni)

Apa yang ada pada kita? siapa pemimpin yang kita pilih? apa amalan yang kita ikut?
sebab tuh lah kelantan terengganu buat cuti hari jumaat dan sabtu... sekurang kurang nya kerajaan dia dah pon terlepas dari siksaan neraka sebab rakyat dia takda alasan nak kata tak sempat beramal pada hari jumaat... heehehe
Hari kebesaran ISlam JUmaat, Sabtu Yahudi dan Ahad Nasrani....kita ni duk mana? :cry:
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 06 Sep 2013, 10:57

kita dok tunggu brim ah hee heee
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 06 Sep 2013, 11:05

dok tahu... mereka menggunakan bahasa ringkas... gen y to gen z nih... bukan ada dalam kitab atau memana buku lama... but yang terbaru mungkin untuk mempermudahkan bahasa sains mereka tuh sahaja....


yap,,... setiap benda di dunia ada penjaga nya... sebab tuh nisbah kita di dunia nih cuma satu dan selebihnya benda yang kita tak dapat lihat... dan munkin buleh rasa... MUNKIN....
sebab itu ujud sekelompok pengamal ilmu dalam muncul bagai kan cendawan bila mereka sudah mula meneroka akan kelebihan yang tuhan beri.... dan saya masih disini dok kosong kosong,,, bak kata najwa latif brogiva

apa yang ada pada kita? now banyak benda yang ada... tapi kemudian nya cuma amalan sahaja
siapa pemimpin kita? kita pilih yang bebetul dekat dengan kita.... iaitu ugama kita... pandang lah pada kebaikan dia dan jangan lah melihat pada keburukan nya.... kerana itu yang di suruh... bersangka baik......

:: bukan menang kan sesapa... but bila kita pandang pada kebaikan seseorang pon dah cukup untuk kita menilai kehebatan seseorang itu dari orang yang lain....
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 06 Sep 2013, 17:25

:) tima kasih kerana peringatkan saya supaya sentiasa bersangka baik.... kadang2 terlupa.. tapi rasanya selalu lupa
Bab bersangka baik ni kena paham betul2.. dan kena barhati2 supaya tidak menzalimi sesiapa..
Berbuat zalim pada orang lain kena.. menzalimi diri sendiri pun kena....

Nampaknya teman kena pergi belajar bab bersangka baik pulak lepas ni..
Mohon maaf jika terlanjur kata...InsyaAllah jika Al-Quran dan Sunnah Nabi SAW diikuti.. pasti selamat tak kira GEN Y ke GEN X , kerana itu janji Allah dan jaminan para Rasul-rasulNya...
Wallahualam
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by matsaiko » 08 Sep 2013, 02:30

Kalau dah pernah tido puncak nuang kire dah bagus dah la tu..bukan ape..bebila sensenang,boleh la organise satu trip mendaki yg penuh dengan pengisian rohani ni...takdela lagha aje memanjang..saper4alif boleh bg tazkirah dimalam hari :D
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 09 Sep 2013, 10:24

ambe pon bengkok....... tuan mats...... adoi nye leer
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 09 Sep 2013, 10:24

ashim.... saya pon mengingat kan diri sendiri sahaja dari masa ke semasa....
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 09 Sep 2013, 10:45

sama2 kita saling ingat mengingati..(bertazkirah)...itu yang dituntut
Andaikata tersalah tolong perbetulkan... jika benar ambil kaji, semak ada nas atau dalil dari al-Quran & Hadith ke idak...

Maksud Abg Mat nak minta saya organise ke?? :wink: .. saya bukanlah orgnya.. bab pengesian rohani tu ambil dimana2 pengajian khusus atau di masjid2 serta surau.. dan amalkan je dimana2 insyaAllah indah dan mudah :D
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 09 Sep 2013, 11:02

jom shah alam setiap malam jumaat... surau ahl kisa, komplek taman seni islam shah alam jom!!
free jeee.... macam macam ada..... tak penat macam mendaki,,, tak panas macam kat balak.... tak lecak macam kat peres.... tak sesak macam kat broga.. sejuk ber air cond macam kat kinabalu... tak perlu beli bag mahal mahal 5,6 kali... tak yah pakai nort face pon... columbia pon takyah.... pacat lintah lalat nyamuk suma takda.... buleh naik moto sampai depan pintu juga..... taapiiiiiii

kenapa tak ramai orang... kenapa tak pernah terselisih sahabat seperti terselisih di TT rivers mahupon sondol...

:)
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 09 Sep 2013, 11:24

kenapa tak ramai orang... kenapa tak pernah terselisih sahabat seperti terselisih di TT rivers mahupon sondol...
:D

Jika tanya kenapa?? itukan urusan Allah jika Dia kehendaki seseorang itu mendapat petunjuk maka dapat lah.. jika tidak dikehendaki, rumah depan masjid pun tak "dengar".. Suara tok bilal kat masjid2 surau tiap2 hari 5 kali berkumandang di udara.. kat radio ada..tv ada.. kat astro mcm2 ada... kat HP pun ada hebat tak? :D
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 09 Sep 2013, 11:56

klu azan kat mesjjid sebelah umah pon tak dengar tuh petunjuk nak mampus kih kih kih....

yang nih aku mcm mushkil... tapi aku masih tak berkesempatan nak bertanya....

1) kenapa nak tunggu petunjuk untuk dengar ceramah? maksud aku kena terbuka hati??? sedang kan dah tersirat dari kecil ilmu harus di tuntut!!! cara nak tuntut g cari bukan dok umah kata tak terbuka lagi... bukan suh g umrah kuar riban riban pon tol tak???

2) jika kita dalam peperangan dan kita mahukan syhid... ada kah dengan cara dok diam dan kata ajal tangan tuhan itu syahid. sedang kan sahabat lain berjuang bermati matian di luar mempertahan kan ugama, rakan dan keluarga!!

bukan pertikai hukum... tapi macam aku kata kat atas... masih tercari cari... ilmu gua cetek sangat... macam lopak tupai...
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 09 Sep 2013, 12:01

:D
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 09 Sep 2013, 12:06

35) Setelah itu maka Syaitan menggelincirkan mereka berdua dari Syurga itu dan menyebabkan mereka dikeluarkan dari nikmat yang mereka telah berada di dalamnya dan Kami berfirman: Turunlah kamu! Sebahagian dari kamu menjadi musuh kepada sebahagian yang lain dan bagi kamu semua disediakan tempat kediaman di bumi, serta mendapat kesenangan hingga ke suatu masa (mati). (36) Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani. (37) Kami berfirman lagi: Turunlah kamu semuanya dari Syurga itu! Kemudian jika datang kepada kamu petunjuk dariKu (melalui Rasul-rasul dan Kitab-kitab yang diturunkan kepada mereka), maka sesiapa yang mengikuti petunjukKu itu nescaya tidak ada kebimbangan (dari sesuatu yang tidak baik) terhadap mereka dan mereka pula tidak akan berdukacita.
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 09 Sep 2013, 12:36

heem maksud nya? petunjuk dah pon ada tol tak? al quran... bila kita baca, kita belajar, kita tafsir maka dapat lah.... tuhan takkan biarkan... dia bantu jika kita usaha... aku dulu silap nya g ngaji katam dah benti... ape aku dapat? ayat khatam yang biasa kita dengar.... ada kita tahu maksud dia? heem aku tak tahu mana tempat aku kelak :(
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 09 Sep 2013, 12:56

Kemudian Nabi Adam menerima dari Tuhannya beberapa kalimah (kata-kata pengakuan taubat yang diamalkannya), lalu Allah menerima taubatnya; sesungguhnya Allah, Dialah Yang Maha Pengampun (Penerima taubat), lagi Maha Mengasihani.

Sama2 kita .. diri ini lebih2 lagi.. :( kena sentiasa memohon pada Allah SWT ...agar berada dijalan yang lurus...

Dan dirikanlah solat dan sampaikanlah haq dengan sobar...
wallahualam
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by matsaiko » 09 Sep 2013, 15:47

jom shah alam setiap malam jumaat... surau ahl kisa, komplek taman seni islam shah alam jom!!
free jeee.... macam macam ada..... tak penat macam mendaki,,, tak panas macam kat balak.... tak lecak macam kat peres.... tak sesak macam kat broga.. sejuk ber air cond macam kat kinabalu... tak perlu beli bag mahal mahal 5,6 kali... tak yah pakai nort face pon... columbia pon takyah.... pacat lintah lalat nyamuk suma takda.... buleh naik moto sampai depan pintu juga..... taapiiiiiii

kenapa tak ramai orang... kenapa tak pernah terselisih sahabat seperti terselisih di TT rivers mahupon sondol...

:)
setiap kali muazin melaung "marilah menunaikan sembahyang" kita akan jawab "tiada daya kuasa or kekuatan melainkan dengan izin ALLAH" begitu juga laungan "marilah menuju kajayaan"...makna disini menunjukkan tanpa izin Allah tak mungkin kita boleh menunaikan solat dan mencapai kejayaan.

maka bagaimana nak dapatkan keizinan dari Allah? mungkin sahabat2 boleh huraikan
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 09 Sep 2013, 16:11

CNP blog yang pernah terbaca dahulu....

Ada beberapa keadaan yang dibenarkan untuk seseorang itu melewatkan solatnya seperti berikut:
1. Solat Zohor, dikala waktu panas terik yang bersangatan. Sehinggakan panas terik itu menghalang orang untuk datang ke masjid mendirikan solat jemaah. Ditunggu hingga panas itu berkurangan lalu didirikan solat tersebut.
Dalil hadith;
Nabi SAW bersabda. Ertinya : “Tangguhlah sehingga sejuk bagi solat zohor, kerana kekuatan panas (matahari) adalah dari bahang neraka jahannam.”
(Hadith Shahih riwayat Al-Bukhari)


2. Solat Isyak, jika ada majlis ilmu atau majlis zikir maka dilewatkannya. Ataupun berkira-kira untuk tidur sebentar dan bangun semula mengerjakan solat Isyak berserta tahajjud. Namun sebahagian besar ulamak memilih keutamaan solat Isyak di awal waktu.
Dalil hadith;
Nabi SAW bersabda : Ertinya : “Kiranya tidak menjadi keberatan bagi umatku , nescaya akan ku arahkan mereka agar melewatkan solat isyak (jemaah) sehingga 1/3 atau ½ dari malam”

3. Bila bertemu keadaan kehendak membuang air kecil dan air besar sebelum takbiratul ihram, maka didahulukan perkara mendatang itu sehingga selesai dan berwudhuk kembali. Jika sudah takbiratulihram, haramlah dia memutuskan solatnya kecuali kehendak itu jika tidak diselesaikan boleh mendatang mudharat, maka di waktu itu, bolehlah dia memberhentikan solatnya.

4. Seseorang dalam keadaan mengantuk yang bersangatan dilarang oleh Rasulullah untuk mendirikan solat. Dia boleh tidur sekejap sekira-kira hilang mengantuknya dan kemudian dirikan solat. Dibimbangi jika dia bersembahyang dalam keadaan mengantuk, dia tidak tahu apa yang dia ucapkan di dalam sembahyangnya.

5. Seseorang yang berada di dalam masjid yang masjid itu punya imam yang dilantik hendaklah menunggu imam itu datang mengimami solat. Kerana hak imam itu adalah pada imam yang dilantik. Menunggu itu adalah mengikut perkiraan bahawa imam itu akan datang dan tidaklah terlalu lama hingga luput awal waktu solat. Tidaklah boleh seorang imam itu menunggu jemaah yang ramai sehingga luput awal waktu solat kerana ada pendapat terpilih ialah berjemaah solat dengan beberapa orang di awal waktu lebih utama daripada banyak orang di akhir waktu.

6. Orang yang wajib baginya solat Jumaat dan tiada keuzuran pergi ke masjid, jika dia tidak menghadirinya, maka hendaklah dilewatkan solat zohornya. Ditunggu sehingga selesai solat Jumaat di kariahnya, barulah dia mendirikan solat Zohor.

7. Boleh melewatkan waktu solat sehingga masuk waktu solat yang satu lagi dan ini disebut jamak taakhir. Ia adalah keringanan atau rukhsah kepada orang musafir. Namun bagi orang yang hendak jamak taakhir, dia hendaklah meniatkan untuk mentaakhirkan solat pertamanya dalam waktu solat kedua pada waktu solat pertama. Contoh, bila masuk waktu zohor, maka meniatkan untuk solat zohor dalam waktu asar. Dibolehkan baginya untuk berniat tersebut selagi waktu zohor tetap ada.
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
seper4alif
Kerabat Gunung
Posts: 2100
Joined: 01 Jun 2006, 09:42
Location: gelanggang TokMeor
Contact:

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by seper4alif » 09 Sep 2013, 16:14

http://www.youtube.com/watch?v=eYA2bt6bqFI

macam nih pon buleh... haahaahahaha
seper4alif
:::masuk tempat orang bawak otak bukan pisau:::
Image ImageImage

User avatar
matsaiko
Senator Gunung
Posts: 2786
Joined: 22 Dec 2005, 16:52
Location: GOMBAK Territory

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by matsaiko » 09 Sep 2013, 22:11

hehe lihatlah betapa indahnya Islam :D
To Conquer Without Risk Is To Triumph Without Glory
www.azreenismail.com

ashim74
Pendaki Gunung
Posts: 25
Joined: 30 Jan 2013, 09:01

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by ashim74 » 10 Sep 2013, 09:32

setiap kali muazin melaung "marilah menunaikan sembahyang" kita akan jawab "tiada daya kuasa or kekuatan melainkan dengan izin ALLAH" begitu juga laungan "marilah menuju kajayaan"...makna disini menunjukkan tanpa izin Allah tak mungkin kita boleh menunaikan solat dan mencapai kejayaan.maka bagaimana nak dapatkan keizinan dari Allah? mungkin sahabat2 boleh huraikan
Bismillahirrahmaanirrahim,

Saya bukanlah org yg arif dalam menghuraikan apalagi untuk mentafsir ayat-ayat al-quran, akan tetapi dengan sedikit pengalaman serta sedikit pengetahuan setelah ditunjuk ajar oleh Allah SWT melalui hamba2nya yang dikasihi lagi diredhai sekurang-kurangnya saya mungkin dapat membantu sahabat-sahabat yang memerlukan pencerahan....semoga dengan sedikit huraian ini dapat membantu diri saya sendiri supaya dapat lebih memahami akan ilmu Allah SWT serta dapat pula mengamalkannya dan dapat juga memberi manfaat pada diri begitu juga sahabat-sahabat muslimin-muslimat.

Dalam usaha untuk mencari keredhaan Allah SWT serta mengharapkan kasih sayang dariNya, seseorang itu wajib itu untuk mengenal akan penciptanya.(Awwaluddin maghrifatullah)
Mengambil kisah Nabi Muhammad SAW dan para sahabat baginda. Dimana Nabi SAW mengajarkan Ilmu Tauhid terlebih dahulu sebelum mengajarkan hukum-hukum serta amalan2 yang perlu dilakukan oleh umat islam, dan bersandarkan dari kisah ini maka disini wajiblah seseorang iu terlebih dahulu mengenal akan penciptaNya dan semoga dengan itu dapatlah mengetahui akan segala perintah serta suruhanNya. Pepatah ada mengatakan tak kenal maka tak cinta.. jika tiada cinta adakah kita peroleh keizinan serta mendapat kasih sayang?

Bagaimana pula jalan untuk mengenali akan Allah itu? Barang Siapa mengenal akan dirinya maka kenal tuhannya.

Maka disini marilah sama2 kita memohon pada Allah SWT agar diberi kekuatan serta kesihatan yang baik supaya dapat melaksanakan apa yang diperintahkan.. (ٱقۡرَأۡ بِٱسۡمِ رَبِّكَ ٱلَّذِى خَلَقَ )Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang menciptakan (sekalian makhluk)...
Wallahualam
Kepada arifbillah yang terbaca saya memohon jika ada tersalah mohon perbetulkan, jika benar ambillah sesungguhnya yang haq itu datang dari Allah SWT dan yang salah itu disebabkan kelemahan serta kekurangan yang ada pada diri ini.
JANGANLAH KAMU MENDUSTAKAN APA YANG DISAMPAIKAN KEPADA KAMU(KEBENARAN)KERANA IA PASTI MENDATANGKAN KEMUDARATAN KEPADA KAMU JIKA KAMU KETAHUI

Lionel Messi
Pendaki Gunung
Posts: 37
Joined: 27 Feb 2018, 10:02

Re: Outing pada hari Jumaat

Post by Lionel Messi » 01 Mar 2018, 21:48

Disini saya mohon sedikit penjelasan atau pencerahan dari warga GO. Iaitu meninggalkan solat jumaat kerana outing.
Semoga dengan penjelasan atau pandangan dari semua pihak dapat memberi pulangan yang amat berharga dan dapat menjaga agama kita, insyaAllah.
Genting Crown
ผ่าน เว็บ B2BET

Post Reply